Linslöss

Tappa kilon med linser

HÄLSA

Ryggar du för linser eftersom det klingar kollektiv, skägg och 70-tal?

Dags att tänka om. De små gröna och röda rackarna kan hjälpa dig att tappa kilon.

Linser tillhör samma familj som bönor och ärter - baljväxterna.

Alla baljväxter är fettsnåla och fiberrika. Kanon för magen alltså. Dessutom innehåller de en hel del protein. Den höga fiber -och proteinhalten gör att linser mättar bra, till få kalorier. Supermat för dig som vill gå ner i vikt.

Den som regelbundet äter baljväxter löper troligen mindre risk för att få vissa vanliga cancerformer eftersom baljväxter innehåller rikligt med enzymer som motarbetar sjukdomen.

Lågt GI

En annan fördel med linser är att de hjälper till att hålla blodsockret på en jämn nivå. De vattenlösliga fibrerna i linsen sväller till en gelé i tunntarmen när du äter dem. Gelén gör att sockerarterna i maten tas upp långsammare. Det sänker både blodsocker- och insulinnivåerna.

Ett jämnt blodsocker minskar risken att du drabbas av kraftiga sockersug.

Gröna linser

Gröna linser är goda i sallader, grytor, soppor och gratänger. De går även att grodda. De behöver inte blötläggas, men de blir större och kokar snabbare med 2-3 timmars blötläggning.

Koktid utan blötläggning: 30 minuter.

Koktid med blötläggning: 20 minuter.

Röda linser

Röda linser kan inte groddas. Däremot passar de utmärkt i soppor, såser och fyllningar.

Röda linser är väldigt proteinrika och skummar vid kokning eftersom en del av proteinet utlöses i vattnet.

Blötläggning: INGEN.

Koktid: c:a 10 min.

Källa: Risenta

Rödgrön röra

Så lyckas du med linserna

Ammi Bohlin