Varför är Atkins mer kritiserad än Montigniac - är det inte samma sak?

Anna Karin Lindroos, dietist på Sahlgrenska universitetssjukhuset, chattade om Atkins och andra dieter

HÄLSA

sillen säger: Vad är det egentligen för skilland mellan atkinsdieten och den sk stenålderskosten coh Montigniac. De verkar ju gå ut på samma sak, så varför är det just Atkins som är så kritiserad?

   Anna Karin Lindroos säger: Skillnanden är att med Atkins ska man äta mycket begränsat med kolhydrater. Med Stenålderskost och Montigniac får man fortfarande äta kolhydrater, ,det handlar mer om vilken typ. Så de två sistnämnda blir mer balanserad. T.ex. frukt får inte så mycket plats i Atkins.

nn säger: jag brukar tränar spinning kl.17.30 varje annan dag.hur ska jag äta för att får max. energi?försöker gå ner några kilo.har hört att man ska inte äta mycket kolhydrater när man försöker gå ner i vikt.men då har man inte mycket energi för att träna eller?

   Anna Karin Lindroos säger: Det handlar om att äta bra mat över dagen. Vill man gå ner några kilo i vikt är det bättre attt gå ner långsamt än att rasa. För att orka träna måste man äta. Det är viktigt om du tränar spinning att du äter något bra efter träningen. Vill man gå ner i vikt ska mman minska både på kolhydrater och fett. Men det beror på hur man äter innan. Det måste bli en minskning av allt.

Mony säger: Hejsan. Hur tycker du man ska dela upp dagens matintag i %fett, %protein, %kolhydrat?

   Anna Karin Lindroos säger: Max 30 % ska komma från fett, 15 % från protein. resten från kolhydrater, framför allt från fiberrika produkter och frukt/grönsaker.

Dutti säger: Det finns en teori att kolhydrater ger oxidativ stress, vilket accelerar åldrandet. Äter man bara proteiner minskar den oxidativa stressen på kroppen och de generativa åldersförändringarna bromsas. Vad säger du om det?.

   Anna Karin Lindroos säger: Jag tror inte att det finns någon vetenskap bakom denna teori.

jossan säger: Jag har varit i usa i ett halvår och gått upp ganska mycket i vikt, jag var ganska smal innan och åt mycket grönsaker och frukt. men i usa åt jag bara skräpmat. hur långt tid tar det att gå tillbaka till den gamla vikten, kan det vara så att min förbränning har blivit sämre? vad är dina bästa knep??

   Anna Karin Lindroos säger: Nej, jag tror inte att förbränningen har blivit sämre. Det viktiga att gå tillbaka till dina gamla vanor. Vill du går ner snabbare i vikt får du t.o.m. minska lite mot vad du åt innan du åkte. Och hur fort det går beror på hur mycket man drar ner på sitt energiintag och hur mycket man rör på sig och det är individuellt. Det är bara att kämpa på.

sillen säger: Du skriver att man ska minska kolhydrater för att gå ner i vikt, samtidigt måste man ju enligt t dig få i sig kolhydrater. Då undrar jag vilka kolhydrater man ska undvika, och vilka som är ok att äta?

   Anna Karin Lindroos säger: Framför allt ska man undvika sött, kakor, godis, kaffebröd, skräpmat. Försök välj grovt bröd, måttliga mängder ris, pasta, potatis. Plus grönsaker och frukt!

smurfan säger: Hur ska man göra för att hindra sötsug? Är student och äter ofta godis och annat för att göra studierna roligare.

   Anna Karin Lindroos säger: Du måste fråga dig om det finns något annat du kan göra eller äta för att göra studierna roligare. Det är en fråga du måste ställa dig. Det här handlar om andra saker än mat, om man tycker att studerandet är tråkigt. Korta pauser när man rör på sig kan nog underlätta studerandet. Det är också viktigt att du ätert frukost, lunch opch middag så att du inte är hungrig. Du kan ju också ta en frukt mellan måltiderna.

zelo säger: Vad göres lättast för att sänka kolesterolhalten utan intag av medikamenter?

   Anna Karin Lindroos säger: Det handlar om den typ av fett du får i dig. Dra ner på mättat fettintag. Öka på fleromättat fett och framför allt enekelomättat fett som finns i oliver och rapsolja. Man ska egentligen inte minska på mängden fett (beror på hur man äter innan förstås) utan ta bort det dåliga fettet som finns i mjölkprodukter, ost, feta köttprodukter och kaffebröd. Byt ut det fett du har på brödet, lättmargarin eller becel. Även om det inte direkt ändrar kolesterolsammansättningen så är det viktigt att äta frukt och grönt och röra på sig. Det ökar det goda kolesterolet. Generella regler gäller alltså: Att äta regelbundet. Det gör den allmänna hälsan bättre.