Så går du ned i vikt med fruktmetoden

HÄLSA
LYXA TILL DET Det går lika bra att äta osötade bär i stället för frukt. Men ibland får man lyxa till det.
Foto: BÖRJE THURESSON
LYXA TILL DET Det går lika bra att äta osötade bär i stället för frukt. Men ibland får man lyxa till det.

Börja med att gå igenom kyl, frys och skafferi. Gör dig av med onödigt fettstinna och kaloririka produkter som till exempel majonnäs. Slopa socker och animaliskt fett, gå över till magra mjölkprodukter och ät mer grönsaker, fisk, magert kött, rotfrukter, ris och potatis. Undvik feta såser till maten.

Skaffa dig hälsosamma matvanor:

1. Frukost

Börja varje dag med en rejäl frukost. Välj lättmejeriprodukter som lättmjölk, lättfil eller lätt-yoghurt och blanda i två skivade frukter. Bred magert pålägg på mackan och drick max ett glas juice till.

2. Mellanmål

Frukt. Oändliga möjligheter att variera efter tycke och smak.

3. Lunch

Fyll halva tallriken med grönsaker. På en av de återstående fjärdedelarna lägger du kött, fågel, fisk eller ägg och på den andra potatis, pasta, ris eller rotmos. Drick vatten till maten.

Smaksätt vattnet med strimlad gurka eller skivad citron. Ät frukt till efterrätt.

4. Mellanmål 2

Frukt. Välj helst någon annan frukt än vad du ätit tidigare under dagen.

5. Middag

Fyll halva tallriken med grönsaker. På en av de återstående fjärdedelarna lägger du magert kött, fågel, fisk eller ägg och på den andra potatis, pasta, ris eller rotmos. Om du vill kan du blanda frukt i salladen eller maten, annars äter du en frukt vid sidan om. Drick vatten till eller variera någon gång med vin. Undvik öl, det innehåller mer kalorier.

10 tips som bär frukt

Dadlar ökar sexlusten