Gå ner 4 kilo på 2 veckor

Håll koll på kolhydraterna – och du kan gå ner fyra kilo på två veckor. Journalisten Amanda Cross har utarbetat en 3-stegsmetod för snabb viktminskning.

1 av 2
HÅLL KOLL. Genom att hålla koll på kolhydraterna och motionera kan du minska i vikt på några veckor.
HÄLSA

I sin bok ”Koll på kolhydraterna” (Forum) beskriver den engelska journalisten Amanda Cross programmet, som består av tre olika steg.

Kropp & Hälsa publicerar här menyförslag för det första steget.

Enligt Amanda Cross kan du som är kvinna gå ner 2 till 5,5 kilo under de två första veckorna. Är du man kan du bli 4 till 7,25 kilo lättare. Men använd bara menyn i 2 veckor,

sedan är det meningen att man ska gå över till nästa steg i programmet.

Amanda Cross liknar kolhydraterna vid ett fotbollslag. Det gäller att ta ut de bästa spelarna för att maximera prestationen.

De bästa kolhydraterna är enligt Amanda Cross de som har lågt glykemiskt index (GI). GI anger hur lång tid det tar för en viss typ av kolhydrat att omsättas i kroppen.

I början av programmet ska mängden kolhydrater i kosten begränsas rejält, för att sedan ökas successivt.

Amanda Cross rekommenderar också motion 35–40 minuter minst 3 gånger i veckan med aerobisk träning och 3 till 4 motionspass med vikt- eller motståndsträning.

Bra mat enligt metoden ...

... men det här ska du undvika

Dietisten: Hjärnan måste ha kolhydrater

Diskutera

Lena Gunnars