”Ta stöd av varandra och kämpa mot samma mål”

Dietist Josefine Jonasson tipsade om hur man går ner i vikt

HÄLSA

Hon svarade bland annat på vad man kan göra om man fastnat i fällan att bara sitta framför tv:n och äta chips och godis.

Josefine Jonasson säger: Hej hej - nu är jag på plats och beredd på era frågor!

urban säger: Hej, jag vill inte kalla mig överviktig men skulle gärna bli av med magen och några kilo. Mitt problem är att jag är för bekväm av mig och tycker det är för jobbigt att varje dag tänka på vad man äter. Har du några bra tips?? vill gärna ha det enkelt.

Josefine Jonasson säger: Hej Urban! Du är inte den enda som känner så - jag lovar! Alla vill vi att det ska vara enkelt. Jag tror på att ha principer att följa t ex att varje dag äta regelbundet (frukost, lunch, middag + ev 2-3 mellanmål) och äta enligt Tallriksmodellen till lunch och middag, begränsa kakor, godis intag till en eller ett par dagar i veckan, beroende på hur ofta det förekommer i dagsläget. Kanske en halvtimmes promenad varje dag osv. Se till hur Du har det nu och gör små hållbara förändringar i rätt riktning. Lycka till!!

Malla säger: Hej Josefine! Jag äter rejäl frukost och på förmiddagen ett mellanmål bestående av frukt eller morötter. Det funkar jättebra. MEN - när jag ätit min lunch (lagad matlåda, inget konstigt) händer något och jag blir SÅ godissugen och trött ända fram till 3-tiden på eftermiddagen. Skulle kunna stoppa i mig godis och kakor hela tiden. VARFÖR?

Josefine Jonasson säger: Hej Malla! Ganska svårt att svara på faktiskt, det beror ju litegrann på vad lunchen består av förstås. Äter Du grönsaker till lunchen? Kan godissuget stillas av en frukt? Kanske blir Du piggare av en kort promenad direkt efter lunch? Prova Dig fram. Lycka till!

Roberrt säger: Hej Josefin. Jag är en kille på 18 år som har stora problem med vikten, jag är 180cm lång och väger 125kg, jag går hos en dietist men det funkar inte så bra. Jag vet inte varför, det är som om att man inbillar sig att det är svält och äter mer och mer, blir jag hungrig äter jag tills det är fullt... hur ska jag fatta att det inte kommer att bli svält? snälla hjälp mig.

Josefine Jonasson säger: Hej Robert. Jag tycker att Du ska prata med Din dietist om känslorna Du har kring detta, han/hon kan hjälpa Dig på ett bättre sätt an vad jag kan göra över internet. Berätta precis hur Du känner och hur Du reagerar. Var rädd om Dig.

P2 säger: Hjälp! Jag behöver alternativ till att dricka juice på morgonen, har du nått bättre förslag (-förutom vatten)? Försöker dra ner på sockret...

Josefine Jonasson säger: Hej! Mjölk är ett perfekt alternativ - gott om kalcium också! Annars kaffe/te. Bra att försöka dra ner på sockret - kämpa på!

Camilla säger: Hej Josefine! Jag undrar vad man kan göra för att slippa "måste ha godis eller chips suget" VARJE kväll? Börjar må dåligt över detta nu eftersom jag går upp mer och mer i vikt. Jag bor ihop med 2 andra tjejer (vi är studenter) och får en ett ryck så måste alla andra också svulla i sig något varje kväll. Kvällarna spenderar vi i stort sett varje kväll framför tv'n, i brist på annat. Vad skall vi ta oss till? Alla vi 3 har börjat må jätte dåligt över detta. *höst kram*

Josefine Jonasson säger: Hej Camilla! Det är på gott och ont att ni är tre, risken finns att ni påverkar varandra i just den riktningen Du beskriver MEN det kan vändas till något positivt. Kan ni hitta på något annat på kvällen? Ut och promenera, träna, börja med någon kvällskurs eller annan aktivitet? Kanske laga bra mat tillsammans till middagen? Ett förslag är att ni tillsammans pratar om detta och kommer överens om att minska på Tv-tittande och chips/godis. Till en början kanske ni kan dra ner till varannan kväll och sen bara till helgen osv. Ni kan få ett otroligt stöd av varandra om ni kämpar mot samma mål - utnyttja det. Hoppas att ni får en fin höst alla tre, och lycka till!

