Så tränar du GI-smart!

Stavgång ökar förbränningen med 15 procent

HÄLSA

Pasta, potatis, bröd och bananer. Stapelvaror i skafferiet hos idrottare, det vet varenda kotte.

Går det att leva med GI och samtidigt träna?

Bränner bra En snabb promenad - gärna med stavar - gör underverk för förbränningen, enligt GI-experten Ulrika Davidsson.
Foto: Tobias Högström
Bränner bra En snabb promenad - gärna med stavar - gör underverk för förbränningen, enligt GI-experten Ulrika Davidsson.

Absolut, är det enkla svaret. Motion och träning gör att vi mår bra, klarar stress bättre och ökar förbränningen rejält.

– Bäst förbränning har du under lågintensiv träning, säger Ulrika Davidsson, Aftonbladets GI-expert.

Att träna lågintensivt betyder att du ska röra på dig så att pulsen stiger till 60 procent av din maxpuls. Tränar du hårdare, uppåt 80 procent av maxpulsen, förbränns kalorier främst från kolhydrater – inte från fett. Därför är raska promenader otroligt effektivt för den som vill minska i vikt.

Bäst på morgonen

– Bäst förbränning har du på morgonen. Då har du helt tömt reserven av kolhydrater under natten och din kropp kommer att ta energi från fettdepåerna, säger Ulrika Davidsson.

Om du tränar regelbundet, kan du äta mer kolhydrater utan att gå upp i vikt. Tänk på att välja GI-rätt: kolhydraterna ska komma från frukt, grönsaker, full-och helkornsprodukter. Undvik vitt bröd, socker och vetemjöl.

Så kommer du igång med träningen

Så bränner du bäst

Läs mer:

Erika Scott