4 fällor som hindrar din viktnedgång

HÄLSA

En näve pop corn du inte kan tacka nej till, en smakbit av kvällens middag när den står på spisen, en halv bulle som du ärvt av ditt barn. Två tuggor och vips maten är borta.

Inget man behöver räkna med väl? Jodå, det kan vara de här oregistrerade kalorierna som gör att vågen står still.

En halv kokosboll som du ärvt av ditt barn. Inget man behöver skriva upp i dagboken väl? Jodå, det kan vara de här oregistrerade kalorierna som gör att vågen står still.
Foto: sara ringström
En halv kokosboll som du ärvt av ditt barn. Inget man behöver skriva upp i dagboken väl? Jodå, det kan vara de här oregistrerade kalorierna som gör att vågen står still.

Forskning visar att ”mat-minnesförlust” kan hindra att du tappar kilon. Små smakbitar här och där (till exempel de där matskedarna smet som inte får plats i kakformen) kan bli en hel del extrakalorier som du inte räknar med.

Bli inte distraherad

Risken att du stoppar i dig för mycket är som störst då du är distraherad. Amerikanska forskare upptäckte att kvinnor som åt lunch samtidigt som de lyssnade på en intressant historia i genomsnitt fick i sig 15% mer, eller 72 extra kalorier, jämfört med när de åt i ensamhet utan distraktion.

Lösningen? Undvik att äta när du har tankarna på annat håll. Det är alltså slutätet framför TVn och datorn. Helst ska du inte ens läsa under måltiden. Bara äta.

Här är fler sätta att stoppa onödigt matintag: