Så är dieten upplagd

HÄLSA

1. Ät mycket proteiner och fett såsom kött, kyckling, bacon, ägg, smör, grädde och ost.

2. Undvik kolhydrater såsom pasta, potatis, ris, vitt bröd, spannmål, godis och kakor.

3. Grönsaker och frukt. Under de två första veckorna så ska frukt helt uteslutas. Vissa grönsaker får ätas i liten mängd. Därefter kan man åter introducera grönsaker och även frukt med lågt glykemiskt index (exempelvis spenat, blomkål, paprika, broccoli, jordgubbar och persika).

Fördelar

Snabb viktnedgång i början, vilket delvis beror på att man förlorar mycket vätska.

Stabilare blodsocker på grund av få snabba kolhydrater.

Effektiv viktminskning under de första sex månaderna.

Kortsiktigt har studier inte visat att blodfettvärdena hos överviktiga försämras

genom Atkinsdieten.

Nackdelar

Forskarna vet inte om dieten kan vara skadlig för kroppen i längden.

Det kan vara svårt att hålla sig till Atkinsdieten i långa loppet, med följden att man går upp i vikt igen.

Atkinsdieten innehåller lite grönsaker, frukt och fibrer, vilket kan leda till mag-tarmbesvär och vitaminbrist samt minskat skydd mot hjärt-kärlsjukdom och cancer.

Kändisar som också bantat med Atkinsdieten

Helena Mayer (kroppohalsa@aftonbladet.se)