Jobbar du dig tjock?

Så undviker du skrivbordskilon

HÄLSA

Fetman accelererar snabbt i väst. Vår stillasittande livsstil är en stor bov i dramat.

En studie i Australien visar att män med skrivbordsjobb löper dubbelt så hög risk som män med rörliga jobb att bli överviktiga.

Den goda nyheter är att det går att vända den negativa trenden, utan att byta bort kontorsjobbet.

Foto: mikael gustavsen

8 tips som gör jobbet lättare

1. Ät! Jobbar du på kontor är det lätt hänt att större delen av dagen försvinner i möten, telefonsamtal och mejlande. Vips är klockan fyra och du har inte ätit sen frukost.

Ditt blodsocker liksom orken är i botten. Lösningen heter planering och regelbunden måltidsordning. Ta för vana att äta en frukt på förmiddagen och slarva inte med lunchen.

Du spar inte tid genom att hoppa över måltider. Tvärtom, utan mat i magen presterar du inte lika bra.

2. Kompensera Är du inte aktiv på jobbet måste du vara det på din fritid. Hitta en motionsform du gillar och träna 1-3 gånger i veckan. Har du svårt att komma iväg kan ett alternativ vara att träna hemma. Men det kräver disciplin. Avsett gärna en speciell plats om du har utrymme.

3. Träffa kompisar Borde dina vänner också röra på sig mer? Perfekt! Hitta nya umgängesformer som inte kretsar kring mat eller dryck. Stavgång, cykling och bowling är bra exempel på aktiviteter som passar många.

4. Jobbet betalar? Vältränad personal är effektiv personal. Det blir allt vanligare att företag sponsrar de anställda med ett friskvårdsbidrag. Samla ihop ett gäng kollegor och börja motionera tillsammans. Kolla med din arbetsgivare om det är okej att träna på arbetstid.

5. Ät bara när du är hungrig Tråkiga dagar är farliga dagar. I alla fall ur viktsynpunkt. Det är lätt hänt att pigga upp sig med något sött. Bryt vanan nu! Du löser inte problemet genom att äta. Vatten är ett bättre alternativ. Drick mycket och ha alltid en flaska på skrivbordet, det dämpar suget och piggar upp.

6. Hitta nya vanor

Äter du rätt 80 procent av tiden har du råd att slarva resterande 20 procent. Det är inte enstaka snedsprång som leder till övervikt, utan upprepade dåliga vanor. Som den där bullen till eftermiddagsfikat varje dag. Eller chokladkakan du stoppar i dig på väg hem från jobbet. Du kan fortfarande äta bullar och choklad, men se till att det inte blir lika ofta.

7. Sluta mejla

Visst är e-post en fantastisk uppfinning, men låt mejlprogrammet vila ibland och ta en sväng runt kontoret. Ta varje chans att prata med personen direkt istället för att mejla. Varje litet steg räknas och leder dig till bättre hälsa.

8. Varning för lunch

Se upp med luncherna om du jobbar på kontor. Många gånger ger en genomsnittlig lunchportion på restaurang alldeles för mycket kalorier med tanke på hur lite energi det går åt på ett skrivbordsjobb.

Tänk på tallriksmodellen och fyll på så att halva tallriken består av grönsaker.

Ammi Bohlin