Kroppen måste vila mellan träningspassen

Camilla Porsman chattade på Aftonbladet

HÄLSA

Viktklubbens motionsexpert Camilla Porsman chattade på Aftonbladet.se om träning och motion. Hon tipsar bland annat om hur man kan göra om man lätt vrickar fötterna på träningen.

Moderator säger: Hej alla ni som chattar! Glöm inte att skriva in något inloggningsnamn när ni ställer frågor. Annars riskerar ni att era frågor inte kommer med.

   Camilla Porsman säger: Hej! Nu är jag här och kan svara på era frågor!

   Camilla Porsman säger: Hej! Nu är jag här och kan svara på era frågor!

bullan säger: hej camilla! jag tycker du är bra, jag undrar bara. ska det inte komma en bo till av dig snart, om barn o mat eller har denredan kommit?

   Camilla Porsman säger: Tack! :- ) "Mat för ditt barn", som jag skrev tillsammans med Fredrik Paulún, finns redan ute i bokhandeln. I januari kommer "Kvinnans hälsobibel" och i april nästa år en pocketbok om pulsträning.

Linn säger: Hur ska jag träna för att gå upp i vikt? Jag väger ca. 46-47 och vill gå upp till 50, vilket jag aldrig vägt tidigare. Jag är 22 år.

   Camilla Porsman säger: Tack! :- ) "Mat för ditt barn", som jag skrev tillsammans med Fredrik Paulún, finns redan ute i bokhandeln. I januari kommer "Kvinnans hälsobibel" och i april nästa år en pocketbok om pulsträning.

   Camilla Porsman säger: Träna styrketräning regelbundet och dra ner på högintensiv konditionsträning. Se också till att äta ordentligt, fem mål om dagen och framför allt tillräckligt mycket mat.

Klara säger: Hej Klara! Är ganska överviktig och har gympat i 1 år på Friskis & Svettis, 3-4 gånger i veckan. Nu har jag börjat få ont i knäna och undrar vad jag kan syssla med för annan träning förutom gympan som kanske är mer skonsam men som fortfarande förbränner. Jag har gått ner 11 kg och vill inte gå upp! Jag avskyr att simma. Cykla? Tack /Klara

   Camilla Porsman säger: Testa gärna andra former av vattenträning (vattengympa, löpning i vattnet med så kallad våtväst, etc) eftersom det är skonsamt och bra för lederna. Promenader går bra, testa gärna stavgång. Cykling kan också fungera, men ta det försiktigt och känn efter hur pass intensivt du kan göra. Komplettera gärna träningen med balansträning, det kan bidra till att minska knäproblemen.

Karlsson på taket säger: Du, om jag har svaga vrister, hur kan jag stadga upp dem? (vrickar mig lätt)

   Camilla Porsman säger: Styrketräna gärna, men träna också balansträning. Börja försiktigt, gärna på balansträningsmatta eller en balansplatta med gott som stöd under. När du känner att du börjar få mer stabilitet och balans i vristerna kan du öka på svårighetsgraden genom att träna på balansplattor med mindre stöd under.

säger: Hur ska man komma igång med träningen efter ett längre uppehåll? Vad ska man tänka på? /Christel

   Camilla Porsman säger: Börja lugnt och försiktigt, så att du inte skadar dig. Ett-två pass per vecka kan räcka i början. Sedan ökar du på antalet pass efter hand, och därefter intensiteten. Om du gjort uppehåll på grund av en skada, se då till att göra de övningar du fått rekommenderade av en sjukgymnast innan du börjar med "vanlig" träning.

Val säger: Hej Camilla, jag har hört att man måste vila ett visst antal timmar mellan träningar... Är det sant? Jag tränar spinning 5 gånger i veckan och tycker att det är en ganska bra nivå och tycker att det känns ok... Tacksam för svar.

   Camilla Porsman säger: Hur snabbt kroppen återhämtar sig efter ett träningspass är individuellt (ju mer vältränad du är, desto snabbare återhämtar sig kroppen), men så länge du inte känner dig sliten eller får ont av din spinningträning så är det förmodligen inga problem. Lyssna på kroppen, bara - börjar du känna sig trött och hängig eller om du får ont, så vila lite mer. Vila helt från träningen minst en dag per vecka.

em säger: Grattis till framgångarna med Viktklubben. Jag har ett problem med att få viktminskningsprogram att fungera för mig. Jag äter Efexor och vet inte i vilken utsträckning det gör det svårare för mig att följa en realistisk viktminskningskurva. Jag äter endast en mycket låg dos per dag (en halv tablett) och vet inte om detta påverkar att jag går ned i vikt med väldigt långsam takt. Vad tror du? Jag äter mina rekommenderade 1300 kcal om dagen och det går bra men viktminskningen går mycket långsamt.

   Camilla Porsman säger: Jag känner tyvärr inte till läkemedlet i fråga, men inne på Viktklubbensidorna finns det en artikel av Yvonne Linné om hur olika läkemedel påverkar viktminskningen. Se om du kan hitta svaret där, eller skriv direkt till Yvonne.

Lotta säger: hur länge har du tränat?

   Camilla Porsman säger: Jag tränade lite, lite grand redan som barn (i åtta-nioårsåldern sådär; jujutsu), men mer regelbundet (aikido, jujutsu) sedan högstadiet. Styrketräning har jag tränat sedan jag var 16-17 år, tror jag. Sedan har jag tränat en rad olika saker sedan dess - jag tror på variation!

kajsa säger: Hej Camilla! Jag undrar hur viktigt det är att få i sig rätt antal kalorier de dagar man tränar. Jag ska äta 1300 kalorier om dagen, de dagar jag tränar kommer jag inte upp i mer än 500-600 kalorier. Tycker det är svårt att äta så mycket som 1300 övriga dagar också, och träningsdagar blir det ju nästan omöjligt. Anledningen till att jag frågar är att jag nu stått stilla med vikten i tre veckor. Det går varken upp eller ned.. mkt frustrerande. Har du något råd? Tack!

