"Ät regelbundet så får du mer energi"

HÄLSA

Dietist Josefine Jonasson chattade på Aftonbladet.se och svarade bland annat på hur man ska göra för att få mer energi till att träna.

   Josefine Jonasson säger: Hej hej - nu är jag på plats!

sofie säger: Har läst mcket om att en diet på 40% kolhydrater, och 30% vardera av protein och fett är optimalt för löpare, men också bra för viktminskning (the Zone diet tex). Jag löper mycket (mitt första Göteborgsvarv i helgen på 2 timmar) och följer Viktklubben. Har med VK haft problem med att balansera viktminskning och tillräckligt med energi för min löpning. Tycker du det verkar bättre med 40 30 30 än vad VK rekommenderar?

   Josefine Jonasson säger: Hej Sofie - grattis till ett genomfört Göteborgsvarv! VK:s rekommendationer bygger på Svenska Näringsrekommendationer och jag tycker att det är det mest optimala och rekommenderar mina patienter detta. Det viktigaste är dock att man är nöjd och mår bra av det man äter. Lycka till med nästa lopp!

säger: Jag tränar minst tre dagar i veckan och äter bra varierande och rikligt med mat, men mitt stora bekymmer är godisbegäret. Rent sjukligt, finns inget godis blir det råsocker paketet. och behovet tar liksom inte slut. Tänderna börjar bli dåliga och jag mår inte bra av det, hur blir man fri? Äter dessutom massor av frukt

   Josefine Jonasson säger: Hej! Det där är svårt. Ibland beror sötsug på att man äter oregelbundet och låter det gå för lång tid mellan måltiderna. OM det är så för Dig så råder jag Dig att försöka äte mer regelbundet, ca var tredje timme. Om Du redan äter så så prova att successivt dra ner på sockerintaget - det kan kanske hjälpa. Lycka till!!

Mallan säger: Hur räknar man fram hur mycket kalorier det är i olivoljan man har i stekpannan eller den lilla klick lättsmöret man har på morgonmackan.

   Josefine Jonasson säger: Hej Mallan! Det enklaste är att väga/mäta vid något tillfälle och titta på förpackningen hur mycker det blir. På förpackningen finns det angivet per 100g.

Anna säger: Hejsan Josefine jag undrar hur jag ska göra för att gå ner i vikt? jag har gått ner ca 30 kilo för ca ett år sedan, då var jag med i vikt väktarna. Men jag hittar inte den där gnistan som jag hade då. Varje gång jag tänker på att jag måste ner så blir det tvärt om...Jag behöver gå ner ca 40 kilo. Är 170 och väger 110 kg....Hoppas på svar..

   Josefine Jonasson säger: Hej Anna! Var inte så sträng mot Dig själv, försök sätta upp små delmål och belöna Dig själv på något sätt när Du uppnått delmålet. Ett delmål kan vara att gå ner 2-3 kg till midsommar och när Du har nått det sätter Du upp ett nytt delmål. Ett bra mål kan också vara att stå still i vikt en period. Om Du sätter som mål att gå ner 40 kg kan det kännas väldigt långt borta, det är ju inte meningen. Var snäll mot Dig själv och sätt rimliga, kortsiktiga mål, det vinner Du mycket på. Tänk om Du går ner S kg i veckan, det innebär 26 kg på ett år - det är ju jättemycket! Lycka till och ta hand om Dig!!

säger: Stephan R fran Antalaya: Hur manga kalorıer ar det ı en kebab. Puss!?

   Josefine Jonasson säger: Hej Stephan! Kul att Du hälsar på - Du ser att jag jobbar i alla fall! Tyvärr kan jag inte svara på hur mycket kalorier det finns i en kebeb, beror dels på storleken och på vilken sås man väljer. Kebabkött innehåller ca 15% fett, ungefär som mager falukorv. ha det så bra - ses nästa vecka!

berit säger: Nu försöker jag följa GI-index, och det går väl inget vidare. Det visar sig att mycket av det man ska äta då har hög kalorihalt och det gör mig något förvirrad. Men jag lär mig väl. Vad tror du om denna metod? Den verkar logisk för mig.