Marianne säger: Stämmer det att kolhydrater som man äter och inte förbrukar blir rent fett på kroppen? Hur mycket fett behöver man per dag för att må bra?

Josefine Jonasson säger: Hej Marianne! Allt man äter utöver sitt energibehov lagras in som fett på kroppen. Om man inte ska gå ner i vikt brukar man behöva ca 70-90 g fett/dag beroende på bla kön och vikt.

claudia säger: Hej! En sak har jag funderat på rätt länge.Jag sover ganska länge på morgonen,och vaknar kanske vid 11-tiden.Det sägs ju att frukosten är det viktigaste målet på dagen,menar man då själva frukosten, eller att man äter vid den tiden?? Alltså, vad ska jag äta när jag stiger upp, lunch eller frukost?

Josefine Jonasson säger: Hej Claudia! Bea fråga! Frukosten ÄR viktig men tidpunkten är mindre viktig. Det spelar inte så stor roll vad Du väljer att äta när Du kliver upp, huvudsaken är att Du äter någonting och att Du tar hänsyn till hur resten av dagens måltider är planerade.

Jessica säger: Hej Josefine! Jag har alltid varit lite överviktig och försöker alltid laga mat efter tallriksmodellen, välja fettsnåla alternativ på allt från grädde till grönsaker. Dock är det lite svårt att komma på nyttiga och fettsnåla alternativ varje dag, till frukost, lunch och middag. Vet du någon bra sajt/tidning där man kan få tips på färdiga veckomatsedlar? Tacksam för svar. /Jessica

Josefine Jonasson säger: Hej Jessica! Jag kan ju inte låta bli att tipsa om Viktklubben förstås... Kristina Eriksson har gjort recepten där och de är väldigt omtyckta. Det finns också en uppsjö av bra kokböcker, ViktVäktarna har många bra böcker och Stephan Rössner har skrivit en hel del. "Mat för liv och lust" av Margit Eliasson och Gunilla Lindeberg är en av mina favoriter. Veckotidningar brukar också ha bra recept - akta Dig bara för kakrecepten på efterföljande sidor! :-) Lycka till!!

Ewa säger: Har hört att psylliumfrön gör så att man kan få ner kolesterolvärdet - På vilket sätt hjälper dessa frön till att få ner det höga värdet?

Josefine Jonasson säger: Hej Ewa! Det beror på det höga fiberinnehållet i dessa frön. Samma effekt kan Du få av fibrer från andra livsmedel.

lilla my säger: hej!

Jag har varit med i vk i snart fem veckor och gått ner 1,6 kg. Jag äter inte sötsaker rör mig mycket och följer hur många kalorier jag ska äta. Ändå går jag inte ner mer. Varför?

Josefine Jonasson säger: Hej! Ett första tips är att inte äta upp alla motionskalorier Du får från motionen, det är vanligt att det rättar till sig då. Prova det och kom gärna in och chatta på VK-chatten i eftermiddag så kan vi diskutera det närmare där. Jag chattar idag 12.30.

åsa säger: Jag undrar, om du konditionstränar 1 timme 5 dagar i veckan, hur "mycket mer" kan du då äta utan att gå upp i vikt om man är normalviktig från början? Snälla ta med denna fråga!! MVH åsa

Josefine Jonasson säger: Hej Åsa! Jag kan inte svara på det eftersom jag inte vet hur mycket Du väger, hur lång Du är och vilken intensitet Du har när Du tränar, tyvärr. Det bästa är att prova sig fram men det brukar inte handla om några jättemängder. Lycka till!

bettan säger: Var hittar man motivationen till att fortsätta kämpa mot övervikten? *kram*

Josefine Jonasson säger: Ja, Du Bettan - om Du visste vad jag önskar att jag kunde svara på det.. Det är svårt men det går. Jag tror att det är viktigt att först och främst göra klart för sig själv varför man vill gå ner i vikt, vad man kommer att vinna på det. Det behöver inte handla om några stora saker, det viktigaste är att det känns viktigt för en själv. Motivera för Dig själv varför det är viktigt, då blir det lättare. Jag lovar att berätta hur man gör så fort jag vet! :-) Lycka till!

Moderator säger: Nu är chattet slut för i dag. Tack Josefine och alla ni som chattat!

Josefine Jonasson säger: Tack för idag - ha en bra tisdag!