”Den största motivationen måste komma inifrån”

Per Böhlin, Årets Viktklubbare 2005, chattade med läsarna

HÄLSA

Karin säger: Hur mycket har du gått ner? Vad var svårast?

   Per Böhlin säger: Jag gick ner som mest 33kg ungefär. Jobbigast var i början, första månaden. Att träna mycket och äta lite. Dom tvära kasten. Jag var jättehungrig på kvällarna.

jenny säger: Hur lyckades du hålla motivationen uppe. Jag är med i viktklubben, men det håller bara ett par dagar och sen får jag ta nya tag igen osv osv

   Per Böhlin säger: jag tycker att det är jättebra att sätta upp delmål. Inte bara titta på vågen och vikten. Mät på såna ställer där man snabbt ser viktnedgången- typ runt magen. Ett annat tips är att ta kort på sig själv med en digitalkamera och se skillnaden. TRO på att det fungerar. Även viktigt med stöd från familj och vänner.

Jess säger: Vad var jobbigsast att sluta äta? Jag vill gå ned i vikt, men har svårt att sluta äta choklad och glass.. Har du något tips?

   Per Böhlin säger: Inget var svårare än nåt annat. Gäller bara att se vad som inte är bra för kroppen. Viktlkubben tydliggör jättebra vad som är bra och dåligt. Om du MÅSTE äta choklad finns det ju mindre "dålig" choklad. Men försök att låta bli helt. Det gäller att lära sig att tänka om, och tro på metoden. Känner man sig sötsugen är man förmodligen hungrig- har du ätit för lite? Ät mat istället.

säger: Grattis! Tror du att du kommer lyckas hålla vikten?

   Per Böhlin säger: Tack! Jag har hållt vikten i drygt ett år. I och med att jag har börjat styrketräna har jag gått upp lite...

Sebbe säger: Tja, vad är ditt knep?

   Per Böhlin säger: Mitt knep...svårt att säga. Jag gick in med inställningen att testa om det fungerade. Var skeptisk i början. Knep- lita på metoden, håll motivationen uppe, låt det ta tid. Det tar tid att gå upp, så det tar såklart tid att gå ner också.

säger: Har du några tips på vardagsmotion?

   Per Böhlin säger: Jag struntade i hissar och rulltrappor. Gick överallt, struntade i bussen. Gick överallt där jag kunde. Bara genom vardagsmotion hade jag hört att man kunde gå ner 5-7 kilo på ett år. Det finns så många olika sätt att bränna fett-bryt mönster och hitta på nya. Tänk om!

Fia säger: Är det inte tråkigt att vara tvungen att leva smalt? jag är tjock & nöjd.

   Per Böhlin säger: Jag var också tjock och nöjd i ganska många år och kunde säkert ha fortsatt. Men jag insåg att jag skulle bli gladare och nöjdare smalare. Om du är tjock och nöjd så fortsätt med det. Tänk på bara att det inte bara är utseende som spelar roll, det finns en hälsoaspekt i det hela också, du kan få diabetes och hjärtproblem bland annat.

Karin säger: Hur länge har du hållt vikten?

   Per Böhlin säger: Ett år drygt.

Jess säger: Mitt problemområde är magen, har du något tips?

   Per Böhlin säger: Det var mitt också. Har man varit överviktig länge sätter sig mycket där. Speciellt om man är kille. Det går tyvärr inte att punktförbränna- träna hela kroppen!

säger: Tänker du börja jobba med detta nu, typ motivera andra?

   Per Böhlin säger: Nej. Det är klart att jag pratar med folk informellt. Motiverar och sådär. Den största motivationen måste komma inifrån. Man måste vilja själv.

Kristine säger: hej jag heter Kristine hu var att vara med i viktklubben?

   Per Böhlin säger: Jag var med i tre månader. Det var jättepositivt. Har inget att klaga på. Utan vk hade jag inte gjort det här. fick mycket stöd och idéer genom viktklubben.

jojjo säger: Vad tycker du är det bästa med att ha gått ner i vikt?

   Per Böhlin säger: Att jag klarade av att gå ner i vikt! Att det gav resultat. All träning och alla jobbiga stunder. Alla omställningar man fick göra. Allt gav resultat. Behöver inte oroa mig för att köpa kläder, behöver inte leta längre.

millan säger: Grattis, vad snygg du är. Min kille är överviktig, hur ska jag få honom att orka ta steget att börja träna. Vilket argument biter bäst?

   Per Böhlin säger: Tack! Prata med honom. Det beror helt på hur du lägger fram det. Det funkar nog inte om du bara säger -gå ner i vikt. Fila in lite vardagsmotion typ ta inte bilen, gå och handla. Dom dar du lagar mat, testa lättare recept. Smygmotivation är bra. Uppmuntra honom och säg att han är snygg nu, men att han kan bli ännu snyggare. Lägg fram det positiva!

anna säger: var det någon gång du höll på att ge upp?

   Per Böhlin säger: Nej. Det var en kort period i början, efter 3-5 veckor, Jag stod still i vikt i 2 veckor. Det kändes jobbit. Men jag hade gått ner 6-7 kilo innan. Jag chattade med andra på vk och de stödde mig och sa att man kan hamna på platåer.

Moderator säger: Här kommer sista frågan till Per!

Tess säger: Hej och stort grattis! Jag har nyss gått med i viktklubben o ska ner 10 kilo. Kan du ge något tips på hur man ska göra de dagar som kcalorierna tar slut tidigt på kvällen?

   Per Böhlin säger: Tack! Det kommer att vara jobbiga kvällar i början. då gäller det att du verkligen vill. Du kan alltid äta något kalorifattigt-frukt , mjölk m musli osv. Fyll i med något kalorifattigt. gå och lägg dig tidigt .-) stoppa inte i dig onyttiga saker. Det är ju ett beteende som förändras, och det är jobbigt för kroppen. Tänk långsiktigt- det blir bättre.

Moderator säger: Chattet är slut, tack till Per Böhlin och alla som var med och chattade!

   Per Böhlin säger: Tack för snälla frågor. det var kul att kunna bidra :-). Hej då, och lycka till!