”Ät mer nötter och frukt”

Näringsexperten Fredrik Paulùn chattade med läsarna om mat, träning och viktnedgång

HÄLSA

Linen säger: Hej Fredrik.

Vad är viktigt att få i sig inför tjejvasan som jag skall åka om en vecka?

   Fredrik Paulùn säger: Mer mat! Mer kolhydrater, fett och protein så att dina depåer är välfyllda.

Petra säger: Jag går inte ner! Jag tränar ca 3 gånger i veckan. Spinn och Body Pump. Hur skall jag äta för att förlora vikt?

   Fredrik Paulùn säger: Det finns mycket jag kan skriva om detta, och det har jag gjort i boken "Viktminskning utan träning" som innehåller mycket info även för dig som vill träna.

Fia säger: Jag brukar springa på morgonen och då bara dricka en proteinare innan eftersom jag väldigt lätt får håll. Är detta tillräckligt? Springer jag på kvällen kan jag ej äta på 3,5 timme innan eftersom jag då får håll. Kan man göra något för att underlätta?

   Fredrik Paulùn säger: Det är egentligen lite för lite eftersom du också behöver kolhydrater och blodsocker. Ät ett par frukter med proteinet löser det sig dock.

Nuttis! säger: Ibland är det svårt att få till ett mellanmål! Är det ok att äta Nutrilett bars då?

   Fredrik Paulùn säger: Det är bättre än inget, men det bästa är mat t ex frukt och keso, eller grovt bröd med hela korn och ett bra pålägg.

Linen säger: hej igen, hur stort behov av kalorier har jag? 172 cm lång,tränar fyra-fem dagar i veckan blandat, löpning, styrka m.m. Väger nu ca 68 kg? Vill minska i vikt lite

   Fredrik Paulùn säger: Jag antar att du är tjej? I såna fall behöver du ca 2 400 kcal/dag med din aktivitet. För viktminskning måste du dock äta mindre än du gör av med, så 2000 kcal/dag är vettigt.

ojje säger: Hej! Vad kan man göra om man vill gå upp i vikt? Jag försöker äta mycket men ser fortfarande ut som en pinne! Jag går inte upp ett kilo. Kan det vara nåt fel på ämnesomsättningen eller nåt?

   Fredrik Paulùn säger: Det kan vara fel på ämnesomsättningen, men då mår man i regel inte bra och det kan läkaren snabbt ta reda på. I princip ska du äta mer energi än du gör av med och måste därför äta energitätt, gärna mer nyttiga oljor än vanligt, och ett extra mål mat per dag.

majsan säger: Hej! Alla säger att man ska ta en promenad INNAN frukost. Men det hinner inte jag, istället tar jag en längre omväg till t-banan. Bränner jag inget då, eftersom det är EFTER frukost.

   Fredrik Paulùn säger: Du bränner bra ändå! En uppskattning är att fettförbränning före frukost är ca 10% effektivare, men givetvis har du kvar 90% av effekten även vid andra pass.

Cajsa säger: Hej, är en näve nötter ok som mellanmål när man vill gå ner, eller är det för mycket fett i nötter?

   Fredrik Paulùn säger: Nötter är jättebra, och tar du bara en näve blir det inte för mycket fett. Kombinera gärna med en frukt eller två.

Linda säger: Jag tränar hårt, runt 10-12 timmar i veckan och äter väldigt strikt, bortsett från att jag unnar mig 1-2 ätardagar i månaden, då jag tillåter mig vad som helst samt vilken mängd som helst. Vet att du eg. ej förespråkar så stora ätardagar då man vill minska i fettvikt, men om jag äter riktigt dåligt och alldeles för mycket max 2 dagar i månaden?

   Fredrik Paulùn säger: Det är helt ok med ätardagar, speciellt med den aktivitet du har.

Håkan säger: Vilka är de absolut nyttigaste fetterna för kroppen?

   Fredrik Paulùn säger: Fisk och skaldjursfetter, följt av fett från nötter och frön. Även oliv och rapsolja är jättebra!

säger: Hej! vad tycker du om atkinson diet? Är det farligt at äta för lite kolhydrater?

