”Kombinera styrka och kondition”

Petra Thorén chattade om träning

HÄLSA

Hon svarade bland annat på hur man ska träna för att få en fastare kropp.

Petra Thorén säger: Hej alla! Nu är jag på plats för att ta emot era frågor om träning. Hoppas ni är laddade - det är jag!

matte säger: HEJ!! Har tränat styrketräning i ett år nu regelbundet, med hyfsat bra reslutat. Hur skall jag göra nu för att jag skall gå vidare med att få större muskler??? Står still nu i ökning av muskelmassa!!!

Petra Thorén säger: Hej Matte! Kroppen vänje sig väldigt snabbt vid den belastningen den utsätts för. Jag vet inte hur du exakt kör nu, men laborera lite med ditt upplägg. Kör några månader extremt hårt med maximal belastning och få reps. Sen kan du ta en månad med lite mer uthållighetsstyrka. Och så varierar du så. Testa också att öka ditt inslag av protein i kosten om du ligger lågt där.

Helène säger: Hej Petra! Jag jobbar mycket och hinner inte med att träna...vad ska jag göra? Nu går jag till jobbet det tar ungefär en halvtimma, räcker det som vardagsmotion?

Petra Thorén säger: En halvtimmes promenad varje dag är absolut bra, förutsatt att du går snabbt och håller igång hela tiden. Jag tycker dock att du bör komplettera för att få bra resultat. Kan du inte försöka att styrketräna efter promenaden hem? Köp ett par hantlar och ett gummiband och kör övningar hemma 2-3 dagar i veckan.

missbubbles säger: Hej! Jag har äntligen kommit igång att träna lite mer regelbundet efter att för 2,5 år sen flyttat till en liiiten ort med väldigt begränsat träningsutbud (och jag har inte motivation att ge mig ut i elljusspåret på egen hand). Nu undrar jag hur stor betydelse träningspassens placering över veckan har. Jag har ridlektion tisdag och räknar med att dessutom träna 2-3 ggr per vecka på Friskis och Svettis/Aerobics och då är det må, ons, tor som gäller. Alltså all träning koncentrerad till halva veckan - är det ok?

Petra Thorén säger: Om du kan vore det bra att flytta ett av passen till helgen, tex ditt torsdagspass.Går inte det är det ingen fara så länge du inte kör tung styrka. För om du kör styrketräning onsdag bör kroppen få vila torsdag. Kör man benstyrka ska musklerna helst vila från styrketräning i två dagar.

Martin säger: Hejsan Petra!! Har du några tips om hur man bränner fett som bäst rent träningsmässigt, bränner man mer/lättare vid olika tillfälle under dagen osv??

Petra Thorén säger: Vi vet ju att man har möjlighet till bättre förbränning tidigt på morgonen, före frukost. Cirka tio procents bättre förbränning då om man inte har ätit något. Men å andra sidan är skaderisken större om man ger sig ut direkt efter en natts sömn. Jag tycker att det viktigaste är att man tränar när man har tid och känner sig pigg - då orkar man mer och energiåtgången blir större. Hitta det som passar dig bäst - så får du bästa resultat!

tina säger: Hej! Jag undrar om jag bryter ner muskler om går morgonpromenader och inte har ätit sen kl. 17- 18 dagen innan? jag äter frukost direkt efteråt. Sen undrar jag också om morgonpromenaden ger lika mkt effekt om man går den vid 10 istället för 7? jag sover ganska länge nämligen! Tack på förhand!

Petra Thorén säger: Tiden för morgonpromenaden är inte det viktiga, det viktiga är att man gör den när man precis har vaknat innan frukost eftersom kroppen då har en större förmåga att förbränna fett. För att orka morgonpromenaden tar ju kroppen av depåeerna i kroppen, men om du äter ordentligt efter din promenad, och ser till att få i dig protein då är det ingen fara.

paula säger: Jag är rätt nöjd med min vikt men skulle vilja ha mycket fastare kropp. Vad är den bösta träningen för att få fast rumpa, lår och hur ska jag äta då?

