Ansvaret för läsken ligger hos affärerna

HÄLSA
Butikerna ska skämmas, skriver Karin Ahlborg.
Foto: Björn Tilly
Butikerna ska skämmas, skriver Karin Ahlborg.

I går slumpade det sig så att jag var inne i nio livsmedelbutiker av helt andra skäl än att leta efter läskfällor. Redan i den andra affären blev jag varm och törstig och längtade efter kallt vatten, gärna smaksatt och med bubblor. Men i kylarna inne i affären fanns bara läsk. I tobaks- och tipshörnan utanför kassorna fanns det också kylda drycker. Men bara läsk.

Likadant var det i nästa affär och nästa och nästa. Till slut gav jag upp och köpte en flaska ljummet vatten från butikshyllan. Det var halvgott.

Livsmedelsindustrin brukar framhålla att de självklart ska ta sitt ansvar för folkhälsan, men att det trots allt är upp till individen att själv göra sina val. Dessa kan ju inte industrin ta ansvar för.

Då undrar jag om Agneta Dreber, som är vd för Livsmedelsföretagen, tycker att valet mellan fisljummet vatten och kyld läsk är svårt? Eftersom båda produkterna är lika lockande för den som är varm och törstig?

Nej, det tycker hon så klart inte, det bara blir så. För i butikerna ställer läskproducenterna ut sina flashiga kylar gratis och sedan är de benhårda på att det ska vara deras läsk som står i kylen.

Ingen skam över läskeblaskdirektörerna. Men butikerna som säljer ut oss kunder till dem ska skämmas riktigt ordentligt. Det är ni i butikerna som ser till att vi håller på att dränka oss i läsk.

Visserligen kall, men ändå.

Karin Ahlborg