”Motivationen är det viktigaste”

Petra Thorén chattade om träning

HÄLSA

Hon svarade bland annat på hur man kommer igång och börjar träna om man är kraftigt överviktig.

Petra Thorén säger: Hej alla! Hoppas ni mår bra och har massor av frågor om träning.

Lillis säger: Hej Petra, jag tränar 3 dgr/vecka på gymmet och går en dag på poweryoga/veckan, men funderar nu på att byta ut en dag på gymmet mot 2 löpträningsdagar/vecka. Tror du det ger mig bättre resultat om jag vill gå ner i vikt? Jag har gått ner 5 kg med VK redan men ska ner 8 kg till. Tror du det kan bli för mycket? Är det fel att lägga in löpträning samma dag som jag varit på gymmet? Vill ha mina vilodagar. Tacksam för svar. /Lillis

Petra Thorén säger: Jag tycker att du kan byta ut ett gympass mot ett löppass för att förbränna mer och för att öka din kondition. Det du kan göra med styrketräningen samtidigt är att försöka maxa lite och köra med tyngre vikter och färre repetitioner. Du kan löpträna samma dag som gymmet, men jag tycker det är bättre att dela upp dert. Benen är trötta efter ett pass på gymmet och det blir tungt att springa bra.

Anna säger: Okej! Hur ska jag träna för att gå upp i vikt, och vad bör jag äta och inte äta?

Petra Thorén säger: För att gå upp i vikt bör du satsa på styrketräning - muskler väger mer och gör att din kropp är och ser starkare ut. Du bör undvika långa uthållighetspass, kör hellre explosivt när du kör kondiiton. Se till att din kost är varierad och att du får i dig tillräckligt med protein och bra fett. Du bör äta tre stora mål mat om dagen, samt två mellanmål. Lycka till!

martin säger: Hejsan Petra jag har tränat styrketräning nu i ett år regelbundet ca 4-5 ggr i veckan. Nu så ska jag operera min högra handled, därför undrar jag om du kan rekommendera några övningar för bröst, armar och axlar som jag kan göra utan att använda höger handled.

Petra Thorén säger: För bröst och axlar finns det maskiner där du använder överarmarna som stöd mot "kuddarna" istället för händerna. Tex halvliggande flyes på bänk, axelpress uppåt sidorna. Biceps och triceps är svårare, där föreslår jag att du tränar din vänstra arm med hantel och låter höger vara tills den är läkt.

darius säger: Jag tränar nästan aldrig men är ute och går ca 2 dagar i veckan. Om jag börjar äta rätt, minska intaget socker är chansen stor att jag kan tappa kilon? (som jag vill) eller måste jag motionera mer för att uppnå detta?

Tack på förhand!

Petra Thorén säger: Bara att se över och ändra kosten kan leda till stora resultat. Framförallt kommer du att må bättre med en jämnare insulinkurva (med mindre socker) och mer näringsrik mat. Mår du bättre kanske också orken för att träna kommer - med träningen får du förstås ännu bättre resultat. Hitta nåt som du tycker är kul och gör det i alla fall en gång i veckan!

Undrar säger: Hej! Har hört följande ang träning relaterat med alkohol och undrar om det stämmer att en fylla på helgen gör så att en veckas träning blir helt bortkastad? Både när det gäller kondition och myskelbyggande?

Petra Thorén säger: Alkolhol har ju negativa effekter på kroppen och det påverkar resultaten av träningen. Men att det ska påverka en hel vecka, har jag inte hört. Däremot är det inte bra att träna när man är bakfull och de närmaste dagarna efteråt är det svårt att orka köra så hårt som man vill. Vidare är det ju mycket kalorier i alkohol.

Gumman säger: Hej hej! Jag går på vattengympa 1 gång i veckan och tycker att det är jätte roligt. Frågan är bara hur bra det egentligen är? Jag tar i ordentligt och känner hur kroppen jobbar så att jag blir "svettig". Men jag har inga känningar dagen efter, tex. träningsvärk eller liknande, som jag i vanliga fall får av annan träning... Så, som sagt: hur bra är egentligen vattengympa?

