Gå dig smal

Öka med ett extra varv runt kvarteret varje dag

HÄLSA

Här är metoden som får alla att GÅ ner i vikt.

Den följer ett helt nytt upplägg.

Den räknar dina steg.

Inte kalorier.

Foto: MARIA ÖSTLIN

”The Step diet” hyllas i amerikansk press och av experter för sitt annorlunda, men i grunden enkla program. Att gå med stegräknare.

Låter det för bra för att vara sant? Nej, flera studier i USA bekräftar att det fungerar.

”Step diet” är en metod för dig som hatar att räkna kalorier, gram eller points. Här pratar man inte kolhydrater, socker, fett eller glykemiskt index.

Gå mer i vardagen

Det fokuseras inte på mat överhuvudtaget.

Inte heller på träning.

Vad det handlar om är att gå lite mer i sin vardagslunk. Mer och mer för varje vecka. I 12 veckor.

För att verkligen hålla koll på detta behöver du en stegräknare.

Den lilla räknedosan, som du ska bära hela dagarna, fäst i midjan, håller reda på hur många steg du tar under dagen.

Den ska sitta på för jämnan, varje litet step hit eller dit, hur obetydligt det än känns, räknas. Det är det som är finessen.

500 steg mer om dagen

Nästan alla människor rör sig minst 6000 steg om dagen i sitt vardagsliv, vilket motsvarar cirka 5 kilometer.

Forskarna bakom metoden och succé-

boken ” The Step diet book”, Jim Hill och John Peters, har i studier visat att 2000 extra steg (drygt 1,5 kilometer) om dagen, varje dag, varje vecka, kan räcka för att sluta gå upp i vikt ännu mer.

Men alla som också vill gå NER, kanske 7–8 kilo, behöver förstås röra sig mer än så. Närmare bestämt 500 steg mer om dagen än senaste veckan, ungefär som ett varv runt kvarteret. Och så vidare. I 12 veckor.

Om du följer detta steg för steg-program så är du i slutet på perioden, beroende på ditt utgångsläge, uppe cirka 12000 steg om dagen. Ungefär en mil. Men då har din stegräknare inkluderat varenda liten förflyttning under hela dagen. Till kaffeautomaten, toaletten, bussen, bilen, affären. Allt. Överallt.

Studien i USA visade att försökspersonerna i genomsnitt gick ner 0,5 kilo i veckan. Eller mer!

– De flesta mirakelmetoder är verkningslösa, eftersom de bara erbjuder tillfälliga lösningar. Vad är vunnet med att gå ner tio kilo på 20 dagar om du ändå går upp igen, säger läkaren Jim Hill.

– Hur många kalorier åt du igår? Hur många förbrände du? Ingen aning, eller hur? Vår idé bygger på en livsstilsförändring, som alla kan hålla, förklarar forskarna, som just nu även uppmärksammas för sitt fälttåg mot fetmaexplosionen i USA, ”America on the move”.

Mer kostmedvetna

Studierna i USA visade att personer som konstant använder stegräknare oftast känner sig motiverade och inspirerade att gå mycket mer än tidigare. De blir också mer kostmedvetna.

När de väl nådde sin målvikt behöll nästan alla sina goda gåvanor – och stegräknaren!

Med ökad energiförbrukning kan du äta mycket mer än du skulle kunna med kanske någon annan bantningsmetod.

Det är steg-metodens enkla hemlighet.

Andra positiva effekter på kroppen (hjärta, lungor, muskler, välbefinnande) ej inräknade!

Tomas Sjöman