Haka på trenden – träna funktionell styrketräning

Funkar lika bra hemma som på gym

HÄLSA

Glöm komplicerade gymmaskiner och skivstänger.

Med vinterns hetaste träning blir du stark med hjälp av fria vikter, balansplattor och pilatesbollar.

Funktionell styrketräning utför du lika bra hemma som på gym.

Motionsexpert Petra Thorén visar hur du anpassar din träning till den nya trenden.

Det är ute att bygga muskler likt en bodybuilder. Nu vill vi träna funktionellt, det vill säga att övningen ska ha ett syfte att stärka de muskler vi använder i vardagen – för det är ju ändå så vi använder våra kroppar!

Stark i vardagen

Målet är att bli stark för att klara av vardagens belastningar om det så handlar om att bära barn, lyfta väskor, orka med obekväma arbetsställningar eller att bli en mer uthållig rabattrensare.

Andra fördelar med funktionell styrketräning är att du får bättre reaktionsförmåga och balans vilket hjälper dig att klara av oväntade påfrestningar som till exempel ishala trottoarer.

Träningen utförs med hjälp av fria vikter, balansplattor och pilatesbollar. Då involverar man fler muskelgrupper och undviker att arbeta i låsta rörelsebanor.

10-12 reps lagom

Här nedan finns förslag på några övningar som ger dig en mer funktionell styrka.

Du kan också göra om dina favoritövningar genom att stå på en balanskudde och utföra rörelsen (till exempel benböj eller utfall på balanskudde eller balansplatta). Inför gärna rotations- och dragmoment i dina rörelser.

Är du nybörjare så prova rörelserna till dess att du kan göra dem rätt tekniskt sätt, efter hand som du blir säker kan du jobba till du blir trött.

Är du van vid styrketräning kan du köra direkt.

Gör 10-12 repetitioner och ett till två set av varje rörelse.

Lycka till!

FOTO: ANDERS DEROS

CRUNCHES PÅ BOLL

BÅLÖVNING PÅ BOLL

HANTELYFT PÅ BOLL

RYGGLYFT FRÅN BOLL

ARMHÄVNINGAR FRÅN BOLL

BRÖSTPRESS PÅ BOLL

BAKSIDA LÅR OCH RUMPA

BEN OCH ÖVERKROPP

Petra Thorén , Motionsexpert