”Pasta är snabb och bra mat”

Kristina Eriksson chattade om hur man lagar smal mat

HÄLSA

Hon tipsade bland annat om lätta drinktilltugg och en pasta med ädelost och lemon curd.

Kristina Eriksson säger: Hej nu är jag på plats. Varsågod och ställ dina frågor.

marta säger: Var ska man börja om man vill äta rätt utan att förändra allt på en gång?

Kristina Eriksson säger: Hej Marta. Då vill jag råda dig att vara noggrann med att äta frukost-lunch-middag- och 2-3 mellanmål. Det är dessutom bra att följa tallriksmodellen dvs se till så att det är mycket potatis, pasta, grönsaker,frukt och grovt bröd på tallriken!

Per säger: Ska på kräftskiva i helgen och då blir det ofta snaps, ost, chips, mm. Hur kan jag göra tillbehören lättare?

Kristina Eriksson säger: Hej Per. Ja kräftskiva är kul och kräftor är bra mat. Tillbehören ja det vanliga är att man har bröd och majonnäs till. Se då till att du väljer ett halvgrovt bröd (tex grov baguette eller grov skivad formfranska). Byt ut majonnäsen mot en smal creme fraiche och smaksätt den med tex vitlök och persilja eller citronskal. Ät gärna sallad till.

nejlu säger: Kan mat vara "onyttig" om den är kalorisnål och fettsnål?

Kristina Eriksson säger: Hej nejlu. Det finns ju fettsnål mat som samtidigt innehåller relativt mycket kalorier tex fruktyoghurt, det är då sockret som ger kalorierna. Likadant saft och marmelad innehåller relativt mkt kalorier men inget fett. Men om ett livsmedel är kalorisnålt så får det betraktas som bra mat tex frukt, grönsaker, rotfrukter.

Tilda säger: Hej! Om man nu är lat som jag är och inte orkar stå vid spisen. Vad kan man äta då... sånt som inte tar så långt tid men samtidigt är nyttigt o gott. Och vad ska man helst undvika när man har brottom?! Tack...

Kristina Eriksson säger: Hej Tilda. Det finns en hel del pastarätter som går snabbt men som ändå är bra mat. Tex så kan du blanda tonfisk med finhackad chili, mosad ansjovis och massor av persilja. En annan variant är parmaskinka, purjo,gröna bönor som steks snabbt. Servera med smulad ädelost (lite) och lemon curd (!). När man har bråttom är det lätt hänt att man gör såser med mycket grädde, creme fraiche, ost osv. Ät gärna det men inte så ofta! Lycka till.

millencolina säger: Har du något tips på en bra bok som man skulle kunna köpa med smala recepttips?

Kristina Eriksson säger: Hej millencolina. Jag har gjort en som heter "Snabbt&Smalt". Annars har ICA en bra bok som heter Stora boken om smal mat.

lisa säger: Drinktilltugg innehåller ju ofta mycket kalorier. Har du några tips på kalorisnåla varianter?

Kristina Eriksson säger: Hej Lisa. Oj där kan man göra massor! Det gamla klassiska med grönsaker som man dippar i en örtagårssås (fräst spenat, gräddfil, salt o peppar) eller i en avokadodipsås. Annars kan man göra små bruschetta med hackad tomat på. Runda snittar med räkor och sweet chilisås på är också gott.

mikaela säger: Hej! jag funderar över hur nyttig/onyttig skolmaten är? Kan jag, som är med i viktklubben, äta maten som serveras i skolan och ändå gå ner i vikt?

Kristina Eriksson säger: Hej Mikaela Skolmaten planeras av utbildad personal (dietister osv)så det ska vara näringsberäknad och bra mat. Ja den maten är bättre än mycket annat!

jca säger: Kan du ge tips på bra sidor på Internet, där jag hittar recept på mat som är kalorisnål och lättlagad?

Kristina Eriksson säger: Hej jca. Då får jag slå ett slag för Viktklubben. Om du går med där kommer du att få tillgång till över 1000 näringsberäknade recept!

hasse säger: Hej! Nyttiga mellan mål har jag svårt att få med mig till jobbet – har du några på lager???

Kristina Eriksson säger: Hej Hasse. Allra enklast är ju frukt. Sedan kan man äta en nyttig macka tex med keso och groddar. Eller en tunnbrödsrulle med grönsaker och sardiner. Fruktsallad med lite honung och nötter är också ett bra mellanmål.

B säger: Jag tycker det är svårt att hitta mat som fungerar under hela dagen. Jag arberar mellan ca 7 - 18 och blir ofta sugen på något sött på eftermiddagen. Har Du något tips på vad man kan äta. Under dagen blir det frukost (bröd och drickyoghurt), middag och frukt dessimellan. Men vad gör jag åt sötsuget vid 16-tiden?

Kristina Eriksson säger: Hej B. Du verkar ha en lång arbetsdag. Det bästa är ju om du kan äta något matigare där vid 16-tiden. Om det inte funkar med att äta lagad mat då (det kan ju vara svårt om du är på arbetet) kan du kanske hinna med en köttbullesmörgås (gärna med lite skivad potatis eller keso) eller en dubbelmacka med tex skinka,senap och surkål. Om du äter så håller du dig fram till middagen!

Moderator säger: Nu är chattet slut för idag. Tack Kristina och alla ni som chattat!

Kristina Eriksson säger: Tusen tack själva! Ha en bra fortsättning på dagen.