Fyra metoder

– vilken passar dig?

HÄLSA

Är det fettet som är boven? Eller kanske den raffinerade maten?

Här finns fyra metoder att gå ned i vikt – kolla själv vilken som passar dig bäst.

GI-metoden

Fett är inte farligt att äta. Inte så länge man undviker mat som snabbt höjer blodsockret. Byt ut vitt ris, potatis, pasta och bröd till grövre varianter med hela korn och mycket fibrer. Ät mer fisk, kött, ägg och grönsaker med mera.

Socker är bannlyst i alla dess former.

En mängd snarlika metoder finns, som till exempel Montignac-metoden, stenålderskostmetoden och Atkins-dieten. En svensk förespråkare är Fredrik Paulún.

Kokkonst-metoden

All processad och raffinerad mat ska undvikas. På så vis förbättrar du din hälsa och ditt immunförsvar.

Upphovsman är den new age-inspirerade teologen Susanne Edhin.

Viktväktarna

Genom att äta fiberrikt och fettsnålt går du ner i vikt. Eftersom varje livsmedel har ett visst "points" och du får veta hur många "points" du får stoppa i dig på en dag, kan du sedan själv avgöra vad och hur mycket du ska äta.

Ayurveda-metoden

Din hälsa beror på vilken personlighetstyp du är - vata, pitta eller kapha. Vatan ska äta ris, pasta, bröd och fett. Pittan ska undvika het och kryddstark mat. Och kaphan behöver varm, lätt mat och mer motion.