Ät dig smal – med fem mål mat per dag

Följ norska tv-lagets veckomeny

HÄLSA

Fem mål mat om dagen och efterrätt till middagen var Kari Jaquessons recept för att få de norska deltagarna

i ”Biggest loser” att gå ner i vikt.

Ta efter deras veckomeny – njut och se hur kilona rasar.

Norska bantarna Kari Jaquesson med deltagarna i det norska laget i ”Biggest Loser”.
Foto: Kanal 5
Norska bantarna Kari Jaquesson med deltagarna i det norska laget i ”Biggest Loser”.

DAG 1 – MÅNDAG

FRUKOST:

Special K med lättmjölk,

1 kokt ägg, 1 klibröd. Valfritt pålägg från kostråden (se föregående sida), grönsaker, kaffe/te, 1 multivitamin.

LUNCH:

Rågbröd med kalkon eller skinka, tomat, gurka, paprika. En fullkornssmörgås med mager mjukost/ost, gräslök och peppar.

MELLANMÅL:

Yoghurt (0,1% fett) med 100 g bär, 50 g keso, 10 nötter, 30 g osötad müsli,1 klibröd med kalkon eller skinka, gurka, tomat.

MIDDAG:

100 g ångkokt torskfilé, 100 g kokt potatis, 250 g grönsaker. Lite bechamelsås av lättmjölk och hackad dill, 1 klibröd med 1/4 mosad banan med kanel och en nypa socker.

KVÄLLSMAT:

Grönsakssoppa med 30 g köttkorv, 1 skiva bröd,

1 skiva klibröd med valfritt pålägg från kostråden.

DAG 2 – TISDAG

FRUKOST:

Havregrynsgröt med lättmjölk, 1 ägg, 1 klibröd. Valfritt pålägg från kostråden, grönsaker, kaffe/te,

1 multivitamin.

LUNCH:

Sallad med kyckling. 1 liten sked dressing. 1 skiva bröd, 1 klibröd med tsatsiki av mager kesella.

MELLANMÅL:

1 skiva bröd med mager ost. Massor av grönsaker i stavar med dipsås av mager kesella. 1 klibröd med 1/4 mosad banan med kanel.

MIDDAG:

Kycklinggryta med 100 g kyckling, massor av grönsaker, lite mjölk och mjöl till stuvning. Serveras med 75 g basmatiris. Äppelgröt med 2 skedar vaniljsås.

KVÄLLSMAT:

Tomatsoppa med 30 g kycklingkött. 1 skiva bröd med lättmargarin. Klibröd med vanilj­kesella och bär.

DAG 3 – ONSDAG

FRUKOST:

Special K med lättmjölk,

1 kokt ägg, 1 kli­­-bröd med valfritt pålägg från kost­råden. Grönsaker. Kaffe/te, 1 multivitamin.

LUNCH:

Yoghurt (0,1% fett) med 100 g bär, 50 g keso, 10 nötter, 30 g osötad müsli, 1 klibröd med kalkon eller skinka, gurka och tomat.

MELLANMÅL:

1 skiva bröd med makrill i tomat eller lax. 150g grönsaker. Klibröd med lite keso och 1 tsk sylt.

MIDDAG:

Fiskburgare av 150 g fiskkaka (finns i fiskdisken) i grovt hamburgerbröd. 1 kli­bröd med tsatsiki. Tomat, pickles, ketchup, grönsallad. Fruktsallad med riven ingefära.

KVÄLLSMAT:

1 skiva bröd med rostbiff, rödlök, peppar, pepparrot, sallad, gurka. 1 tesked remoulad på toppen. 1 klibröd med tomat och sallad.

1 liten apelsin.

DAG 4 - TORSDAG

FRUKOST:

1 stekt ägg. 100 g stekt potatis, stekt paprika och lök. 1 fullkornsbröd med valfritt pålägg från listan. Grönsaker. Kaffe/te, 1 multivitamin.

LUNCH:

Sallad med skaldjur och lite dressing. 1 skiva valfritt bröd. 1 klibröd med keso och 1 tsk sylt.

MELLANMÅL:

2–3 skivor knäckebröd med mager leverpastej, rödbetor, lök och peppar. 1 klibröd med mager mjukost/ost och sallad. 1 morot, några skivor paprika.

MIDDAG:

100 g grillad biff med potatismos av 100 g potatis och 200 g broccoli. 1 klibröd med mager ost och sallad. Frozen smoothie av 100 g bär, 1/2 bägare 0,1% yoghurt och lite sötningsmedel.

KVÄLLSMAT:

1 skiva bröd med gravlax och dill. 1 klibröd med keso och 1 tsk sylt. 1 litet äpple.

DAG 5 - FREDAG

FRUKOST:

Special K med lättmjölk. 1 kokt ägg. 1 klibröd med valfritt pålägg från kostråden, grönsaker, kaffe/te, 1 multivitamin.

LUNCH:

Rågbröd med mager räksallad. Tomat, gurka, paprika.

1 klibröd med crème cheese light, tomat, basilika och peppar.

MELLANMÅL:

Yoghurt (0,1% fett) med 100 g bär, 50 g keso, 10 nötter, 30 g osötad müsli. 1 klibröd med kalkon eller skinka, gurka, tomat.

MIDDAG:

100 g ångkokt torskfilé. 100 g kokt potatis, 250 g grönsaker. Lite bechamelsås av lättmjölk och hackad dill. 1 klibröd med 1/4 mosad banan med kanel och en nypa socker.

KVÄLLSMAT:

Grönsakssoppa med 30 g köttkorv, 1 skiva bröd,

1 klibröd med valfritt pålägg från kostråden.

Vivvi Toikkanen