”Ät ingen tung mat på natten”

Josefine Jonasson chattade om kost

HÄLSA

Hon svarade bland annat på hur man ska äta om man jobbar på natten.

Josefine Jonasson säger: Hej hej - nu är jag på plats och beredd på era frågor!

Pola säger: Hej! Jag jobbar natt ibland och studerar på heltid, min fråga är, hur ska jag äta på natten när jag jobbar?

Josefine Jonasson säger: Hej Pola! Rekommendationen är att äta i huvudsak på dagtid trots att man jobbar natt. Man kan ju dock behöver äta något för att orka jobba och då kan frukt, en macka eller soppa vara bra alternativ, dvs ingen tung mat.

ledarhund säger: Hej! Jag är synskadad, och medlem i Viktklubben. Jag äter mest halvfabrikat, då mitt mat lagningsintresse är obefintlig. Vad ska jag försöka äta för halvfabrikat för att få allsidig kost?

Josefine Jonasson säger: Hej! Försök välja nyckelhålsmärkt mat och komplettera gärna med frukt, grönsaker och ev bröd. Lycka till!

Dietistno1 säger: Varför den här besattheten av att gå ner i vikt? Idag räknar folk kalorier vid varje måltid, ändå ökar övervikten när man förr i tiden var hälsosammare utan att ta hänsyn till vad man åt...

Josefine Jonasson säger: Du har rätt i att människor nu för tiden är väldigt medvetna om vad de äter och att övervikten trots detta ökar. Det är ett stort problem och vi jobbar för få en lösning på det. Tyvärr är det inte så enkelt som det låter.

Cecilia säger: Hej Josefine! Jag undrar hur jag ska äta de dagar då jag tränar ca 3 timmar i sträck. Enligt min pulsklocka gör jag av med ca 1000 kcal. Eftersom jag tränar på kvällen är det omöjligt att äta så mycket. Om man vill gå ner i vikt, ska man då ersätta dessa förlorade kalorier? Jag äter ca 1700-2000 kcal dessa dagar men är det tillräckligt? Drar man bort 1000 kcal som träningen behöver, blir det ju bara max 1000 kvar. Kan detta motverka en viktminskning?

Josefine Jonasson säger: Hej Cecilia! Oj, vilka rejäla träningspass!!! Du måste förstås äta så att Du orkar träna, om Du klarar Dig på de kalorier Du äter är det ok men här finns ju utrymme att äta lite mer de dagar Du tränar så mycket. Valet är Ditt. Lycka till!

jca säger: Hej! Hur onyttigt är det egentligen att använda tex Lagalätt 5 % i maten? Är det ok att använda flera ggr/vecka eller ska man vara ännu försiktigare när man använder matlagningsgrädde, matlagningsyoghurt eller creme fraiche och liknande fast den har en låg fettprocenthalt?

Josefine Jonasson säger: Hej! Lagalätt 5% innehåller mindre kalorier och fett än de andra produkterna och man kan därför använda lite mer av den omman vill det. Hur ofta man kan använda den beror på vad man äter annars och vilket energibehov man har.

emelie säger: Har du hört talas om bantningsprepparatet slank o fort? som tar upp 25 g fett ur maten.. hur ställer du dig till det bantningsprepparatet i såna fall.. borde inte de tabletterna bromsa fettförbränningen? Och borde man inte missa viktiga vitaminer som finns i fett?

Josefine Jonasson säger: Hej Emelie! Nej, jag har inte hört talas om detta preparatet, det har jag helt missat. Det finns bara två godkända läkemedel mot övervikt och fetma i Sverige, Reductil och Xenical och dessa får man utskrivet av läkare. Andra preparat saknar vetenskaplig förankring och jag skulle inte rekommendera dem.

Nettan säger: Har blivit tillsagd utav min läkare att jag måste gå ner i vikt, börja motionera och helst sluta röka. Men jag vet inte i vilken ände jag ska börja i. Vad tycker du?

