”Pröva att skära ner frukt i salladen”

Kristina Eriksson chattade om mat

HÄLSA

Hon svarade bland annat på hur man kan göra salladen roligare och godare om man tröttnat på sallad-tomat-gurka.

Kristina Eriksson säger: Hej,hej nu är jag här för att svara på era frågor!

Lovelightning säger: Jag försöker att gå ner i vikt, men jag har ett sånt stort sötsug. vad ska jag göra? Sötsuget stoppas inte av frukt eller sockerfritt godis osv. det är jättesvårt! hamnar ofta med en glass eller en påse bilar osv till slut. Hur ska jag tänka för att lyckas?

Kristina Eriksson säger: Hej. Du ska tänka att det är jätteviktigt att du äter frukost, lunch o middag och 2-3. mellanmål. Det är bra om du äter på hyfsat regelbundna tider och att lunchen o middagen är lagad. När du sedan känner ett sug så försök ät en frukt på så vis håller du dig till nästa måltid. Kämpa på!

Eva säger: Hur ska jag baka gott och nyttigt matbröd? Jag hittar nästan inga brödrecept inne på Viktklubben.

Kristina Eriksson säger: Hej Eva. Nej där finns nog inte så många matbrödsrecept är jag rädd. Titta på ett mjölpaket eller om du har en kokbok. Det är bra om brödet innehåller fiberrika livsmedel som grahamsmjöl, rågmjöl, linfrö, vetekli. Men glöm inte bort att den stora mängden mjöl måste vara vete annars blir brödet väldigt kompakt och ingen kommer att vilja äta det, hur nyttigt det än är:-)Lycka till, det är kul att baka.

Annica säger: De flesta av oss vet vad som är bra i mat väg, men har fortfarande svårt att komma i gång. Har du några tips som gör att man blir inspirerad?

Kristina Eriksson säger: Hej Annica. Då skulle jag välja att laga mat som går väldigt fort. Jag vet inte om du är med i Viktklubben men där i allafall kan man söka på recept som tar max 15 minuter. Det finns riktigt många sådana! Lycka till.

Mamma mia säger: Går det att göra en matpaj något så när mager samt god??

Kristina Eriksson säger: Hej. Javisst går det. Du kan förslagsvis byta ut en del av margarinet i pajdegen mot 2-3 kalla, kokta potatisar. Själva äggstanningen kan bestå av 3 ägg o 3 dl mellanmjölk o 1 1/2 dl mager riven ost. Fyllningen kan bestå av förvällda grönsaker och 200 g rökt, tärnad skinka (köp hel i bit den är dessutom billig!). Krydda gärna med örtsalt, supergott, jag lovar!

Maija säger: Hej Kristina! Jag är inte så förtjust i pasta, ris ect. Kan jag ersätta de kolhydraterna med diverse grovt bröd?

Kristina Eriksson säger: Hej Maija. Ja det går alldeles utmärkt.

Lotta säger: De mängder som anges i Viktklubbens recept, är det rå eller tillagad vikt? (Tex kycklingfilé) Och frukt och grönt - är det skalat eller oskalat?

Kristina Eriksson säger: Hej Lotta. Huvudregeln är att de är råa (annars skriver jag ut det). Frukt och grönt är skalat, dvs ätbart.

Karin säger: Har du något bra tips på någon energirik mat eller dryck som passar bra direkt efter ett träningspass? Någon enkel energidryck eller så kanske?

Kristina Eriksson säger: Hej Karin. Något som är gott är mixa apelsinjuice, yoghurt, en äggula och 1 tsk socker. Morotsjuice (finns att köpa), pressad citron o pressad apelsin är också gott ihop!

sanna säger: Hur gör jag "nyttiga" pannkakor?

Kristina Eriksson säger: Hej Sanna Allra nyttigaste pannkakorna är ju om du gör en ugnspannkaka istället för tunna. Dels använder du mindre fett och dels kan du stoppa i (eller lägga på efetr en stunds gräddning)andra nyttiga ingredienser som lök, svamp, äpple, blåbär osv. Men om du vill ha tunna pannkakor så välj att steka dem i en teflonpanna och lägg i lite flytande margarin kanske varannan pannkaka. Sedan kan man förstås experimentera med att ha i någon dl grahamsmjöl istället för allt vete osv. Experimentera på!

Annica säger: När vi gör sallad till maten hemma så blir det lite långtråkigt med sallad, gurka, tomat. Vi tycker inte om frysta grönsaker i vår familj. Har du andra förslag?

Kristina Eriksson säger: Hej Annica. Nu när tomaterna börjar bli småtråkiga så kanske man vill göra något annat! Skiva vitkålen i fina strimlor, kanske 400 g,häll på 1 msk olivolja, krama den som man gör på Balkan, med händerna. Tillsätt lite salt, socker och inlagd paprika så får du en supergod pizzasallad. Annars kan du riva morötter grovt, tillsätt 1 msk olja, lite torkad basilika, lite sal o lite socker. Ett annat sätt att variera sin sallad är att skära ner frukt tex äpple, kiwi, päron, melon. Det är också smaskens!

Mats säger: Hej, hur skall man göra för att få barnen att äta mindre sött och mer nyttigt - utan att de tycker att det är tråkigt - de är väldigt petiga!

Kristina Eriksson säger: Hej Mats. Jag tycker att man kan utgå från det de gillar tex köttfärssås kan man göra bättre genom att blanda ner djupfrysta grönsaker mot slutet (ärtor o majs brukar vara populärt) Ett annat knep är att låta dem vara med och laga mat. Pizza är sån mat där de kan skära, pensla, fixa och dona. Låt dem sedan bestämma själva vad de vill ha på just sin pizzabit. Lycka till.

Moderator säger: Nu är chattet slut för i dag. Tack Kristina och alla ni som chattat!

Kristina Eriksson säger: Tusen tack själva för jättebra frågor!