"Det är inte dåligt att äta bröd"

HÄLSA

Dietist Josefine Jonasson chattade på Aftonbladet.se och svarade bland annat på vilket bröd som är nyttigast, och vad som är viktigast - fettmängd eller kaloriantal.

Josefine Jonasson säger: Hej - nu är jag på plats!

Eva säger: Har hört att man inte får äta nåt efter kl 19 om man vill gå ner i vikt. Är det sant?

Josefine Jonasson säger: Hej Eva! Nej, det är inte sant. Däremot kan det vara bra att vara uppmärksam på hur mycket man äter på kvällen eftersom risken finns att hela kvällen blir en enda utdragen måltid.

Carolina säger: Hej Josefine. Finns det preparat som verkligen ökar förbränningen? Tänkte testa kosttillskott som finns på naturapoteket som sägs göra det, blir jag bara lurad då eller?

Josefine Jonasson säger: Hej Carolina! Ja, Du blir lurad, det finns inga kosttillskott där det finns bevis för att förbränningen ökar.

Annie säger: Fick igår veta att jag är gravid. Har precis börjat träna efter en längre tids sjukdom och försökt äta fettfritt för att minska den mängd fettmassa jag samlat på mig. Något särskilt jag behöver tänka på nu?

Josefine Jonasson säger: Hej Annie - grattis till graviditeten! Under denna perioden är det inte lämpligt att medvetet minska i vikt, det Du ändå kan göra är att vara medveten om vad Du äter, att äta varierat och tillräckliga mängder utan att öka för mycket i vikt. Prata med Din barnmorska om Du har funderingar. Lycka till!

Molly säger: Hej, jag försöker gå ner i vikt genom att äta sparsamt, mycket grönt, fisk, kyckling och gröt(ingen potatis, ris el. pasta) och motionerar 5 dgr i veckan, ändå går jag inte ner. Vad kan det bero på?

Josefine Jonasson säger: Hej Molly! Oavsett vad Du äter verkar det som att Du äter för mycket. Varför undviker Du potatis, ris och pasta? Det är inte farligt för vikten utan innehåller snarare kolhydrater som ger oss kraft och energi att orka mer.

lena säger: hej! hur förhåller sig kalorier till fett, vad ska man kolla på när man vill akta sig för att gå upp i vikt, ska man kolla på antalet kalorier eller på fettprecenten?

Josefine Jonasson säger: Hej Lena! Kalorier = energi och det talar om hur mycket energi TOTALT det finns i produkten, dvs energi från fett, protein och kolhydrater. Det är det allra viktigaste att titta på. Sen kan det vara intressant att även titta på fettinnehåller eftersom det säger en del om hur mycket man fårt utav produkten. Om fett% är 70 blir det ju inte lika stor volym som om den är 2%. Det är ju viktigt för mättnaden bla.

roulon säger: varför ska man äta 5-6 gånger om dagen istället för 3 stora mål?

Det känns som man äter HELA tiden man är aldrig hungrig känns inte som man försöker gå ned i vikt snarare upp..funkar det verkligen ??

Josefine Jonasson säger: Hej Roulon! Man brukar säga att det är BRA att aldrig vara hungrig eftersom risken att tappa kontrollen och överäta minskar. Om man äter så ofta att man tycker det känns besvärligt och om man inte går ner i vikt kan man förstås göra annorlunda. Att äta 3 större mål är också helt OK, det viktigaste är att inte få i sig för mycket kalorier. Prova Dig fram!

marre säger: Det finns så många olika näringsdrycker att välja mellan. Är all OK. Är kanske alla dåliga rent av. Kan det vara Ok att bara leva på detta + frukt i ex två veckor. Ger det någon effekt alls på lite längre sikt. Jag tänkte att det kunde vara en början till ett sundare liv.

Josefine Jonasson säger: Hej Marre! Att äta proteinpulver typ Nutrilett är helt OK i ett par veckor men om man inte förändrar sina matvanor efteråt så kommer man att gå upp i vikt igen. Det är alltså viktigt att, precis som Du säger, se det som en början till ett sundare liv. Klok som en bok! Det finns olika sorter, prova så att Du hittar en sort Du känner att Du smakmässigt kan leva på i ett par veckors tid. Lycka till!

säger: Äntligen har mjukglassen på 7-eleven kommit! De säger att den inte innehåller varken socker eller fett?! låter för bra för att vara sant? Är det så? hur många kcal kan den innehålla?!

Josefine Jonasson säger: Hej! Jag har kollat upp den glassen en gång menhar tyvärr inga siffror i huvudet. Har för mig att den innehåller ca 100 kcal/100 g. Fråga på 7-eleven, de kan säkert hjälpa Dig!

Jimmie säger: Om man dricker sig måttligt berusad en gång varje helg.. vilken inverkan har det på tränien och kosten då..

Josefine Jonasson säger: Hej Jimmie! Måttligt berusad, det betyder olika mängd alkohol för olika personer. Visst kan det ha en negativ inverkan men jag kan inte säga i viloken utsträckning och på vilket sätt det är just för Dig. Ta det lugnt!

lena säger: jag har hört att man inte bara ska äta grovt bröd för fibrernas skull utan även att vetemjöl är sämre att äta än annat mjöl, stämmer det?

Josefine Jonasson säger: Hej Lena! Nej, det stämmer inte. Det är möjligt att det är så för vissa sjukdomstillstånd men annars kan jag inte se att det är dåligt.

Achilles säger: Vad gäller för svart te (tex earl grey)? Jag har hört att det är väldigt vätskedrivande och att det driver mer vätska än vad man får i sig av själva téet. Stämmer det? Jag dricker minst 6 dl te per kväll.

Josefine Jonasson säger: Hej! Ja, te kan vara vätskedrivande men att man skulle hamna i en kraftigt negativ vätskebalans tror jag inte det finns risk för med de mängder Du talar om.

fonzie säger: Har du något favoritrecept på en billig enkelt och nyttig måltid? :)

Josefine Jonasson säger: Hej Fonzie! Jag tycker att kycklingfilé är ett alldeles utmärkt livsmedel och jag använder det ofta. Wokad kycklingfilé med grönsaker och ris/äggnudlar går snabbt och är ganska billigt också. Annars är spagetti och köttfärssås med en sallad ett bra tips. Omelett... ja, listan kan bli ganska lång. Utgå gärna från tallriksmodellen!

skånska säger: hej, kan man äta hur mycket protien som helst utan att det gör någon skada på kroppen, eftersom jag har hört att överskottet kissar man ut, men här det egentligen?

Josefine Jonasson säger: Hej! Allt Du äter utöver Ditt behov går Du upp i vikt utav, oavsett om det är protein, fett eller kolhydrater.

sabrina säger: Hur går man upp i vikt på rätt sätt ?

Josefine Jonasson säger: Hej Sabrina! Det låter kanske konstigt men det är egentligen samma råd som gäller vid viktnedgång, dvs att äta ofta. Skillnaden när man ska gå UPP i vikt är att man kan äta energitätare livsmedel, dvs mat som innehåller mer kalorier än om man ska gå ner i vikt. Eller kan man äta större portioner, kanske minska på mängden grönsaker som ju innehåller relativt lite kalorier. OBS! Man ska inte ta bort grönsakerna helt och hållet - de innehåller massa nyttigheter!

Moderator säger: Nu är chattet slut för idag. Tack Josefine och alla ni som chattat!

Josefine Jonasson säger: TACK för idag - ha en fortsatt bra måndag!