   Josefine Jonasson säger: Hej Berit!GI-metoden säger ingeting om hur mycket kalorier det är i maten, talar bara om hur snabbt blodsockret stiger. Om Du vill gå ner i vikt så titta först på kalorierna och i andra hand på GI. Om det verkar logiskt för Dig ska Du absolut följa metoden, men använd Ditt sunda förnuft.

Tessan säger: Hej! Det ska finnas en ny receptfri "tablett" för att minska sitt socker}sug, vet du vad den heter?

   Josefine Jonasson säger: Hej Tessan! Nej, jag vet inte vad den heter.

Lisa säger: Hej. Jag har under tre veckor gått på fredrik Pauluns fettförbränningsdiet. Och jag har börjat tapa rikligt med hår. Kan det bero på att jag gått på den dieten. Har håravfall något att göra med att man försöker äta sunt? Nu äter jag en allsidig kost och motionerar mycket. Tacksam för svar.

   Josefine Jonasson säger: Hej Lisa! Svårt att svara på eftersom jag inte vet vad och hur mycket Du äter. Om man äter alldeles för lite kalorier kan kroppen reagera på olika sätt. Eftersom den måste prioritera viktiga funktioner kan det bli så att den helt enkelt prioriterar bort mindre viktiga funktioner. Förmodligen händer inte så mycket på tre veckor.

Veronica säger: Har lite svårt att ta mig iväg till gymmet just nu då min sambo jobbar en hel del och jag har en snart 1-åring dotter hemma som kräver en hel del uppmärksamhet. Undrar om en bra och varierad kost och omkring 30-60 minuters trädgårdsarbete plus lite promenader med vagn och cykel räcker för att jag ska kunna gå ner i vikt under sommaren?

   Josefine Jonasson säger: Hej Veronica! Det kan absolut hjälpa Dig en bra bit på väg. Sen beror det förstås på hur mycket Du äter men en liten sänkning av kaloriintaget och enliten höjning av motionen gör på sikt att Du går ner i vikt. Hoppas Du får en bra sommar!

Jimmy säger: Hej Josefine!

Om man ofta känner sig trött och har dåligt med energi när man tränar och även när man inte tränar, vad rekommenderar du för mat om man ska bli piggare och få mer energi?

   Josefine Jonasson säger: Hej Jimmy! Vanlig mat med regelbundenhet. Ät ett mellanmål, tex en macka och en frukt innan träningspasset och middag efteråt eller tvärtom. Låt det inte gå för många timmar mellan måltiderna och träna inte utan att ha ätit ordentligt.

solrosan säger: Hjälp!!!!Legat under rek kcal hela tiden,en vecka tre kilo kvar,?? endast promenader pga Sjögrens Syndrom,Äter bara vegetariskt,pga problem med maten,är sextiotvå år,vill inte tappa sugen,kommer jag nå målvikten någon gång,ge mej lite råd på vägen snälla.

   Josefine Jonasson säger: Oj, jag förstår nog inte riktigt vad Du menar... Har Du tre kilo kvar att gå ner? I så fall kan det vara så att de kiona sitter lite hårdare än de andra men om Du fortsätter kämpa kommer Du att bli av med dem även om det kan ta lite tid. Promenader är jättebra träning - fortsätt med dem! Det viktigaste nu är att inte ge upp - Du kan det fixa det här! Lycka till!

säger: Hej! Jag tränar och äter bra men kämpar med de sista 2-3 kilona som är kvar till min målvikt, vilka är svåra att gå ned. har läst om ett nytt piller som ska hjälpa en att gå ned i vikt genom b.la. ämnesomsättningen ökar, Cuur, tror du att de skulle kunna hjälpa mig att komma i mål?

   Josefine Jonasson säger: Hej! Nej, jag tror inte att detta piller ökar ämnesomsättningen så att Du lättare tappar de sista kilona - tyvärr. Tror att Du lättare ökar ämnesomsättningen genom att öka lite på motionen - det blir billigare också. Lycka till med de sista kilona!

Moderator säger: Nu är chattet slut för idag. Tack Josefine och alla ni som ställt frågor!

   Josefine Jonasson säger: TACK för idag - ha en fortsatt bra tisdag!