"Fyll på med energi!"

Dietisten Anna Paulie chattade med läsarna om att gå upp i vikt

HÄLSA

Muskler väger mer än fett, träning ger ökad aptit och hela din kropp mår bättre av goda kostvanor.

Så välj bort tv och chips och börja styrketräna och ät bra mat.

Det var uppmaningen från den personliga tränaren och dietisten Anna Paulie i chattet med läsarna.

Anna Paulie säger: Hej på Er! Anna här! Nu är jag på plats framför datorn! Så välkomna med era frågor om hur man går upp i vikt!

Nille säger: Hejsan ! Som saken gäller, jag kan helt enkelt inte gå upp i vikt . Jag tror det kan bero på att jag äter obestämda tider , och inte alltid 3-4 gånger / dag. Tips om hur man ska göra för att lättast gå upp vore kanon.

Anna Paulie säger: Hej Nille! Det är som du säger viktigt med regelbundna tider för dig som vill gå upp i vikt. Du bör även äta minst 6 gånger om dagen! De tre huvudmålen frukost, lunch och middag plus tre mellanmål är en bra tumregel! Du kan även dricka tex. mjölk eller juice till måltiderna, det är ett enkelt sätt att höja energiinnehållet! Se även till att få i dig en balanserad kost, med mycket bra vegetabiliska fetter, hälsosamma kolhydratkällor (såsom fullkornsbröd, pasta och ris) och mycket proteiner från tex. kött, fisk och ägg.

_V_ säger: finns det "naturliga" kosttillskott man kan äta direkt efter träning för att lättare gå upp i vikt, t.ex. mjölk m.m.?

Anna Paulie säger: Direkt efter träningen är det som sagt viktigt att få i sig något, för att fylla på energin! Mjölk är ett bra livsmedel, liksom lätt kesella, du kan även välja yoghurt! Efter passet behövs kolhydrater, så en lättyoghurt som innehåller socker är helt ok! Ett annat förslag är att du tar med dig en smörgås med jordnötssmör, eller några bananer. Tänk på att äta ordentligt när du kommer hem!

baltazar säger: Hej. Detta är en intressant Chat-topic. Jag kan inte gå upp i vikt, är 28 år gammal och har under de senaste sju åtta-åren legat konstant på samma vikt (med normalt BMI). Inte gjorde det mycket skillnad heller av en hel sommar med bara jag, soffan, TVn, pizza och många påsar chips... :) Har du någon bra förklaring till varför vissa människor inte kan gå upp i vikt?

Anna Paulie säger: En orsak kan vara en onormalt hög förbränning. I ditt fall kan det bero på för lite träning och för mycket onyttig mat! Om man vill gå upp i vikt på ett hälsosamt sätt bör man kombinera träning och bra mat! Muskler väger mer än fett, träning ger ökad aptit och hela din kropp mår bättre av goda kostvanor! Så välj bort tv och chips! Börja styrketräna och ät bra mat!

jenny säger: Hur ska jag äta för att öka min vikt i muskelmassa? tränar styrka 4ggr i veckan o äter bra med mat o protein, men finns det några spec. tips du kan ge?

Anna Paulie säger: Hej Jenny! att få i sig tillräckligt med energi är viktigast för att kroppen ska bygga muskler. I första hand vill kroppen täcka energibehovet för din basala ämnesomsättning och utgifterna för din fysiska aktivitet. Först därefter, om det finns energi över, vill kroppen bygga muskler. Du bör äta kolhydrater, bra fett och protein vid varje måltid. Räkna med minst 1,5 g protein / kg kroppsvikt. och ca 6 g kolhydrater / kg kroppsvikt.

Stefan säger: Hej Anna, jag är en 31år är 1.83 lång och väger 65 kilo. Tränar hyfsat varje vecka och försöker äta därefter. Problemet är att jag aldrig är direkt hungrig och har svårt att få i mig stora portioner. Vissa dagar kan jag äta mycket och andra knappt något alls.. hur får man igång aptiten?

Anna Paulie säger: Hej! Att träna regelbundet och i övrigt vara aktiv brukar öka aptiten. Kanske du är stressad som person, och det är därför du inte känner av hungerssignalerna? Ett tips om du har svårt att äta stora portioner kan vara att dricka energirika drycker tex: välling, blåbärs-, eller nyponsoppa, drickyoghurt eller göra en hemmagjord milkshake. Ett annat tips är att äta mat med liten volym och mycket energi. Prova mellanmål som risgrynsgröt, kalla pannkakor eller ostkaka. Nötter och torkad frukt av olika slag är också suveräna energitäta snacks!

Sarah säger: Hej! Går man lättare upp i vikt om man tränar, eller blir det tvärt om, att man istället tappar kilon?

Anna Paulie säger: Hej Sara! Det beror på typen av träning. Vill du gå upp i vikt ska du satsa på att variera styrketräning med yoga och stretchpass, och begränsa högintensiv träning som judo, spinning och boxning. Om du tar långa promenader kan du ta med ett litet mellanmål att äta på vägen, eller varför inte stanna och fika!?

Mattias säger: Jag är runt 1,75 lång, och väger - hör och häpna - ca 55 kg (är 30 år) Äter mycket fast inte på regelbundna tiden - har ett stillasittande jobb - och rör mig inte särskilt mycket på fritiden heller. Finns det ingen medicin eller liknande som drar ner lite på ämnesomsättningen?

Anna Paulie säger: Hej Mattias! Om du tror att du har något medicinskt fel på din ämnesomsättning, vilket är ovanligt men förekommande, kan du testa detta hos din läkare. Om du behöver medicin som reglerar ämnesomsättningen finns det! Mitt tips är annars att börja styrketräna, äta regelbundet gärna var tredje timma (aldrig missa en måltid), ät gärna något innan du går till sängs, om du tycker om välling är det plus en fullkornssmörgås med makrill ett bra kvälls mål.

mischa säger: tips på en proteindrink man kan göra hemma efter ett styrketräningspass?

Anna Paulie säger: Hej! En hemmagjord proteinshake gör du enkelt av: 1,5 dl lättkesella, banan eller bär, lite vanilj eller fruktyoghurt samt lättmjölk till önskad konsistens. Jag rekommenderar INTE att man blandar drinkar på rått ägg, eftersom ägg kan innehålla salmonellabakterier. Så satsa på mitt recept!

Moderator säger: Tack Anna Paulie och alla som har chattat. Chattet läggs strax ut i sin helhet på sajten.

Anna Paulie säger: Det här var sista frågan vi hann med! Tiden bara försvann! Hoppas ni fått svar på era frågor! Trevligt att vara med! Tack för mig!