"Suget ökar om man äter oregelbundet"

HÄLSA

Dietist Josefine Jonasson chattade på Aftonbladet.se, bland annat om vikten av regelbundna måltider, och varför det kan vara lurigt med light-produkter.

   Josefine Jonasson säger: Hej hej - nu är jag på plats!

Elie säger: Jag pluggar mycket på egenhand och blir då ofta sugen på något att tugga på, brukar äta blomkålsbuketter. Är detta ok? Har du andra tips?

   Josefine Jonasson säger: Hej Elie! Blomkålsbuketter låter alldeles perfekt. Morötter och andra grönsaker är förstås också jättebra alternativ.

sara säger: Hej! tror att jag har fått sockerberoende, kan inte avstå från godis en dag, hur kan jag bli av med detta problem? Dessutom har jag en fråga angående min mage ända sen barnsben har jag haft sk "bebismage" är nu 24 och den är fortfarande kvar, uppfattar den som svullen hur gärna jag vill få en platt magen går det inte. Har en hel del allergier och har funderat på om jag har blivit överkänslig mot gluten eftersom jag ofta är hård i magen, Hur kan jag bli av med dessa problem för att må bra och ha självkänsla? MVH Sara

   Josefine Jonasson säger: Hej Sara! När det gäller Ditt begär efter socker kan det bero på olika saker. Något som är ganska vanligt är att suget ökar om man äter oregelbundet. Om det är så för Dig så prova att sprida ut maten under dagen och se om det blir bättre. När det gäller Din mage och ev glutenintolerans tycker jag att Du ska ta kontakt med en läkare som kan testa om detta föreligger. Uteslut inte gluten på egen hand! Lycka till!

Ann säger: Hejsan Josefine! Jag undrar: ska man äta många mål varje dag även om detta innebär att den totala kalorimängden blir större? Eller är det bättre att bara äta 3 ggr då (och skippa mellanmålen)?

   Josefine Jonasson säger: Hej Ann ! Det allra viktigaste för vikten är att det totala energiintaget blir mindre än vad man gör av med. Regelbunden måltidsordning med tre huvudmål och ett par mellanmål fyller sitt syfte på det sättet att man lättare håller sig mätt och på så sätt minskar risken för oplanerat småätande. Välj den måltidsordning som passar Dig bäst! Bra fråga förresten!

säger: om man nu skulle vilja unna sig något extra vad är bäst (minst kalorier/fett) en kaka/bulle då och då eller lösgodis till helgen?

   Josefine Jonasson säger: Hej! Det beror helt och hållet på mängden. Hur ofta är "då och då" och hur mycket är "lösgodis till helgen". Välj det Du tycker bäst om och försök äta med måtta.

Åsa säger: Hej hej! Jag försöker äta varannan eller var tredje timme men ibland händer det att jag blir hungrig mellan dessa måltider. Har du några tips på vad som är bra att äta för att bli mätt utan att innehålla för mycket kalorier? Tack på förhand!

   Josefine Jonasson säger: Hej Åsa! Frukt och grönsaker innehåller relativt lite kalorier och ger ändå mättnad. Om Du äter så ofta som varannan timme och ändå blir hungrig mellan måltiderna tycker jag att Du ska försöka äta lite mer vid måltiderna. Risken är annars stor att Du äter hela tiden och det KAN innebära att Du får i Dig en hel del kalorier. Förresten är det inte så bra för tänderna heller.

Åsa säger: Jag har hört att nyckelhålsmärkningen inte tar hänsyn till hur mycket socker som finns i en produkt. Det är ju helt sjukt tycker jag! Har du hört om det är någon märkning på gång som underlättar för oss som försöker dra ner på sockret? Socker gömmer ju sig så lätt bland andra kolhydrater i innehållsförteckningen. Jag tycker att det borde finnas regler för hur man märker ut sockerhalten i en produkt. Händer det något på denna fronten? EU har ju regler för allt annat...

   Josefine Jonasson säger: Vad jag förstår har man uppmärksammat detta problemet och ev är en ny märkning på gång. Du har helt rätt - socker gömmer sig i mycket mat och det är lurigt. Bra att Du är uppmärksam!

Ninni säger: Kan man gå ner i vikt om man inte äter varken grönsaker el frukt? Eller är det omöjligt! Om man får träffa en dietist privat dömmer Ni en om man inte äter frukt och grönt då eller hjälper Ni en iaf!

