"Det viktigaste är att hitta en metod som passar en själv"

HÄLSA

Josefine Jonasson chattade på Aftonbladet.se och svarade bland annat på om det är vettigt att byta diet när man läser om nya mirakelkurer.

   Josefine Jonasson säger: Nu är jag här - välkommen med frågor!

Therese Sjöström säger: Hej Josefin.

Jag är en gravid tjej i 4 månaden, det har lätt blivit nu att jag har ätit fet å onyttig mat gör det att barnet blir fet ellet är det bara jag, väger 62 kg nu och ska tänka mig för . Hej då!

   Josefine Jonasson säger: Hej Therese! Det är mest Du som drabbas om Du äter för fet och onyttig mat som gör att Du går upp onödigt mycket i vikt. Var rädd om Dig och lycka till med graviditeten!

johanna säger: hej! jag är en tjej som försöker att går ner lite i vikt så här inför badsäsongen, Jag äter rätt så nyttigt enligt mig själv, ofta efter GI. Men jag har en last och det är ost, inte vanlig ost utan brie, camembert och getost. Har det stor inverkan att äta lite ost och kex 2-3 ggr i veckan om man i övrigt äter bra och tränar?

   Josefine Jonasson säger: Hej Johanna! Det beror helt och hållet på hur mycket Du äter, man kan inte bedöma det efter ett enskilt livsmedel. Om Du märker att Du går ner i vikt trots att Du äter ost och kex 2-3 ggr/veckan så är det tydligen något som fungerar för Dig. Om Du inte går ner får Du se över vad Du väljer att minska på. Lycka till!

Ann säger: Är det kalorier/socker i de nya smaksatta mineralvatten? T.ex. melon, papaya etc.

   Josefine Jonasson säger: Hej Ann! Nej, det är kalorifritt. Var uppmärksam för det har kommit några nya sorter som innehåller lite socker också och de innehåller förstås kalorier. Läs på flaskan, det brukar stå där.

JJ säger: Hej, har kroppen någon "normalvikt" som den vill bibehållahålla? Jag upplever att min vikt verkar pendla runt 74 +-2kg. med ~2800kcal/dag

   Josefine Jonasson säger: Hej JJ! Man kan uppleva att kroppen strävar efter att ligga på en speciell vikt men slutligen beror det på hur mycket kalorier man stoppar i sig.

Linda säger: Jag är 26 år, 163 cm, 74 kg och har svåra problem att gå ner i vikt. Jag har testat att varierat kaloriintaget från 1800 kcal/dag till ~1000/dag som jag ligger på nu. Jag löptränar 30 minuter 5 morgnar i veckan och promenerar 45 minuter 4-5 kvällar i veckan. Jag har läst en del och har därför koll på vad som är nyttigt och onyttigt, både i fett- och kolhydratväg. Jag äter en varierad kost utspritt på tre mål per dag plus frukt 2 ggr däremellan. Jag har inget fel på sköldkörteln. Blir frustrerad när vågen inte rört sig på sex månader nu. Förra våren gick jag ner 11 kg men sedan dess har vågen

   Josefine Jonasson säger: Hej Linda! Jag förstår att det är frustrerande för Dig - Du är ju verkligen ihärdig när det gäller motionen - JÄTTEBRA! Eftersom Du har kollat att det inte är något fel på sköldkörteln beror det förmodligen på att Du får i Dig för mycket kalorier någonstans. Det Du ska komma ihåg är att Din kropp mår väldigt bra av att Du rör Dig så mycket, det kanske är viktigare än att gå ner till en mycket lägre vikt?

cissi säger: Budget mat! Tänk TOMT i plånboken allt jag har är pantflaskor, vad är den billigaste men ändå nyttigaste maten du har som förslag?

   Josefine Jonasson säger: Hej Cissi! Mina kollegor på jobbet kommer att skratta åt mig nu men jag tycker att Linsgryta är ett billigt och gott alternativ. Röda linser, krossade tomater, potatis, morötter och andra grönsaker efter pris och smak. Grönsakssoppa är också ett billigt alternativ. Det är nog det jag kommer på.... Leta extrapriser men akta Dig för alldeles för fet mat. Köttfärs är ju väldigt billigt ibland... Lycka till!

Jojo säger: Hej Josefine! Jag är en överviktig tjej som sakta men säkert börja ändra mina matvanor. Jag har inspirerats mycket av viktväktarnas metod. Nu har jag läst i diverse tidningar om alla möjliga andra metoder och de verkar tala mot varandra. I en diet (Atkinson)ska man inte äta kolhydrater och jag har läst att den ska vara jätteeffektiv. Hur ska jag göra? Följa viktväktarna eller byta?

