"Det är inte ETT livsmedel som gör att man går upp i vikt"

HÄLSA

   Josefine Jonasson säger: Nu är jag på plats och beredd på alla era frågor!

malin säger: Hur fet är avocado? En del säger att man ska undvika det när man vill gå ner i vikt?

   Josefine Jonasson säger: Hej Malin! Avocado innehåller en hel del fett för att vara en grönsak men det är ingenting man måste utesluta när man ska gå ner i vikt, det är inte ETT livsmedel som gör att man går upp i vikt, det är viktigt att se till helheten dvs vad man äter för övrigt.

kajsa säger: Jag vill gå ner i lagom takt till sommaren, äter inget extra fett eller godis, hur går jag ner ändå?

   Josefine Jonasson säger: Hej Kajsa! Jag förstår nog inte riktigt frågan... Om Du har uteslutit extra fett och godis är Du en bra bit på väg. Om Du trots detta inte går ner tycker jag att Du ska se över vad Du äter för övrigt och hur mycket Du äter. Även om man äter nyttigt kan man gå upp i vikt om man äter för mycket. Lycka till!

miapia säger: Jag slarvar med frukosten, hur ska jag äta bättre?

   Josefine Jonasson säger: Hej Miapia! Det beror på varför Du slarvar. Om det är för att Du inte KAN äta på morgonen kan Du istället flytta fram frukosten en timme eller så tills Du kommer till jobbet/skolan. Samma sak gäller egentligen om Du är morgontrött: Antingen går Du upp lite tidigare eller äter Du frukosten när Du får tid, dvs lite senare.

Christin säger: Hur gör man om man vill träffa en dietist där man bor?

   Josefine Jonasson säger: Hej Christin! Ta kontakt med Din vårdcentral och be att få träffa en dietist eller prata med Din läkare. Lycka till!

Ola säger: Hej! Jag känner ett ständigt sötsug. Vad ska jag göra?

   Josefine Jonasson säger: Hej Ola! En vanlig anledning till sötsug är att man äter oregelbundet och därför drabbas av hunger/lågt blodsocker. Börja med att äta regelbundet och se om det hjälper. Glöm inte att ta en frukt mellan måltiderna, det kanske också kan hjälpa mot sötsuget. Lycka till!!

Åsa säger: Jag undrar hur mycket kalorier det är i stekt ägg. Är det verkligen onyttigt att äta det?

   Josefine Jonasson säger: Hej Åsa! Ett ägg innehåller ca 100 kcal men varierar förstås med storleken. Det behöver alls inte vara onyttigt att äta stekt ägg! Var aktsam så att Du inte använder för mycket fett när Du steker bara. Ägg är förresten ett väldigt bra livsmedel!

säger: Jag jobbar alltid olika tider och äter aldrig på samma tid. Hur påverkar det kroppen i längden ock villket mål är viktigast

   Josefine Jonasson säger: Hej! Man brukar rekommendera skiftarbetare att äta på ungefär samma tider oavsett skift och det tycker jag att Du ska eftersträva. För viktnedgång är det allra största målet dock att inte få i sig för mycket energi (kalorier). en regelbunden måltidsordning kan hjälpa till med detta men måltidsordningen i sig gör inga mirakel. Lycka till!

Christin säger: Hej Josefin. Jag har tagit mig i kragen och inte ätit godis på 9 veckor. Har nu även slutat med fikabröd och annat sött? Vad blir nästa steg för en viktnedgång? Det verkar inte hända så mycket i alla fall...

   Josefine Jonasson säger: Hej Christin! Du har ju kommit igång jättebra! Problemet somibland kan uppstå när man utesluter viss mat eller godsaker är att man mer eller mindre ersätter det med annat. Om det är så för Dig vet bara Du, var uppmärksam på det för i så fall kanske det kan vara Ditt nästa steg för att gå ner i vikt. Fortsätt kämpa - Du är ju på gång!

Digital säger: Tjena Josefine. Jag är en 24 årig kille som har problem med att gå upp i vikt. Styrketränar och rör på mig relativt ofta.. hur gör man för att "bygga upp" sig mer effektivt kostmässigt ?

   Josefine Jonasson säger: Hej! Det kan låta konstigt men det är egentligen samma råd som för de som ska gå ner i vikt, dvs ät regelbundet. För Din del gäller det att äta ordentligt vid varje mål. Det innebär kanske en eller ett par mackor till mellanmål och lite mer pasta/potatis/ris och mindre andel grönsaker vid lunch/middag. Lycka till!

Malin säger: Hej Josefine! jag undrar om det är bra eller dåligt att äta kosttillskott när man tränar 5 dar i veckan

   Josefine Jonasson säger: Hej Malin! Jag brukar inte förespråka kosttillskott eftersom jag är övertygad om att man kan få i sig tillräckligt via maten. Om man tränar så mycket som Du gör innebär det ju också att Du kan äta ganska mycket och det blir ännu lättare att få i sig tillräckligt via maten. Ät varierat - det kommer Du långt med! Lycka till med träningen!

lena säger: jag har läst att maten får ett högre glykemiskt index om man fyser ner den och sedan värmer den på nytt för att äta (som med matlådor) än om man ätit den färsk. stämmer det? förändras maten mycket av att frysas ner tillagad och sedan värmas, så att det är bättre att förvara matlådor i kylkåpet om man ska äta den inom ett para dagar? Jag äter mycket "enligt" vad maten har för glykemiskt index och tycker att det verkar vara en bra metod.

   Josefine Jonasson säger: Hej Lena! Jag har läst studer som visar att tex potatis får ett lägre GI om den svalnat men jag vet faktiskt inte hur det är med fryst mat, tyvärr kan jag inte svara på det.

hejhej säger: hej, jag tycker väldigt mycket om att äta pitabröd med vanlig köttfärs och sallad i..jag äter detta ofta, nästan varje dag till lunch, är detta en bra lunch eller ska jag byta mina vanor?

   Josefine Jonasson säger: Hej på Dig! Det låter som en bra lunch och om Du är nöjd så ÄR det en bra lunch för Dig. Energi- och fettinnehåll kan variera mkt beroende på hur Du steker köttfärsen, vilka tillbehör Du har i salladen osv men som sagt, det låter helt OK. Snart dax för lunch, klockan är nästan halv tolv. Smaklig måltid! :-)

Ola säger: Vad ska jag äta när man blir sugen på något efter 21.00?

   Josefine Jonasson säger: Hej Ola! Ja, detberor ju på vad Du är sugen apå. Det är inte så att viss mat automatiskt lagras in som fett i kroppen efter klockan 231 och att annan mat inte lagras in alls. Ät det Du blir sugen på, om Du alltid är hungrig efter kl 21 ska Du kanske fundera å vad det beror på. Äter Du för lite till middag eller behöver Du helt enkelt ett mellanmål på kvällen?

säger: Försöker gå ner ca 0,5 kg/vecka. Men jag stuntade i allt under 5 dagar över påsken. Hur kommer det sig att jag nu gått upp 1kg! bara för det......

   Josefine Jonasson säger: Hej! Förmodligen åt Du kanske för mycket e dagarna Du struntade i allt. Om Du återgår till Dina gamla vanor igen nu efter påsk kommer Du nog att tappa det extra kilot ganska snabbt. Lycka till!!

   Josefine Jonasson säger: TACK för idag - nu är det dax att äta lunch! Ha en bra torsdag!!