   Josefine Jonasson säger: Hej Ninni! Visst kan man gå ner i vikt även utan grönsaker och frukt men eftersom dessa innehåller lite kalorier och ger stor mättnad underlättar det mycket om man kan äta det. Ofta finns det kanske NÅGON grönsak och/eller frukt man kan äta. Visst hjälper en privat dietist Dig även om Du inte äter frukt eller grönsaker - vi är inte där för att döma ut Dig, naturligtvis hjälper vi Dig ändå! Lycka till!

Kabak säger: Hej Josefine

Vad anser du om att ta tillskott av fiskolja? Behövs det?

   Josefine Jonasson säger: Hej! Nej, om man äter allsidigt tycker jag inte att man behöver ta vare sig fiskolja eller andra tillskott.

em säger: Först och främst tack för ett bra jobb med ViktKlubben. Jag undrar hur man ska tolka texten under "kalorikurvan" som säger att man inte måste äta sina rekommenderade kalorier (i mitt fall 1300) utan att man inte behöver äta mer än att man känner sig mätt. Är det då okej om man vid dagens slut endast kommit upp i 800-1000 kalorier?

   Josefine Jonasson säger: Hej - och tack för berömmet! Visst är det så att man inte ska tvinga i sig mer mat om man känner att man är mätt MEN ju mindre man äter desto svårare är det att få i sig tillräckligt med näringsämnen. På grund av detta rekommenderar vi inte att man äter mindre än 1300 kcal/dag. Om man någon dag äter mer eller mindre än detta spelar inte så stor roll, det är i det långa loppet det är viktigt. Lycka till med Din viktnedgång!

bla säger: tycker du att GI-metoden låter vettig?

   Josefine Jonasson säger: Hej! Jag tycker att GI kan vara bra som en hjälp och framförallt för diabetiker. När det gäller viktnedgång finns det ingen publicerad vetenskap som säger att det skulle vara jättebra för att gå ner i vikt. Det är också viktigt att man har en del kunskap i bagaget när man läser GI-tabeller annars är risken stor att man får i sig väldigt mycket kalorier och fett. Jordnötter som innehåller ca 60% fett har t ex ett väldigt lågt GI... Om Du vill använda GI-metoden så använd den med sunt förnuft!

snutttan säger: hur går man lättast ner utan att det ska kosta en massa pengar?????

   Josefine Jonasson säger: Hej! Grönsaker och frukt är egentligen inte så dyrt jämfört med godis, kakor och annat. Om man börjar med att välja bort godis och kakor o dyl har man både sparat kalorier och pengar!

Megan säger: Går man snabbare ner i vikt genom att inte äta någonting, dvs genom att fasta?

   Josefine Jonasson säger: Hej Megan! Visst går man snabbare ner i vikt om man inte äter men förutom fett tappar man också väldigt mycket muskelmassa. Det är musklerna i kroppen som styr vilken ämnesomsättning man har och tappar man muskelmassa sjunker också ämnesomsättningen så när man börjar äta igen går man upp lättare i vikt.

säger: hur är det egentligen med lightprodukter, ska man försöka att äta sådana produkter när det finns som alternativ eller ska man ta grönt nyckelhål?

och kan du på något lätt sätt förklara skillnaden mellan långsamma och snabba kolhydrater och vilka är det man ska äta?

   Josefine Jonasson säger: Hej! Om man byter ut en produkt mot lättare alternativ och fortfarande äter samma mängd så får man i sig mindre kalorier. Nyckelhålet ger en hint om huruvida produkten är fettsnål/fiberrik och kan vara till hjälp för många. Tyvärr hinner jag inte förklara långsamma och snabba kolhydrater mer än att man förespråkar långsamma eftersom dessa oftast ger bra mättand.

Rafaela säger: Hej!! Jag har gått ner många kilo genom medveten bantning, men mina sista kilon sitter som sten, vad gör man?

   Josefine Jonasson säger: Hej Rafaela - grattis till Dina tappade kilon! De sista kilona brukar vara svårare att bli av med och det gäller därför att fråga sig själv hur viktigt det är. Om man är beredd att göra ytterligare uppoffringar för att gå ner dessa kilon eller om man ska vara nöjd med den vikten man har uppnått. Om Du vill bli av med de sista kilona gäller det att intaget blir mindre och/eller utgifterna större. Tyvärr finns det inget annat sätt. Lycka till och var rädd om Dig!