   Fredrik Paulùn säger: Det är inte livshotande, men inte bra. Kolhydrater behövs för hjärnans funktioner och även för immunförsvaret. Jag rekommenderar därför inte Atkins diet.

Petra säger: Vad jag har fattat så tycker du att man skall slopa pasta och ris! Jag blir inte mätt av att äta typ kyckling och sallad. Jag blir mätt på en gång men hungern kommer snabbt! Något bra förslag?

   Fredrik Paulùn säger: Du behöver inte slopa pasta eller ris, men välj de typerna med lågt glykemiskt index (helst under 70). Tabeller över dessa hittar du på min hemsida www.paulun.com. Där finns även massor av andra bra livsmedel att välja mellan.

Ollibolli säger: Om jag vill gå ner i fettvikt och samtidigt bygga muskler, är det möjligt? Hur skall man gå tillväga för att gå ner i fettvikt och bibehålla alt. öka muskelmassa?

   Fredrik Paulùn säger: Om du är nybörjare är detta ganska lätt. Det är bara att börja träna och äta lite mer än vanligt. Om du är avancerad tränande kan du behöva acceptera att du under ett par veckor får äta lite mer än vanligt och då öka i muskelmassa, medan du under ett par veckor äter mindre och går ned i fettvikt.

Springsteen säger: Läser mycket diskussioner om hamburgare som bov eller ej i media, vad är sanningen?

   Fredrik Paulùn säger: Hamburgare kan du äta, men kanske inte varje dag. Väljer du dessutom bort dressingen och osten minskar du energiintaget med kanske 30% och behåller bara det som är bra för kroppen. Gör egna hamburgare så blir det riktigt nyttigt!

veronica säger: Vad är är nyttigt att äta när man väntar barn och man inte vill gå upp i vikt för mycket.

   Fredrik Paulùn säger: Ät vanlig nyttig mat i normala mängder. På min hemsida har du massor av gratis artiklar och information om vad som är nyttig mat. www.paulun.com.

Friskis säger: Jag är lite orolig för att jag inte får i mig tillräckligt med protein. Hur märker jag om jag är övertränad (d.v.s. har tränat för mycket och ätit för lite/dåligt)?

   Fredrik Paulùn säger: Då får man sämre återhämtning och blir inte starkare. Om du känner att träningen inte ger den effekt du förväntar dig kan det bero på för lågt proteinintag.

Linen säger: Då det ibland kan vara jobbigt att laga mat efter träning eller man ibland har ont om tid, är protein- eller kolhydratdrinkar bra? Vad är skälet till att använda dessa?

   Fredrik Paulùn säger: De är mat i koncentrerad form, men de är sällan bättre än vanlig mat. Se dem som ett alternativ när tiden tryter, och lär dig vilken sammansättning just du behöver. Får man för mycket kolhydrater av fel typ kan man bli tjock.

dreaze säger: Hur många mål mat om dagen ska man äta för att hålla blodsockret på en bra nivå och låta ämnesomsättningen jobba kontinuerligt?

   Fredrik Paulùn säger: De flesta personer mår bäst på 3-5 mål per dag inklusive mellanmål.

Cajsa säger: I dina tabeller så står det att proteinberikad spagetti har mycket lågt GI. Frågan är bara var man kan köpa proteinberikad spagetti?

   Fredrik Paulùn säger: Jag tror att den kommer att lanseras i Sverige inom kort, men jag vet inte vad den kommer att kallas.

säger: Hej! Har du några bra tips som jag kan tänka på när jag vill tappa i vikt då jag lider av struma (underproduktion)? Jag äter levaxin 0.15 mg och tränar 3 ggr i veckan.

   Fredrik Paulùn säger: Det är samma tips som till alla andra, men om du märker att inget händer bör du prata med din läkare för att utröna om det är rätt dos åt dig.

säger: Hej Fredrik, vad ska jag äta som mellanmål, är allergisk mot all frukt och de flesta grönsaker

   Fredrik Paulùn säger: Nötter är bra. Du kan även äta måltidsersättning, dvs bars eller drinkar. Grovt bröd med hela korn och bra pålägg funkar också.

säger: Tja, jag har svårt att gå upp i vikt, jag tränar fyra gånger i veckan styketräning och äter ok, jag tror jag har hög förbränning, hur ska jag lägga upp kosten?

