Kom i balans och bli smal

HÄLSA

Ofta småsugen - trots att magen är full?

Det kan vara känslorna som styr.

Lär dig lyssna på kroppen, hitta balansen och tappa kilon på köpet.

håller du koll? Att hitta en balans mellan att stoppa i sig mat för att få lite tröst och när man verkligen är hungrig är A och O för att inte rusa iväg i vikt.
Foto: PER BJÖRN
håller du koll? Att hitta en balans mellan att stoppa i sig mat för att få lite tröst och när man verkligen är hungrig är A och O för att inte rusa iväg i vikt.

Mmmmmm" Sött, fett och mjukt smälter fint i munnen när vi behöver peppa oss själva. Enligt psykolog Kristina Elfhag på överviktsenheten på Karolinska universitetssjukhuset Huddinge uppger 70 procent av alla patienter att de äter av känslomässiga orsaker.

De är långt ifrån ensamma. De flesta av oss småäter, trots att vi inte är hungriga.

- Kopplingarna mellan munnen och känslorna börjar redan med mammas bröst eller nappflaskan. Om mat och godsaker sedan används som tröst under barnets uppväxt blir det dessutom inlärt att äta som svar på obehagskänslor, säger Kristina Elfhag.

Påverkas olika av olika mat

När vi äter frigörs en mängd kemiska substanser i hjärnan som också kan påverka oss. Choklad är klassiskt när det gäller att trösta och pigga upp sig själv.

Många stressade varvar ner genom att äta. Stress kan driva på, så att man äter fortare och mer.

Mat fyller även behov som sällskap. När vi känner oss otrygga kan maten bli en pålitlig vän. Vissa äter när de är uttråkade eller för att belöna sig själva efter att ha gjort någonting bra, andra trotsäter på grund av en partner eller någon annan i familjen som tjatar om övervikt.

- Det blir en sorts prövning, "du ska ju tycka om mig ändå", eller att man vill visa att man själv bestämmer, säger Kristina Elfhag.

Det första steget mot en sund inställning till maten är att förstå vad det är som ligger bakom det känslomässiga ätandet.

Att sedan ändra sina vanor är svårt.

- Ätandet kan ha blivit ett sätt att hantera tillvaron överhuvudtaget, säger Kristina Elfhag.

Hitta alternativ

Men det går alltid att förbättra sin situation. Kanske kan du stilla begäret genom att träffa en vän, ta en kvällspromenad eller lyssna på skön musik?

- Du måste ompröva vad maten får spela för roll i ditt liv. Det gäller att hitta andra saker som berikar, säger Kristina Elfhag.

Diskutera:

Känslor som kan styra hungern

Funktioner som ätandet kan fylla

Hanna Blanksvärd