Vill du gå ner i vikt snabbt?
Välj Atkinsdieten.
Men i längden kvittar det.
Schweiziska och amerikanska forskare har försökt hitta ett vetenskapligt svar på den tunga fråga alla bantare ställer sig:
Vilken metod är bäst?
De har jämfört skolan som säger att man ska minska på fettet och hålla nere energiintaget med Atkinsdieten som predikar lågt kolhydratintag.
Atkinsmetoden och andra lågkolhydratdieter visade sig vara mycket effektiva på kort sikt, skriver Dagens Nyheter.
Efter sex månader hade de som följde den gått ner i snitt 3,3 kilo mer än de som räknade fett och energiintag, enligt studien som publicerats i Archives of Internal Medicine.
Men efter ett år var skillnaden utraderad.
Lågfettbantarna behöll sin vikt-medan de som åt mat med låg kolhydrathalt började närma sig deras vikt.
Efter tolv månader fanns heller inga skillnader mellan de olika grupperna hur många som höll ut och fortsatte dieten.
Studierna var för korta för att påvisa någon effekt när det gäller sjukdomar som hjärt-kärlsjukdom och diabetes.
-Jag skulle själv välja medelhavsmat om jag ville minska risken för hjärt-kärlsjukdomar. Det är den enda diet som har visat positiv effekt över längre tid, säger Alain Nordmann, läkare och epidemiolog vid Institutet för klinisk epidemiologi i Basel som gjort studien, till DN.
Välkommen att kommentera på Aftonbladet! Här är du med och skapar Sveriges mest engagerande mötesplats och nyhetskälla med viktig information, argument och synpunkter. Vi litar på att du håller en saklig ton och visar respekt för andra som deltar i diskussionen. Självklart skriver vi inte hatiska kommentarer på Aftonbladet. Och lika självklart står vi för det vi tycker. Kul att du vill vara med!
Med vänlig hälsning Jan Helin, chefredaktör.
Läs mer om kommentarer
...