Petra Thorén säger: Vattengympa är jättebra och du ska vara glad för att du funnit en kul träningsform. Det man ska veta om träning i vatten är att det är väldigt skonsamt mot kroppen och träningsvärken kan bl mindre. En anledning också är att den rent styrkemässiga effekten (den som gör att man brukar få ont i musklerna) inte är lika stor - det är svårt att köra riktigt tungt i vattnet, det blir mer en uthållighetsstyrka samt bra konditionsträning.

tania säger: Hej hej, jag har en liten fundering, det är så att jag ahr dålig rörlighet i axlar och rygg, får ofta migrän pga av detta. Nu undrar jag om du har övningstips man kan göra?

Petra Thorén säger: Du kan försöka med att styrketräna baksida axlar och rygg, samtidigt som du är noga med att stretcha ut bröstmuskeln och höftböjarmusklerna. Testa gärna på yoga, body balance annan träning där du lugnt kan öka din rörlighet. Har du möjlighet så gå regelbundet på massage och om du jobbar framför datorn mycket så ta korta pauser och sträck på dig.

mikael säger: Ska rycka in i lumpen om 1 mån och ska då klara milen, hur tränar jag bäst för att klara detta under den kommande månaden?

Petra Thorén säger: Jag hoppas att du tränat lite innan så du inte börjar på noll. Gör så att du börjar med att springa fem kilometer tre gånger första veckan, sedan ökar du till ett pass på 7,5 och två på fem. Den tredje veckan kör du ett pass på 8 km och två på sex. Sista veckan kör du en mil en dag och två 7,5 km-pass. Känn efter och lyssna till kroppens signaler, vällj ett tempo som du finner behagligt för de längre sträckorna. De kortare kan du köra i ett lite högre tempo.

tysken säger: Hej Petra! Vad har du för utbildning/erfarenhet som kvalificerar dig som viktcoach?

Petra Thorén säger: Jag är först och främst inte viktcoach, utan motionscoach. Jag chattar därför om träning och inte om kost. Min utbildning består i en internationell licsens i aerobics (1997) som innefattar grundläggande kunskaper i anatomi, träningslära och pedagogik. Sedan har jag kompletterat med en anpassad kortkurs på SAFE, gjord för oss som har haft andra licenser än SAFE, som är det mest gångbara nu i Norden. Jag har instruerat i aerobics i 14 år och skrivit om träning i åtta. Jag är dock i huvudsak sportjournalist på Aftonbladet.

HD säger: Jag behöver gå ner drastiskt mycket i vikt men vet inte vad jag ska göra eftersom jag saknar både motivation, ork och karaktär (är kraftigt överviktig).

Jag känner att jag måste ta tag i saken om jag vill leva länge till men orkar/kan inte. Vad ska jag göra?

Petra Thorén säger: Motivationen är det viktigaste och jag tror nog att den finns där (annars hade du inte ens varit med här i dag och chattat). Jag tycker att du ska försöka hitta någon träningsform som du tycker är rolig och som känns bekväm för dig. Vad det är för något spelar mindre roll. försök också börja promenera. Se om du kan få med dig en kompis, när man är två kan man stötta varandra, man kan peppa varandra så den ena inte bara ger upp. Försök ha karaktär med maten, men om det brister ibland så gör det inget. Du tar igen det på sikt. Bestäm vilka dagar du ska träna, så du verkligen planerar in det i din vardag.

AE säger: Hej! Vilken träningsform är mest effektiv om jag vill gå ner i vikt? Jag vet att det viktigaste är att man tränar regelbundet, men skulle ändå vilja veta vilken form som är mest effektiv för viktminskning?

Petra Thorén säger: Det handlar mer om intensiteten än vilken form. Om du cyklar men gör det långsamt så är det bättre att springa och göra det rejält. Det bästa tycker jag är att kombinera konditionsträning och styrketräning. Två rejäla pass kondition (gärna ett långt uthållighetspass och ett intervall) välj löpning, spinning, cykling, rodd - det som passar. Sen ett pas hård styrka.

Moderator säger: Nu är chattet slut för i dag. Tack Petra och alla ni som chattat!

Petra Thorén säger: Kul och bra frågor! Lycka till med träningen alla. Hälsn Petra