Josefine Jonasson säger: Hej Nettan! Det var hårda bud! Egentligen tycker jag att Du ska diskutera detta med Din läkare, han eller hon har alla uppgifter om Dig och kan säga vad som är viktigast i nuläget. Kan Du kombinera "sluta röka" med promenader så är det en bra, riktigt bra kombination. Varmt lycka till - var rädd om Dig!

P2 säger: Har du några bra förlag på "nyttigt" godis/mellanmål som man kan äta ofta? Russin? Mackor? Müsli? Skorpor? Hur bra är det att tugga tuggummi ofta eg? (sockerfritt)

Josefine Jonasson säger: Hej! Nja, det enda Du kan äta ofta utan att gå upp i vikt är väl gurka som är i princip kalorifritt... Allt handlar om att äta i lagom mängder. Både russin, mackor och skorpor blir en massa kalorier i stora mängder. 2-3 mellanmål/dag är att rekommendera och då kan Dina alternativ passa alldeles utmärkt. Sockerfria tuggummi är helt ok. Lycka till!!

Anne säger: Jag ska äta 1560kcal/dag men har svårt att komma upp i det och nu har jag även svårt att äta upp de portioner som era recept anger. Jag blir mätt efter hälften ungefär. Jag försöker ändå äta upp men det känns inte bra. Ska jag verkligen fortsätta att äta när jag är mätt? (Jag äter tre lagade mål/dag och två mellanmål) Jag undrar också vad jag kan byta ut paprika och ingefära mot. Ni har dessa ingredienser i många av era recept och jag blir jättesjuk om jag får i mig dem. Tack på förhand.

Josefine Jonasson säger: Hej Anne! Det är viktigt främst ur näringssynpunkt att Du inte äter alldeles för lite, I VK har vi satt en nedre gräns på 1300 kcal/dag av denna anledningen. Du kanske ska välja mat med lite mer kalorier i om Du har svårt att få i Dig tillräckligt. Jag gör inte recepten i VK - det är Kristina Eriksson och det är också hon somkan svara på Din fråga om vad Du kan byta ut vissa livsmedel emot. Ibland kan Du säkert bara plocka bort dem, tex vissa kryddor.

Tjockis säger: Var ska man vända sig för att komma i kontakt med en dietist för att få hjälp med vad man ska äta?

Josefine Jonasson säger: Hej, det bästa är att gå via sin vårdcentral och därifrån få remiss till dietisten i området.Lycka till!

jenny säger: Funkar Atkins metod?

Josefine Jonasson säger: Hej Jenny! Ja, den fungerar men enbart på grund av att man minskar sitt energiintag, det finns inget magiskt i Atkins mat som gör att man går ner i vikt. Det ingen diet som jag rekommenderar.

Linda säger: Vad finns det för nackdelar med att äta måltidsersättning? Tex Pulverpåsar man späder ut?

Josefine Jonasson säger: Hej Linda! Pulverdieter kan vara bra ur många synpunkter, omman använder det som en del i en livsstilsförändring. Risken är att man går ner snabbt i vikt med pulverdiet och sen går tillbaka till sina gamla matvanor igen direkt efter. Då kommer man med säkerhet att gå upp i vikt igen.

Sara säger: Hur hittar man rätt balans mellan träning och att äta "rätt" och hälsosamt samtidigt som man kanske kan gå njuta av en godisbit då och då?

Josefine Jonasson säger: Ja, Du Sara, det var en klok och tänkvärd fråga. Det är svårt för många men om man äter frukost, lunch, middag och kanske ett par mellanmål som är bra så finns det utrymme för godsaker ibland. Jag kan inte ge Dig något bra svar faktiskt. Det är nog något man måste jobba med för att hitta en egen balans.

Moderator säger: Nu är chattet slut för i dag. Tack Josefine och alla ni som chattat!

Josefine Jonasson säger: Tack alla för idag - som vanligt jättekul att "prata" med er! Ha en fortsatt bra torsdag.