   Camilla Porsman säger: Du bör inte äta mindre än 1300 kcal någon dag; tränar du bör du snarare lägga till kalorier. Äter du för lite kommer kroppen att reagera som om svält rådde och dra ner på ämnesomsättningen, vilket förstås gör det svårt att minska i vikt.

Larsa säger: Hej Camilla!

jag har ett problem, de e så att jag köt vanliga situps för magen men de känns som de bara hjälper magens övre muskler. Hur ska jag träna för att träna de nedre magmusklerna ?

   Camilla Porsman säger: Situps (gör dem alltid med korsryggen kvar i golvet!) tar på hela magmuskeln, även om det inte riktigt känns så. Testa att tippa upp (inte lyfta) bäckenet för att liksom "möta" rörelsen i övre delen av ryggen, så blir det lättare att känna hur det tar i nedre delen av magen. Komplettera gärna med höftlyft - obs! Gör dem lugnt och koncentrerat, inget gungande.

säger: Hur mycket kan man träna om man är gravid. Jag är i vecka 19 och tränar pilates , ja jag rör på mig mycket.

   Camilla Porsman säger: Du kan träna, men bör inte ta ut dig fullständigt, utan hålla pulsen på max 60-70 procent av maxpulsen ungefär. Undvik att bli väldigt varm (kyl dig genom att dricka vatten). Undvik övningar på rygg sedan magen blivit riktigt stor, samt tunga knäböj, utfall och liknande. I övrigt kan du träna på som vanligt så länge det inte är en sk riskgraviditet. Både du och barnet kommer att må bra av motionen!

frida säger: Hej! går det att träna bort celluliter?

   Camilla Porsman säger: Nej, eller nja. Vad du kan åstadkomma med träning är att du kan minska mängden underhudsfett, vilket kan göra att celluliterna blir lite mindre. Men själva apelsinskalsutseenden beror på hudens struktur och går inte att göra så mycket åt: även mycket smala kvinnor har ju celluliter.

latmasken säger: hej där! har itne rört mig ur fläcken på 1.5 år (förut tränade jag några gånger/vecka). nu tänkt jag börja igen, men vill inte överanstränga mig eller bli sjuk. hur gör jag för o undvika det?

   Camilla Porsman säger: Lyssna på kroppen och börja lätt och försiktigt: vardagsmotionera mer till att börja med och träna bara en-två gånger i veckan efter det. Ta inte ut dig fullständigt utan se till att träningen känns bekväm och rolig. Efter hand som du känner att kondition och styrka ökar kan du träna fler pass per vecka och även hårdare.

Ulla säger: Varför detta eviga tjatter-tjatter om träning och träning? Jag har aldrig tränat men mår prima-prima. jag är 55 år och äter bra o är smal. kan man inte hålla sig i form i alla fall?

   Camilla Porsman säger: Du kan hålla dig smal genom att äta bra, men faktum är att en person som motionerar regelbundet (även en som är lite överviktig) enligt statistiken lever längre och friskare än en smal person som aldrig motionerar - så visst spelar motionen en stor roll för vår hälsa!

Kalle bah säger: örkylning och kräksjuketider. Hur länge ska jag vänta med o träna när jag bivit sjuk? Är det farligt att gå på ex friskis om man har ont i halsen?

   Camilla Porsman säger: Du ska inte träna när du är sjuk och har feber eller är rejält förkyld, till exempel. Däremot går det bra att t ex promenera eller cykla LUGNT och FÖRSIKTIGT när du är så pass frisk att du bara är lite snuvig eller har LITE ont i halsen.

RedRose säger: Hej Camilla! Kan du ge några råd om hur man ska träna för att nå den ultimata fettförbränningen? Just nu så kör jag 20 minuter kondition, 40 min styrka och sen 30 minuter kondition igen. Vad anser du om det? Jag är otroligt tacksam för svar från dig!

   Camilla Porsman säger: Det låter som bra träning, men den ultimata fettförbränningsträningen är inte EN viss sorts pass utan en kombination. Enkel tumregel: har du ont om tid så kör högintensiv träning för att bränna så många kalorier som möjligt. Har du gått om tid (90-120 minuter eller mer) kan du med fördel träna lågintensivt. Vardagsmotionera så mycket som möjligt och kombinera gärna konditionsträning och styrketräning (vilket du ju redan gör).

Moderator säger: Oj, vad tiden flyger iväg. Nu kommer sista frågan:

peppo säger: Hej!Jag har problem med rygg, nacke och ischiasbesvär i benet. Försöker gympa 1-2ggr i veckan plus promenader. Tror du att det är bra för mig eller behöver jag vila när jag har ont?

   Camilla Porsman säger: Om du mår bättre av träningen är det förmodligen bra, men jag skulle rekommendera dig att ta hjälp av en sjukgymnast för att sätta ihop ett träningsprogram som kan hjälpa dig att bli av med problemen i rygg och nacke, samt med ischiasbesvären. Generellt sett är det bra att röra på sig, men det vore ju allra bäst om du kunde minska problemen eller till och med bli av med dem!

Moderator säger: Tack för alla frågor och för alla svar. Nu är chattet slut. Snart kommer en sammanfattning på Hälsa och på Viktklubben..

   Camilla Porsman säger: Hej då - det är alltid jätteroligt att chatta med er Aftonbladetläsare!