   Fredrik Paulùn säger: Ät fem mål om dagen och se till att varje mål innehåller både fett, protein och kolhydrater för att optimera hormonproduktionen. Ät mycket direkt efter träningen.

micke_ säger: Är ABCDE-dieten nåt att testa om man just börjat med styrketräning? Eller är det mer för proffs?

   Fredrik Paulùn säger: Det är mer för de som hållit på minst ett par år. I början får du så bra effekt ändå.

säger: Min PT tror att jag är en person som inte "tål" kolhydrater - kan detta verkligen stämma? Går nu på proteindiet med mest kyckling och grönsaker och yoghurt + proteinshakes. //Malin

   Fredrik Paulùn säger: Du tål kolhydrater, men bör inte äta för mycket. Ät gärna frukt och fullkornsprodukter så blir intaget av kolhydrater automatiskt mindre. Det viktiga är att undvika raffinerade kolhydrater och socker, dvs sånt med högt glykemiskt index.

Ullis säger: Vad ska man man äta och hur långt innan ska man äta innan ett träningspass? Om tränningspasset är aerobics eller step up?

   Fredrik Paulùn säger: Ett par timmar brukar vara lagom, men detta är individuellt.

Hannah21 säger: Vad tycker du om viktreducerande pulver? Hjälper det i längden? Jag tränar, och vill gå ner i vikt lite fortare. Hjälper det då? Att ersätta ett mål mat?

   Fredrik Paulùn säger: De är ok. De fungerar som ett energifattigt mellanmål, men det gäller också att sköta den övriga kosten.

danno säger: Om man vill deffa hur gör man

   Fredrik Paulùn säger: Styrketräna, promenera, ät mer protein, ät mindre kolhydrater, håll dig till lågt glykemiskt index, ät nyttiga fetter (se ovan), drick 1,5-2,0 liter vatten per dag.

Lene säger: Hej, jag undrar vad man bör äta när man jobbar nattskift? Jag jobbar natt varannan vecka.

   Fredrik Paulùn säger: Det ät indivuidellt. En del går upp i vikt om de bara vänder på dygnet och äter som vanligt, fast på natten. Om du är sådan bör du bara äta lätta mellanmål på natten. Annars kan du vända på dygnet.

Malin säger: Är det verkligen sant att man inte bör äta potatis?

   Fredrik Paulùn säger: Nej, du kan äta potatis om den är i vanlig kokt form. Problemet är chips, pommes frites och potatismos.

säger: Hejsan! Vad anser du om det senaste inom fettförbränning? Att högintensitetträning skulle vara bättre?

   Fredrik Paulùn säger: Jag tror att båda metoderna fungerar och att man ska ägna sig åt det man själv gillar. Högintensiv träning är tidsbesparande, men är jobbigare och har lite högre skaderisk.

Åsa säger: Om man är otränad men ändå äter bra. Hur snabbt bör man då se en förbättring om man promenerar i rask tempo ca 45 min om dagen.

   Fredrik Paulùn säger: Efter ett par veckor.

Inga säger: Jag jobbar inom vården och vi är ALLA mer eller mindre överviktiga,vi är även alla stressade under hela arbetspasset och får ingen riktig matrast. Har övervikt med stress att göra?

   Fredrik Paulùn säger: Ja, stress gör att vi äter mer (för att lugna ner oss) och att vi frigör mer insulin och kortisol, som båda är fettbildande hormoner.

Malin säger: Hej! Vilken är den bästa träningsformen, i kombination med bra mat förstås, om man vill gå ner i vikt?

   Fredrik Paulùn säger: Styrketräning och promenader funkar för alla!

Lasse säger: Äter en hel del sena middagar ute på restaurang. Vilka maträtter är att föredra, om man nu måste äta sent?

   Fredrik Paulùn säger: Be dem fylla halva tallriken med grönsaker och välj fisk eller kyckling som proteinkälla. Som kolhydratkälla gäller pasta, ris eller baljväxter. Tack för frågorna och lycka till!