"Glöm inte mellanmålet"

HÄLSA

En frukt eller smörgås räcker oftast för att hålla suget borta mellan måltiderna, tipsar dietist Josefine Jonasson.

anna säger: Hej josefine, Jag har tänkt att gå ner ca 7 kilo till sommaren.Jag tränar pilates varje dag och boxning två gånger i veckan.Ibland tränar jag även ett friskis och svettispass någon gång i veckan.Jag äter sunt, med tre mål mat per dag och ungefär 2 mellanmål.Jag har redan gått ner några kilo, men det är som sagt de där extra som ska bort.Hur ska jag bära mig åt?Ska jag minska på kalorierna, eller tränar fler pass?

Tack så mycket!

   Josefine Jonasson säger: Hej Anna! Vi rekommenderar en viktminskningstakt på S-1 kg i veckan, det är lagom. Om man bara har några få kilon att bli av med kan det gå ännu långsammare. Eftersom jag inte vet hur mycket kalorier Du äter idag är det svårt att råda Dig till att minska mer. En kombination av lite mindre kalorier och lite mer motion, kanske i form av långpromenader eller jogging, tror jag är det bästa för Dig. Var försiktig bara så att Du inte äter för lite. Var rädd om Dig!

Mirre säger: Hej, jag har två barn, 4 och 6 år, som är ganska runda. Hur kan jag motverka den många gånger undermåliga maten som serveras på dagis? De äter alla mål på dagis förutom kvällsmaten. De äter mellanmål kl 15 och middag serveras vid 17 tiden. Är det ok att bara äta något lätt som ex sallad eller bör det vara "riktig" mat med potatis osv?

   Josefine Jonasson säger: Hej Mirre! Jag kan faktiskt inte råda Dig till hur Du ska göra med dagismaten. Det Du kan påverka är att barnen äter bra mat hemma. Jag tycker att man ska äta lagad mat hemma på kvällen om man har barn eftersom man inte vet hur mycket barnen äter på dagis/skolan.

Louise säger: Hej! Jag tränar ca 1-2 timmar (cykling, powerwalk, styrketräning) 5 dagar i veckan. Försöker verkligen äta enligt GI-metoden men känner mig ofta hungrig. Jag äter ej rött kött, men fisk och kyckling. Hur ska jag äta för att inte ständigt ha ett sug efter något? Tacksam för svar.

   Josefine Jonasson säger: Hej Louise! Det kan ju vara så att Du helt enkelt äter för lite energi i förhållande till den stora träningsmängden Du har. Prova att äta lite större portioner och var noga med att äta regelbundet, glöm inte mellanmålen. Att äta enligt GI-metoden innebär inte automatiskt att man äter tillräckligt. Lycka till!

li säger: Vilket är bäst att äta ur kalorisynpunkt isglass eller sorbe?

   Josefine Jonasson säger: Hej! Det beror på, det finns ju så många olika sorter, båda innehåller lite fett eftersom de baseras på saft/juice och inte på mejeriprodukt. Läs på förpackningen!

lisa säger: Vad är ett bra mellanmål tycker du?

   Josefine Jonasson säger: Hej Lisa! Dels beror det på vilket syfte man har, om man vill gå ner eller upp i vikt tex, och dels beror det på vilket energibehov man har. Oftast räcker det med en frukt och/eller en macka.

Lina säger: Hej Josefine. Jag försöker äta nyttigt, och äter ganska mkt frukt varje dag, vilka frukter kan man äta med gott samvete? Som inte innehåller så mkt kalorier. Hur är det med Mango t.ex.?

   Josefine Jonasson säger: Hej Lina! Rent generellt innehåller frukt ganska lite kalorier, exotiska frukter brukar innehålla mer kalorier än tex citrusfrukter och äpplen.

LinaL säger: Hej Josefine! Jag undrar en sak om kalorier. Jag har tidigare testat att äta rätt så fet mat, röd mjölk, gräddsåser, husmanskost mm, för att många av mina vänner äter så och är jättesmala. Och jag gick också ner i vikt av det, för jag orkade inte äta särskilt mycket mat. Nu undrar jag: Är det nån skillnad om man äter lättmjölk, lättost, lightprodukter mm, eller äter orginalprodukterna, rent hälsomässigt? (jag äter en del frukt och grönsaker). Tack på förhand!