Petra Thorén säger: Hej Paula! Den bästa träningen för fasta former - det vill säga starka muskler och mindre underhudsfett är att kombinera styrketräning med konditionsträning. Jag tycker att du ska köra styrka i gymmet två dagar i veckan, ett hårt benpass och ett pas för hela kroppen. Sen kan du välka konditionsform men ta gärna en där du använder ben och rumpa, som cykling, löpning, aerobics. Se till att ät tre huvudmål med mycket grönsaker, bra protein och kolhydrater samt två mellanmål (kesella, keso och frukt) varje dag.

jca säger: Hej Petra! Jag har tänkt lägga in lite löpning som omväxling i min träningsvecka. Hur ska jag gå tillväga för att arbeta upp konditionen och inte drabbas av skador och överträning? Jag har tillgång till motionsspår med omväxlande terräng. Jag promenerar och tränar även ett pass pump, combat, balance + ev ett pass boxercise/vecka.

Petra Thorén säger: Om du ska öka din dos med löpning så föreslår jag att du införlivar löpningen i dina promenader. Börja med att gå och springa om vartannat, tex gå tre minuter, springa en. Sen efterhand ökar du intervallerna med löpning och efter en-två månader kan du springa helt och hållet. Den veckan du kör ditt boxercise skulle du kunna avstå löpningen. Tänk på att du behöver några vilodagar också!

catrin säger: Fick barn för 3 mån sedan - undrar hur mkt träning som kan vara lämplig - gillar spinning,längdskidor,terränglöpning - ammar heltid.

Petra Thorén säger: Hej Catrin, först grattis! Även om viljan är stor så låt kroppen bestämma i vilken takt du tar dig tillbaka. Det är rätt bra att börja med de mamma-barn-pass som många gym har, då får du en bra anpassad träning samtidigt som din baby får vara med. Löpningen kan vara tuff för bäckenbotten i början, så jag tycker att du ska börja med raska promenader och sakta övergå till långsam intervallträning. Om du föredrar spinning så börja gärna om på nybörjarklasserna först så kroppen får chans att bygga upp konditionen långsamt igen.

erik säger: Hej...Jag har hör från många som säger att Efedrin hjälper en att gå ner i vikt, en del säger att det är en "drog" andra rekomenderar det.Kan du förklara lite kort om vad Efedrin är och gör? mvh erik

Petra Thorén säger: Erik! Efedrin är ett dopningklassat medel och jag vill inte under några omständigheter rekommendera det.

Fatty säger: Hej! Jag gillar att springa, även vinter, men vad gör man när det inte finns träningskläder som passar?

Petra Thorén säger: Hej Fatty! Många märken har kläder för alla väder och alla storlekar. Stay in Place vet jag också har träningskläder för större storlekar. Det viktigaste är att du hittar en bra sport-bh och har bra skor.

salle säger: Hej Petra! Jag tränar styrketräning mån 90 min och fre 60 min och rodd 40 min ons som VK har rekomenderat men jag undrar om jag kan lägga till rodd efter styrke passet ca 40 min och lägga styrketräningen före rodden på ons för att öka min kondition snabbare eller kan det bli till det negativa för musklerna???

Petra Thorén säger: fördelen med att köra separat är att du håller igång förbränningen jämnare över veckan, sen är det svårt att orka ta ut sig på rodden efter att du har styrketränat. Rodden är ganska tröttsam för ben och rygg och risken är att musklerna redan är slut efter styrketräningen. Jag tycker det är bättre att köra som du gör, och vill du ha mer konditionsträning, dra ner styrkan till 60 min på måndag också och köra ett 30 min intervallkonditionspass där.

Lena säger: Hej! Jag undrar om förmågan att bygga muskler minskar med åldern?

Petra Thorén säger: Hej lena! Delvis påverkar åldern förmågan, men det finns så många andra faktorer som gör det också som tex våra genetiska förutsättningar, vår uppsättning av muskelfibrer etc. Det man ska veta är att det alltid går att stärka sin muskler, det innebär att det är aldrig för sent att börja och man mår absolut bra av att hålla på. Sedan kanske resultaten är svårare att nå när man är 50 jämfört med 25, men man mår lika bra av träning oavsett ålder.

Moderator säger: Nu är chattet slut för i dag. Tack Petra och alla ni som chattat!

Petra Thorén säger: Tack alla och kör hårt i träningshallar, gymsalar och motionsspår!