”Kaffe latte är en bidragande orsak till övervikt bland unga"

GI-experten Ulrika Davidsson chattade med läsarna

HÄLSA
Ulrika Davidsson
Ulrika Davidsson

Ulrika Davidsson säger: Hej,

Nu finns jag på plats att besvara alla dina GI-frågor. Hälsningar Ulrika

säger: Hejsan! Jag har en son som är 6 mån som äter både mat och gröt på dan, och välling på kvällen. Resten av tiden ammar jag... kan jag följa turbometoden? Jag är så ivrig att sätta igång!!

Ulrika Davidsson säger: Hej, jag rekomenderar att du börjar på komfortmodellen. Det kommer också ge ett bra resultat! Du kan däremot begränsa intaget kolhydrater vid middagen och istället äta bara protein, grönsaker och fett. Lycka till! Hälsningar Ulrika

annaS säger: Hej! Jag gick ner 18 kg förra året, från 73 till 55 kg . Nu står jag still och det spelar ingen roll hur jag än gör - jag går inte ner något mer. Jag har testat allt, tex ätit enbart middag varje dag i några veckor och jag har testat att äta alla mål + några mellisar.

Jag äter små portioner, äter inte grädde, ingen ost med mera, inget onödigt fett, ingen läsk/saft , lite pasta/ris/potatis. Till helgen äter jag ca 50 g chips. Vad gör jag för fel? Vill gärna gå ner något kilo till.

mvh anna

Ulrika Davidsson säger: Hej Anna, Jag vet inte hur lång du är och vad din normalvikt bör ligga. Kanske är det så att du ligger på en normalvikt nu, 55 kg låter som en låg vikt. Om det är så att du fortfarande vill gå ner så är mitt förslag att fortsätta äta enligt GI, begränsa kolhydraterna på kvällen och ett tips är att börja med morgonpromenader före frukost. Det sätter fart på förbränningen! Hälsningar Ulrika

Patrik säger: Jag styrketränar 3 ggr i veckan och vill nu få bort mitt "lilla" fettlager som täcker musklerna. Jag uppskattar att det kan vara runt 5 kg fettvävnad som borde bort. Har du något bra knep att få bort detta utan att minska min muskelmassa? Jag vill även kunna gå upp mer i muskler.

Ulrika Davidsson säger: Hej Patrik, när du styketränar så behöver kroppen kolhydrater för att öka muskelmassan. Därför är det ingen bra idé att plocka bort kolhydrater. Däremot så ska du satsa på att äta långsamma kolhydrater före och efter träning samt mycket protein. Jag tycker att du utöver din styrketräning ska börja med någon lågintensiv träning som ökar förbränningen. Kanske kan en morgonpromenad före frukost vara en idé att införa i din vardag? Hälsningar Ulrika

Lisa säger: Hej, jag har precis börjat att försöka äta efter GI-metoden. Jag är dock allergisk mot nötter och då det står angivet vid många mellanmål och recept undrar jag om det finns något annat som man kan använda istället?

Ulrika Davidsson säger: Hej Lisa, du får satsa på andra alternativ som tex. oliver, avokado, paprikastavar. Du kan byta ut nötterna mot frön om du inte är allergisk mot det. Tex solrosfrön, pumpakärnor, sesamfrön, linfrön.

Hälsningar Ulrika

Anna säger: Varför tror du att många dietister (t ex. hon i "du är vad du äter" i tv3) bojkottar vanliga mejeriprodukter? Vispgrädde kan jag ju förstå, men livsmedel som filmjölk, yoghurt och mjölk kan jag inte se något samband med att man skulle gå upp i vikt! Vad tror du?

Ulrika Davidsson säger: Hej Anna, mjölk innehåller mycket laktos som påverkar vårt blodsocker och därmed frigör insulin i kroppen. Jag rekomenderar att man begränsar intaget mjölk och ser hellre att man äter yoghurt eller fil som har en lägre halt laktos. Kaffe latte är en bidragande orsak till övervikt hos ungdomar. Hälsningar Ulrika

Lisa säger: Hej! Vad är det absolut viktigaste jag ska tänka på när jag vill gå UPP i vikt? Är 22 år, 175 cm lång och väger 52 kg... (Äter lika mycket som de i min omgivning som har "normal" vikt...) H/ Lisa

Ulrika Davidsson säger: Hej Lisa, även när man ska gå upp i vikt så passar GI-metoden utmärkt! Ät mycket av de nyttiga fetterna, olivolja, rapsolja, avokado, nötter, oliver och satsa på mycket protein och långsamma kolhydrater. Hälsningar Ulrika

säger: Hej Ulrika! Jag har kört turbomodellen nu i 2 veckor och funderat över några saker. Keso, ägg, kaffe, vin, varför finns inte det med på listorna? Sedan undrar jag: när det står till exempel grädde, ska det vara vispgrädde, eller är det bättre med ett magrare alternativ? I dag längtade jag efter att få lägga till från gula listan. Såg fram emot gröt, men det var inte så gott. Kan man ta lingonsylt och mjölk till? Jag har iallafall gått ner 3,5 kilo på de två första veckorna. Hälsn Anna.

Ulrika Davidsson säger: Hej Ana, Vad kul att det går så bra för dig! Visst ska du äta ägg i alla former. Keso kan du ocså äta men begränsa intaget till ca: 100 g/dag. När det gäller kaffe och vin så är det bra om du kan avstå pga att det minskar förbräningen. När det gäller grädde så rekomenderar jag att du äter vanlig grädde eller mellangrädde och max 1/2 dl per dag. Om du fortfarande vill gå ner i vikt så tycker jag att du ska vänta med både gröten, lngonsylten och mjölken. Lycka till med din hälsosatsning! /Ulrika

Moderator säger: Nu kommer sista frågan:

vivan säger: Hej. Jag har ätit cambridgekuren från och till i 1 år. Och gått ner 10 kg. Funkar bra men ingen evig lösning. Kan man kombinera GI-metoden och cambridge för att kunna träna och så? Har precis börjat träna spinning och tycker det är jätteroligt. Har du tips på hur man kan lägga upp en sådan kombination, eller funkar det inte? Har så lätt att trilla tillbaka i gammalt mönster.

Ulrika Davidsson säger: Hej Vivan, Det går mycket bra att kombinera Cambridgepulver med GI-metoden och det är nästan ett måste för att kunna bibehålla sin vikt. Du behöver också äta mera kolhydrater om du ska träna spinning! Hälsningar Ulrika

Moderator säger: Tack Ulrika Davidsson - och tack alla som har chattat! Ni var många och alla kunde tyvärr inte få svar, men vi hoppas att ni fått veta mycket spännande ändå.