   Josefine Jonasson säger: Hej Lina! Både ja och nej faktiskt. Om man har problem med höga blodfetter bör man minska på andelen mättat fett vilket det finns gott om i fet amejeriprodukter. Oavsett om man har problem eller inte bör man förstås eftersträva en bra balans mellan kolhydrater, protein och fett och då kan lättprodukter ibland hjälpa till med detta. Det man ska komma ihåg är dock att det inte är FARLIGT att äta originalprodukten och fritt fram att äta lättprodukterna. Äter man mer än man behöver går man upp i vikt och tvärtom oavsett varifrån kalorierna kommer.

Ninni säger: Hej! Vad ska man göra när man inte gillar att äta grönsaker???

   Josefine Jonasson säger: Hej Ninni! Det beror återigen på i vilket syfte Du menar. Man kan tex gå ner i vikt utan att äta grönsaker även om det blir lite svårare. När det gäller vitaminer och fibrer kan man få i sig en del genom frukt och annan mat. Ofta finns det kanske NÅGRA grönsaker man kan tänka sig att äta....

tezz säger: hej Josefine

Jag kämpar lite med att gå ner i vikt, jag har hört att man inte ska äta bröd då stämmer detta? Och i så fall vad kan jag äta istället som ger samma mäthetskänsla?

   Josefine Jonasson säger: Hej Tezz! Visst ska man äta bröd!! Faran ligger i om man äter flera mackor varje dag med feta pålägg, då kan man få i sig för mycket kalorier. Ät bröd i lagom mängd! Lycka till med viktminskningen!

slim fast säger: Jag undrar om det kan vara farligt att gå ner för mycket i vikt? Jag har börjat motionera och äter ganska nyttigt, mycket nötter, frukt och fet fisk osv. Jag mår toppen men har tappat jättemycket i vikt. Får höra att jag ser ut som en anorektiker. Kan man verkligen bli "för smal" när man äter sig mätt och känner att man mår bra. Måste jag börja äta pizza och hamburgare igen bara för att bli "normal-smal" igen?

   Josefine Jonasson säger: Hej! Visst kan man gå ner för mycket även om man äter sig mätt. Mättnad är ju en subjektiv känska som är olika mellan olika personer och tillfälle. Om du själv känner att Du är för smal tycker jag att Du ska öka portionerna lite eller välja lite energitätare mat. Du ska inte behöva börja med pizza och hamburgare igen - det behöver ju inte vara "antingen eller". Lycka till!

Micke säger: Hej Josefine! Hur mycket sämre är frysta grönsaker än färska, i näringssynpunkt. Tex. fryst broccoli? (Det är ju så praktiskt med frysta grönsaker)

   Josefine Jonasson säger: Hej Micke! Visst innehåller färska grönsaker oftast lite mer vitaminer men om Du tillagar frysta grönsaker på ett skonsamt sätt får Du också i Dig bra med vitaminer. Det ena behöver ju inte utesluta det andra - kombinera dessa!

Charlotte säger: Hej Josefine.

Jag har ett grunnande problem. På grund av min kroniska tarmsjukdom så har jag varit i kontakt med många dietister men det känns som om jag inte har fått den hjälp jag vill ha.Mitt stora problem är min vikt och den kan dels bero på all den medicin som jag äter, bla Azatioprin och sen kan jag ju inte äta vad som helst heller.

Vad ska jag göra förrutom att äta regelbundet och motinera?

Tack på förhand/ Charlotte

   Josefine Jonasson säger: Hej Charlotte! Tyvärr kan jag inte ge Dig så ingående råd på detta sättet. Jag övertygad om att de dietister Du har träffat kan Din sjukdom mycket bättre än vad jag kan. Generellt när det gäller viktminskning gäller det att äta mindre energi än vad man behöver och oftast underlättas det genom att äta mycket frukt och grönsaker och mindre av feta produkter. Eftersom jag inte vet vilken typ av tarmsjukdom Du har vet jag inte vad Du kan eller inte kan äta. Ta upp detta problemet nästa gång Du träffar Din dietist - hon/han kan säkert ge Dig en del råd som passar just Dig och Din sjukdom. Lycka till!!