   Josefine Jonasson säger: Hej Jojo! Vad bra att Du har börjat ändra Dina matvanor till det bättre. Eftersom Du har inspirerats mycket av Viktväktarna tycker jag absolut att Du ska fortsätta med dem. Alla dieter, oavsett hur de är komponerade, bygger på att man äter mindre kalorier än vad man behöver. Det viktigaste är alltså att hitta en metod man trivs med och som man kan hålla fast vid. Du har ju hittat Din metod - fortsätt med den! Lycka till!!

annie säger: Är det sant att kroppens förbränning blir långsammare när man blir äldre? Har alltid varit smal, nästa spinkig, men nu smyger sig kilona på.

   Josefine Jonasson säger: Hej Annie! Ja, ämnesomsättningen sjunker lite för varje år men det är så lite så att man kan förhindra den genom att öka lite på motionen eller äta lite mindre.

sofie säger: är det bättre att ta en mellanöl (2.8%) eller ett glas rödvin till biffen?

   Josefine Jonasson säger: Hej Sofie! Det viktigaste är att man väljer det man tycker bäst om... En 50 cl mellanöl innehåller mer kalorier än ett normalstort glas vin.

säger: nu är det ju grilltider, vilket kött är bra och vad för marinad kan man göra själv, älskar vitlök. tycker väldigt mycket om flintastek, hur är det köttet ur kalori och fettsnål synpunkt?

   Josefine Jonasson säger: Hej! Om man skär bort synligt fett är allt kött bra. Det som brukar vara fetast är tillbehören, såser, pommes frites och annat. Marinad kan man enkelt göra själv, använd de kryddor Du tycker bäst om tex vitlök för Din del och blanda med lite olja och citron. Lycka till och hoppas Du får en mysig grillsommar!

pman säger: hejsan kan du nämna en bra frukost allterna tiv till en kille på 28år som inte tål mjölk.

   Josefine Jonasson säger: Hej! Mackor och kaffe/te eller gröt med solhavre (havremjölk) med äpplemos eller färsk frukt/bär. Ja, det är ett par alternativ...

Ville säger: Hej! Har gått efter viktväktarnas metod förut, och undrar nu hur det är med POTATIS. Kan man verkligen äta "obegränad mängd" kokt eller klyftad potatis (utan fett)??

   Josefine Jonasson säger: Hej Ville! Potatis innehåller relativt lite kalorier men det är inte kaloriFRITT. Jag är inte helt insatt i Viktväktarnas program men jag tror inte att deras egentliga avsikt är att man ska äta flera kilo potatis varje dag, utan att "en portion" är 1 points. Vad sen 1 portion är är ju väldigt subjektivt. Allt man äter utöver behovet gör att man går upp i vikt.

cissi säger: Tips på hur jag kan få min sambo intresserad av att laga mat? De dagar som är "hans" blir det oftast hämtmat (pizza, hamburgare). Vill inte vara den som måste laga all mat 7 dgr/vecka.

   Josefine Jonasson säger: Hej Cissi! Hoppsan, det där är svårt... Du känner ju Din sambo bäst. Kan ni tillsammans komma på enkla och snabba maträtter som han kan tänka sig att laga? Om han inte är intresserad är det ju orimigt att förvänta sig att han ska göra storkok och långkok. Visst? Sätt er tillsammans och kom överens om snabba och enkla maträtter - det är nog det allra bästa. LYCKA TILL!!

Pamela säger: Hej! Jag är bra på att hålla koll på maten på veckorna. Men när det t ex är fredagsfika på jobbet är det alltid svårt att säga nej. Många verkar ta illa vid sig om man tackar nej till kakor eller så får man en kommentar som "bantar du eller?". Hur ska man förklara på ett bra sätt att man inte vill ha utan att få en massa pikar. Dessutom är helgen jättejobbig. Då är det ju lättare att fuska med maten. Kan bara inte vara nyttig på samma sätt på helgen utan äter massa godis och onyttig mat. Hur ska man kunna låta bli det? Det hör ju till att man ska lyxa lite extra på helgen.

   Josefine Jonasson säger: Hej Pamela! Jag förstår att det är jobbigt att tacka nej när man får lite sura och besvikna miner tillbaka. MEN ät aldrig för någon annans skull!!! Det mår Du bara sämre av. Kan Du på ett fint sätt säga att Du försöker hålla igen? Förklara att Du mår bättre m Du avstår. Om någon blir besviken och /eller irriterad då beror det nog snarare på avundsjuka och då är det ju inte DITT problem egentligen... Var stolt över att Du lyckas stå emot! När det gäller helgen är det ju ett annat problem, där handlar det om att Du VILL äta något. Om Du äter bra i veckan ska Du kunna äta något extra i helgen, det viktiga är att begränsa det så att det inte blir något extra hela helgen, dvs fre-sön... det är ju halva veckan nästan. Lycka till och tänk på Dig själv!

   Josefine Jonasson säger: TACK för idag - nu är det lunchdax!!

Moderator säger: Tack Josefine och alla ni som chattat!