Ät gott med GI

Fyra dagars GI-recept – gott och nyttigt för hela familjen

HÄLSA

Varje vecka bjuder vi på fyra nya smarta GI-recept som passar till hela familjen. Så att du kan äta gott men hålla vikten. Smaklig måltid!

GI-expertens tips Varje vecka tipsar Ulrika Davidsson om fyra läckra GI-recept.
Foto: Jan Danielsson
GI-expertens tips Varje vecka tipsar Ulrika Davidsson om fyra läckra GI-recept.

Under våren kommer GI-experten och matskribenten Ulrika Davidsson att presentera fyra enkla vardagsrecept i taget. Recepten är GI-anpassade och bygger på råvaror som är lätta att få tag på och tanken är att det ska vara enkelt att komma igång med GI-tänket långsamma kolhydrater.

– Det är viktigt att göra det enkelt för sig och förändra kosthållningen lite i taget. Det ska inte upplevas som svårt. Jag tror att många är nyfikna på linser och bönor men inte vet hur de ska tillaga dem, berättar Ulrika Davidsson som själv varit överviktig, men lagt om livsstil och gått ner åtskilliga kilon tack vare GI-mat.

Varför ska man äta GI- anpassad mat?

– För att bli piggare, orka mer och på sikt förhind-ra skukdomar som diabetes och hjärt-och kärlsjukdomar. Med GI-mat så går du inte och småäter under dagen utan du får bättre blodsockernivåer.

Vad ska jag satsa på för ingredienser?

Vidga vyerna och våga prova nya råvaror som quinoa och röda bönor. Med färska örter, en bra kryddhylla och en god olivolja kan man förgylla de flesta GI-recepten.

Vilka råvaror ska man satsa på?

– Njut av goda proteinkällor som fisk, kött, kalkon, skaldjur eller ägg.

Ägg är ett perfekt mellanmål.

Vad ska jag byta ut i skafferiet?

– Byt ut det vita mjölet mot fullkornsmjöl eller dinkelmjöl och jasminriset mot basmatiris eller råris. De söta frukostflingorna och kakorna ska också bort. Det är sådant du kan unna dig ibland, men inte för ofta.

– Att följa GI-metoden ska inte kännas extremt, det ska vara roligt, sammanfattar Ulrika Davidsson.

Läs mer

Agneta Elmegård