Frukterna fixar formen

Frukt är fräsch och läskande i solskenet. Dessutom är det nyttigt och kalorisnålt. I sommar kan du unna dig massor av läckra bär samtidigt som du går ner i vikt. Aftonbladet visar dig hur.

HÄLSA

Många svenskar äter alldeles för lite frukt.

– Använd sommarens frukter och bär till att piffa upp vardagsmaten, säger dietisten Maria Nygårds.

Däremot är det inte nyttigt att äta för mycket frukt.

Frukt innehåller nyttiga och livsnödvändiga vitaminer, mineraler, antioxidanter och kostfibrer. Fibrerna hjälper oss på flera sätt, bland annat håller de mättnadskänslan uppe.
Foto: Börje Thuresson
Frukt innehåller nyttiga och livsnödvändiga vitaminer, mineraler, antioxidanter och kostfibrer. Fibrerna hjälper oss på flera sätt, bland annat håller de mättnadskänslan uppe.

– Frukter och bär innehåller många näringsämnen och vitaminer, men inte så mycket energi. Därför kan vi äta mycket utan att gå upp i vikt, säger Maria Nygårds.

Måltider med mycket frukt och grönt innehåller få kalorier trots att portionen är stor. Den som regelbundet äter frukt mellan måltiderna och i maten håller ofta vikten bättre, eftersom blodsockret hålls på en jämn nivå. Du är inte lika hungrig när det är dags att äta och tar därför mindre portioner.

Ät regelbundet

Däremot är det inte nyttigt att bara äta frukt. Det bästa sättet att nå en hållbar vikt är att äta kalorisnål mat på regelbundna tider, aldrig hoppa över måltider och äta frukt till mellanmål. Du ska aldrig byta ut ett mål mat mot frukt. Vill du gå ner i vikt ska du i stället minska andelen kolhydrater som ris och pasta på tallriken och utöka andelen frukt och grönsaker. På så sätt får du i dig den näring du behöver samtidigt som du äter en smalare kost.

– Använd sommarens frukter och bär till att piffa upp vardagsmaten. Ät allsidigt, men blanda in läskande frukter och grönt i rätterna. I många länder rör man till exempel ner granatäpple i sallad och köttfärssås. Det är något vi kan ta till oss, säger Maria Nygårds.

Friskare av frukt

Livsmedelsverket rekommenderar att vi äter ett halvt kilo frukt och grönt varje dag. Många studier om sambandet mellan matvanor och hälsa visar att frukt och grönsaker håller oss friskare och skyddar mot sjukdomar. Ändå äter vi svenskar alldeles för lite frukt. Det kan vara svårt att på ett naturligt sätt få i sig tillräckligt. Ett bra knep är att äta en frukt till varje måltid.

Tänk på att variera frukter för att få i dig så mycket näring som möjligt, men ät inte för mycket. Även frukt innehåller kalorier och den som vill gå ner i vikt bör inte äta obegränsade mängder.

– Bananer, dadlar och vindruvor innehåller mycket energi och bör ätas med måtta om man vill gå ner i vikt. Juice är ännu värre. Den innehåller mycket energi, men ger ingen mättnadskänsla så man dricker ofta alldeles för mycket. Det bästa är att helt undvika det, säger Maria Nygårds.

Jordgubbar kan stoppa järnbrist

Maria Gunnarsson