”Det blir för krångligt”

Dietisten skeptisk till Food doctor-dieten

HÄLSA

– Varför göra allting så krångligt? undrar dietist Siri Klingström vid Helsingborgs lasarett efter att ha tagit del av The Food doctor diet.

Siri Klingström är positiv till matdoktorns grundtanke: att kombinera maten på rätt sätt. Men att försöka värdera kolhydrater och proteiner blir för krångligt. Dessutom tycker hon att det är dumt att börja gradera frukt och grönt efter bra och dåliga kolhydrater eftersom vi svenskar redan äter för lite av den varan. Öka intaget av grönsaker och variera dig, råder Siri Klingström i stället.

Dela in tallriken

Hennes grundtips är att tillämpa den så kallade ”tallriksmodellen” när du gör i ordning en måltid.

– Dela in tallriken i ett Y. Den minsta delen fylls med proteiner (kött, fisk, ägg, torkade baljväxter). Utav de två större delarna fyller du den ena med kolhydrater från grönsaker och rotfrukter (ej potatis) och den andra delen med kolhydrater från potatis, ris, pasta och/eller bröd. Använd gärna olika sorters grönsaker ”i ren form”, till exempel både råa och kokta/wokade då är det lättare att äta större mängd grönsaker samt att få ”GI-balans” på måltiden, säger Siri Klingström.

Läs också:

Hanna Blanksvärd