"Se till att få minst en vilodag"

HÄLSA

Motionscoach Petra Thorén chattade på Aftonbladet.se, och svarade bland annat på hur många gånger i veckan man kan träna utan att det blir skadligt.

   Petra Thorén säger: Hej! Nu är jag på plats! Hoppas att ni alla mår bra och har massor av frågor.

ann säger: Hej!

Är spinning en gång i veckan tillräckligt eller måste man öka för att få bättre kondition? Räcker det

Hej! Ska köra tjejvättern i juni, men det har blivit dåligt med utomhus träning, hur dock kört spinning hela vintern en gång i veckan, men räcker det?

mvh Ann

   Petra Thorén säger: Hej Ann: Kroppen är ju så smart att den lär sig snabbt att anpassa sig till nivån. Det innebär att om du kör en dag i veckan, med samma intensitet så lär den sig att klara det - men inte mer. Därför bör man efter hand, om man vill öka sin förmåga, öka belastning och antalet pass. Ska du köra Tjejvättern tycker jag nog att du ska ge dig ut och cykla lite längre pass innan dess.

therese säger: Hej ! haft hemska allergi problem denna vår och inte kunnat tränat på 6 veckor. Hur vet jag när jag kan börja träna igen och vad jag ska börja med?

   Petra Thorén säger: Först och främst ska du träna inomhus under "problemtiden", det är alldeles för riskfyllt att träna ute med svåra pollenproblem. När du känner att besvären släpper och du är pigg så börja träna inomhus, på gym tex med lättare aerobicpass el spinning samt styrketräning två gånger i veckan. Känns det bra efter två veckor kan du öka till tre pass. Var hela tiden vaksam på hur kroppen reagerar, känns det tungt och du har jobbigt att andas under träningen så avbryt.

sussi säger: Hej Petra! Jag har en fråga gällande mitt träningsupplägg, om detta är bra upplägg då jag försöker gå ner i vikt?? Är 165 cm, väger 80 kg. Månd - 60 min boxpass Tis - benpass på gymmet + 75 min Spinning lågintensiv Ons - 1 timmes promenad Torsd - axlar, ryggpass på gymmet + 30min cardio på springband, Fredag - biceps, triceps, bröstpass på gymmet + 30min cardio enligt torsdag. Lörd+Sön vila. Är detta bra upplägg??

   Petra Thorén säger: Du har verkligen funnit ett bra och tufft upplägg. Fortsätt med det och ät nyttigt så ska du få resultat. Du kan ev om du orkar/hinner lägga in en morgonpromenad under helgen före frukost en av

dagarna.

sandra säger: hej.. jag går på en diet som heter Cambridgemetoden. Hur ska jag träna när kaloriintaget är 500 /dag?

   Petra Thorén säger: För mig är det fullständigt horribelt att äta 500 kcal om dagen. Minst 1200-1300 ska du ha i dig, annars är det rena svälten och det är inte bra för dig. Äter du bara 500 får du ingen energi över till träning. Jag måste säga att jag tycker Viktklubbens upplägg är mer hälsosamt. Det viktigaste är ju dessutom inte att rasa i vikt utan att må bra och med träning mår man fint.

fifi säger: hej! hur gör jag för att lättast tappa lite "extrahull" på magen? Det är inte mycket, men jag har en brudklänning at se fin ut i!

   Petra Thorén säger: Grattis, ska jag väl säga först och främst. För att bli av med hullet på magen krävs en kombination av konditionsträning och styrketräning för magen, du kan som du säkert vet inte punktförbränna fett. Då tre lågintenstiva (långsam jogg) pass i veckan på en timme, följt av ett rejält magträningsprogram borde göra susen.

jakobg säger: Hej! Jag brukar använda mej av proteidrink samt dextropur för återhämtning efter styrkepass. Behöver man lika mycket för att återhämta sej efter ett konditionspass eller räcker det med att bara ta en banan eller dyl?

   Petra Thorén säger: Hej! Proteinet är främst viktigt att få efter styrkepasset, efter konditoinen så räcker det med en banan och mycket vätska.

K säger: Undrar om kroppen klarar att återhämta sig ordentligt om man styrketränar och kör löpning varanan dag 6 dagar i veckan?

   Petra Thorén säger: Du bör ha en hel vilodag tycker jag och i så fall hellre, om du inte vill skära ner på antalet pass, köra styrka och löpning en och samma dag en dag i veckan. Tänk på att benmusklerna kan behöva lite extra vila efter hård styrka så kör lättare löpning dagen efter ett pass med hård benstyrka.

Ann-Marie säger: Jag motionerar lagom mycket på Friskis & Svettis, men har under våren börjat att jogga och det har gått jättbra. Efter några joggingpass började knäet värka och det har inte gått över. Springer ca 6-7 km varje gång, ca 2 ggr /vecka. Kan detta vara en överanstängning? Har aldrig haft problem innan och jag springer i skogen. Hade tänkt springa broloppet mellan Danmark-Malmö den 13 juni, ca 2 mil. Är detta att rekommendera? Eller jag ska gå?

