Sanningen om Atkinsdieten

Atkinsdieten, som förespråkar bacon och ratar potatis, fortsätter sitt segertåg över världen. Även om flera studier pekat på fördelar med metoden är svenska experter fortsatt kritiska.

HÄLSA
BANTARBOKEN. I Storbritannien bantar 100 000 människor efter Atkinsdieten. Den senaste boken, ”Atkins for life – the next level”, utkommer på svenska i vår.
Foto: Börje Thuresson
BANTARBOKEN. I Storbritannien bantar 100 000 människor efter Atkinsdieten. Den senaste boken, ”Atkins for life – the next level”, utkommer på svenska i vår.

– Våra största farhågor är att man långsiktigt inte får i sig en tillräckligt balanserad kost. Atkinsdieten avviker från de svenska närings- rekommendationerna som, enligt mycket forskning, är bäst för vår hälsa, säger Anna Karin Lindroos, näringsfysiolog på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg.

Enligt Läkartidningen visar en genomgång av det aktuella forskningsläget att det inte finns tillräckligt med vetenskaplig dokumentation kring kolhydratbantning.

– Atkins bygger sin diet på hypoteser som inte är bekräftade, säger Anna Karin Lindroos, som inte känner till någon läkare eller forskare som är positiv till Atkinsdieten.

Den numera avlidne amerikanske läkaren Robert C Atkins hävdade redan för 30 år sedan att kolhydrater, inte fett, är det som bidrar till fetman i västvärlden. Hans teori var att utan kolhydrater tar kroppen i stället av det egna fettlagret för att utvinna energi. Därför ska vi i stället för kolhydrater (pasta, potatis, ris och bröd) äta mängder med protein (ägg, bacon och kött) och fett för att snabbt gå ner i vikt.

Varnat för hälsorisker

Böckerna om dieten har gjort succé i västvärlden och sålts i uppskattningsvis 30 miljoner exemplar.

Men experter har varnat för hälsorisker med Atkinsdieten, såsom njurskador, tjocktarmscancer, benskörhet, hjärt-kärlsjukdomar och bröstcancer.

Även USA:s ledande näringsforskare, Walter C Willett är skeptisk till Atkinsdieten. Han skriver i sin bok ”Eat drink and be healthy” att långtidsstudier måste göras för att ta reda på vilka hälsoeffekter dieten kan ha över tid.

Minskade snabbare

I maj publicerade tidskriften New England Journal of Medicine två studier, som jämfört Atkinsdieten med en vanlig lågfettdiet. Resultaten visade att de som följde Atkinsdieten minskade mycket snabbare i vikt under de första sex månaderna än den andra gruppen, men resultaten var obetydligt bättre efter ett år.

Enligt Anna Karin Lindroos visar detta att Atkinsdieten inte är en lösning på fetmaproblem på sikt. Hon tror inte heller att det är något magiskt med att äta proteiner och fett, utan att det var ett mer restriktivt kaloriintag som gjorde att de som bantade med Atkinsdieten snabbare gick ner i vikt.

– Det finns inga genvägar till viktnedgång, utan det handlar om att ändra sin livsstil och att äta mindre.

Studierna visade också att

Atkinsdieteten gav bättre blodfettvärden, trots ett högt intag av mättat fett. Detta går stick i stäv mot vad forskarna tidigare trott. Men det förvånar inte Anna Karin Lindroos.

– En förklaring skulle kunna vara att vid snabb viktnedgång förbättras blodfettvärdena oftast, oavsett vad man äter. Risken med Atkins är när man är viktstabil och äter en kost med mycket mättat fett.

Helena Mayer (kroppohalsa@aftonbladet.se)