”Vad gör jag när det där jättesuget sätter in?”

Lisbeth Stahre, författare till boken ”Övervikt handlar om känslor” svarade på läsarnas frågor i ett chatt

HÄLSA

Svullo säger: Har du något tips hur man ersätter maten, när man använder den som tröst och ångestdämpande?

   Lisbeth Stahre säger: Jag tycker inte att man ska gå från ett ersättningsalternativ till något annat. Ta istället reda på varför du använder maten som tröst. Titta på sambandet mellan det som händer i vardagen och ditt ätbteende. Försök på så sätt hitta en röd tråd, hur du använder ätandet när du stöter på situationer som väcker ångest.

myran säger: Jag äter ganska bra mat i veckorna men gillar att lyxa till det på helgen, med god mat, vin och ostar. Är det ok?

   Lisbeth Stahre säger: Ja, om du har kontroll över det du äter under helgen. Du ska inte äta så mycket under helgen att det underminerar den goda kosthållning du har under veckan.

mackor säger: Varför har man ett sånt sug för mackor?

   Lisbeth Stahre säger: Jag vet inte varför just du har det. Kanske du är van att ersätta måltider med smörgåsar. Om det är så, försök att ersätta smörgåsar med vanlig mat. Är det så att du äter mackor på kvällen, då kan du ersätta smörgåsar med frukt.

Stina säger: Är det vanligt att man tröstar sig med mat?

   Lisbeth Stahre säger: Ja, det är det. Men jag vill inte kalla det tröstätning, utan i stället kompensatoriskt ätande. Dvs man dämpar negativa känslor under dagen med mat. Istället för att använda maten som kompensation ska man titta på situationer i vardagen, och varför man behöver maten för att dämpa negativa känslor.

brittany säger: Kan man verkligen bli beroende av socker eller är det bara humbug?

   Lisbeth Stahre säger: Sockerberoende är inte mitt kompetensområde. Därför varken vill eller kan jag uttala mig om det.

havre säger: Jag har försökt sluta snusa ett antal gånger med följden att jag börjar käka mycket mer onyttig mat. Fungerar till exempel nikotintuggumin på samma hungersdämpande sätt som jag märkt att faktiskt snus gör?

   Lisbeth Stahre säger: Det är svårt för mig att svara på. Vänd dig till någon rökavvänjningsklinik, som arbetar med just dessa frågor. Generellt kan man säga att en berondeproblematik har samma grundorsaker. Jag tror du skulle ha nytta av att läsa min bok Övervikt handlar om känslor.

Nomorefat säger: Jag brukar bara äta en frukt om dagen. Räcker det? (Jag är 1.87 lång och man).

   Lisbeth Stahre säger: Nej, det gör det inte. Du behöver äta 4-5 frukter om dagen. Om du vill gå ner i vikt, högst en banan. Mixa annars mellan apelsiner, äpplen mm, en blandning är bra. Men välj självklart de du tycker om.

jackie säger: finns det någon form av terapi man kan gå om man vill ändra sitt mat beteende

   Lisbeth Stahre säger: Ja, kognitiv beteendeterapi är den form som har visat bäst resultat när det gäller beteendeförändringar. Dessa terapeuter kan du tex hitta i Gula sidorna.

Leysa säger: Vad kan man göra när det där jätte-suget sätter in. Jag blir ofta sugen på mat när jag är ensam, och om kvällarna. Skall jag äta, fast välja nyttiga alternativ, eller trotsa suget?

   Lisbeth Stahre säger: Suget kommer när du är ensam på kvällarna. Finns det något du kan göra för att undvika det, tex en hobby? Tänk på hur du äter på dagarna, du kanske saknar något i din kostsammansättning. Frukt är ett bra alternativ på kvällen, eller enkla smoothies som kan dämpa suget. Mixa lättyoghurt och tex bär, det är så enkelt.

lina säger: Hej! Jag har ett starkt sug att äta väldigt stora portioner. Fast jag är ganska mätt kan jag inte låta bli att äta upp allt som finns i kastrullen. Vad kan man göra åt det?

   Lisbeth Stahre säger: Du måste helt enkelt bestämma dig. Du verkar medveten om att du äter fel. Se dig själv som en väljande person. Antingen forsätter du eller så bestämmer du dig för att sluta. Livet handlar om val, se dig inte som ett offer utan som en aktör.

tiffany säger: Äter man mer om man äter med händerna? Jag tänker nu främst på hamburgare/pommes frites

   Lisbeth Stahre säger: Jag har ingen aning faktiskt.

Friskis säger: Varför blir jag alltid så trött och sömnig när jag ätit? Äter jag för mycket då?

   Lisbeth Stahre säger: Det tror jag inte. Många blir trötta efter en måltid. Det kan ta mkt kraft att smälta maten. Vi reagerar olika, jag blir pigg, min man blir trött tex.

jackie säger: Zon terapi då? Är det bra?

   Lisbeth Stahre säger: Det enda jag vet är att den metoden som jag företräder ger en bestående viktnedgång. Det finns många metoder, men väldigt få är utvärderade. Jag rekommenderar dig att använda de terapimetoder som är vetenskapligt utvärderade. Bland annat kognitivt beteendeterapi, och den metod vi tagit fram på Huddinge sjukhus som bygger på forskning.