   Petra Thorén säger: Det handlar troligen om en överansträgning. Gör så att du vilar ett par dagar och ser om värken försvinner. Gör den det kan du sakta börja springa igen samtidigt som du bör vara noga med att köra lätt styrketräning för framsida/baksida lår och stärka musklerna kring knät. Se också över dina skor så du har den stötdämpningen som du behöver. Har du inte ont kan du springa loppet, har du känningar så promenera. Lyssa noga på kroppens signaler. Lycka till!

Linnea säger: Hej! Har hört att det inte är så bra att styrketräna direkt på morgonen! Stämmer det? Förvärras det av att jag omöjligt kan äta innan jag går till gymmet? Jag äter dock gröt efteråt! mvh Linnea

   Petra Thorén säger: Hej Linnea, det man kan säga är att skaderisken alltid är lite högre på morgonen så ska man styrketräna bör man göra det med förnuft. Och vara lite extra noga med uppvärmningen så leder/ligament inte är sårbara. Utan mat i kroppen är det svårt att få energi nog att orka lyfta vikter, men vad man kan göra är ett köra lägre vikt och fler reps. Komplettera din gröt med en smörgås med kalkon, ägg eller keso, så du få i dig protein också.

Maria säger: Hej Petra. Vilket är ditt bästa träningstips för att få fason på rumpan? Jag har tränat styrketräning med VK sen i oktober och det har VERKLIGEN hjälpt, men baken har inte riktigt hängt med. Tack!

   Petra Thorén säger: Kul att du fått resultat, nu tar vi ett kliv vidare då. Gluteus maximus är en väldigt stor muskel och den kan man träna tungt. Om du tränar hemma så föreslår jag att du investerar i en pump/skivstång (finns på internetsajter som säljer träningsredskap) och kör mycket benövningar som benböj och utfall. Även vid andra benövningar så försök att lägga på vikt och gå ner i antalet repetitioner, så får du bättre resultat. Kör hårt!

olof säger: Hej! Det är så att jag tränar på gym 5 ggr i veckan, börjar varje gång med att cykla relativt hårt i 15 minuter som uppvärmning och avslutar varje träningspass med samma sak, dock lite hårdare... Finns det risk för "överträning" ifall man nu tränar benen varje gång? Och vad är egentligen överträning?

   Petra Thorén säger: Öveträning är något som alla akn drabbas av, går man från att träna 0 gånger till 2 två gånger kan man bli övertränad. Men ofta är det elitidrottarna, de som ligger på gränsen till vad kroppen tål, som blir övertränade. Kroppen reagerar bland annat med att kännas tung, du kan få pulsförändringar etc. Jag tror inte det är någon fara för dig, men var vaksam på kroppens signaler. Känner du att du blir trött snabbare, får hög puls etc så kan det bero på att du tränat för hårt. Lägg du genast i ett par dagars vila och börja om igen. det du kan tänka på är att om du kört hård benstyrka så hoppa över cyklingen efter passet den dagen i så fall.

F säger: Hej, jag undrar om det ger något alls att springa snabbt ca 10min, eller måste man vara igång i tex. minst 20-30? /Fredrik

   Petra Thorén säger: Hej Fredrik! All form av rörelse ger någonting. Oavsett om du ställer dig och hoppar en minut bara ger det mer än att bara sitta. Men sedan beror det på VAD du vill ha ut av träningen. Vill du träna dina snabba musklerfibrer, spring korta sträckor. Men siffran 20-30 tror jag att du fått från att man ofta rekommenderar det när det handlar om förbränning, man bör komma över 20 minuter för att få en god förbränning.

lakis säger: jag väger 82 kilo och är 170 lång. trots att jag tränar på gymet regelbundet de senaste 3 åren går jag upp i vikt istället för att gå ner. har du några råd att ge till mig? sommaren närmar sig och man vill förstås se bra ut på stranden. mvh lakis

   Petra Thorén säger: hej lakis! Troligen har du fått mer muskler och muskler väger ju mer än fett. Jag tycker du ska titta på hur kroppen ser ut , hur dina kläder sitter och hur då mår mer än stirra på vågen. Om du inte är nöjd ändå så bör du gå över på mer konditionsträning, ett par långa pass i veckan samt gärna morgonpromenader. Då kan du förbränna lite mer och kanska gå ner i vikt.

Pastamannen säger: Hej Petra! Varför är pasta plötsligt en så utskälld och föraktad maträtt i träningssammanhang? Nu ska man bara äta proteiner och undvika kolhydrater. Har alltid trott att pasta är bra mat.

   Petra Thorén säger: Delvis handlar det om nya rön, delvis om trender. Att det slår mot pastan nu beror nog på att det funnits en kolhydrat (pasta)hysteri - alla skulle sluka massor av pasta. Men nu har man insett vikten av protein också. Men jag tycker att man ska tänka så här: allt handlar om balans. Lagom med kolhydrater (då man gått välja pasta), lagom med protein och mycket grönsaker. Om man har balans under dagen så gör det inget om det blir pasta till middag flera dagar i veckan. Bara det inte bara blir pasta till lunch och middag, utan protein.

Moderator säger: Nu är chattet slut för idag. Tack Petra och alla ni som chattat!

   Petra Thorén säger: Tack alla ni som chattat - intressanta och kul frågor tycker jag. Kör hårt - och må väl/Petra