”Hur kommer jag i form till sommaren?”

Motionsexpert Petra Thorén chattade med läsarna

HÄLSA

lizard säger: Hej! Hur ska man träna om man vill behålla musklerna och kroppens storlek men bränna fettet i magen och få mindre ansikte?

   Petra Thorén säger: Hej! Det är omöjligt att punkförbränna fett, när kroppen använder fett som bränsle tar den från hela kroppen och inte bara från magen eller en annan kroppsdel. Om du kör regelbunden hård konditionsträning och styrketräning med extra fokus på bålen (kör både mage och rygg) kommer du att få mer muskler och mindre fett. Se även över dina kostvanor. Det brukar synas i ansiktet när man tappar lite i vikt så det ger sig självt.

olle säger: vilken metod anser du vara den bästa för att förbränna fett? Antingen att gå länge eller gå i intervall snabbt/långsamt?

   Petra Thorén säger: Hej Olle! Om du har ett hav av tid och kan vara ute flera timmar om dagen så är det mest effektivt, men ofta har vi ju inte det utan lite tid och då är det mer effektivt att göra av med så mycket energi på så kort tid som möjligt. Jag brukar tycka att en kombination mellan lite längre långsammare pass samt tuffare konditionspass (spring gärna) är det bästa metoden.

banafsheh_b säger: Hejsan .Jag skulle vilja veta att är löpning är ett bra sätt att ha en snygg kropp och snygg rumpa?

   Petra Thorén säger: Hej! Löpning är en alldeles utmärkt form av konditionsträning. Den ger dig bättre kondition och en hög förbränning som kan leda till en mer välformad kropp. Du bör komplettera med styrketräning för rumpa och lår om du vill få dessa kroppsdelar fastare och mer formade.

olle säger: vad anser du om min satsning på att både bygga samt bränna fett, jag styrketränar 5-6 ggr per vecka och kör igenom kroppen helt varje vecka samt även motionerar minst 2 ggr per vecka. Jag äter en riktigt frukost varje dag samt 3 andra måltider och även någon protein drink per dag. På helgerna slarvar jag lite dock och kan stoppa i mig nån pizza samt lite öl o.s.v. Jag är 1.91 lång o väger 84 kilo nu.

   Petra Thorén säger: Det låter bra tycker jag. Om du med motionerar menar konditionstränar två dagar i veckan är det bra, har du möjlighet är tre ännu bättre. Då ökar du din kondition lättare och bränner mer fett. Variera din styrketräning ofta, byt övningar, sätt att jobba med reps och set, kör mycket fria vikter - så du hela tiden får bättre resultat. Att du slappar lite på helgen är fullt normalt och riktigt sunt!

Mattias säger: Hejsan! Har du något bra tips på vad man ska göra om man vill komma i bra form till sommaren? Dvs: hur/vad man ska äta och hur man ska träna

   Petra Thorén säger: Hej Mattias! Mycket beror ju på hur du tränat nu. Har du inte kört något alls så föreslår jag att du börjar med två veckor då du bara konditionstränar, tre pass på omkring en timma. Välj konditionsform och intensitet beroende på hur tränad du är. Vecka tre för du in ett styrkepass för hela kroppen och fortsätter med konditionspassen. Kör lätta vikter och många upprepningar om du inte är van att styrketräna. efter åtta veckor kan du öka till två styrkepass. Öka hela tiden som du orkar mer ditt tempo i konditionsträningen. Ät tre mål mat om dagen samt två mellanmål. Undvik sötsaker och onödiga fettkällor. Lycka till!

Lukas säger: Hej, kan simningen hjälpa att gå ner i vikt?

   Petra Thorén säger: Ja all träning kan hjälpa till till viktminskning. Det handlar enkelt om att göra sig av med mer energi än du stoppar i dig.

Katta säger: Hej!!

jag undrar vilken träningsmetod är bäst på att ge en fastare kropp?

   Petra Thorén säger: Hej! För en fastare kropp är styrketräning bäst, helst i kombination med konditionsträning om du har mycket underhudsfett som du bör få bort. Vilken form av styrketräning du väljer påverkar dina resultat förstås, men det är viktigt att göra det som man tycker är kul. Om du vill träna i grupp så kör bodypump, som också har en hög bränningsaspekt. Men om du vill har större muskelmassa på kort tid ska du köra traditionell styrketräning i gymmet. Gärna med fria vikter. Hör dig för med instruktörer på din lokala träningsanläggning så får du hjälp.

Martin säger: Hej! 35-årig total nybörjare som tänker gå/springa på löpband. Vad ska jag tänka på. Kan träna obegränsat rent tidsmässigt, hur ofta/långt är lämpligt?

   Petra Thorén säger: Hej! Kul att du vill komma igång. Börja lite lugnt så kroppen har en chans att vänja sig. Skaffa först ett par bra skor! Det räcker med att du går 20 minuter de första gångerna, sen ökar du längden på passet och när du känner att det är lagom kan du börja springa under intervaller av ditt gångpass. T ex gå tre minuter, spring två - kör i 30 minuter. Sen länge du tiden som du springer och till slut orkar du springa hela distansen. Då kan du öka distansen...Träna minst tre gånger i veckan för ökad kondition. Kör hårt!

Beki säger: Jag undrar om pilates kan forma kroppen

   Petra Thorén säger: Hej Beki! Absolut. Jag har själv kört ett pass hemma framför datorn, den finns dvd med pilatesträning, och det dig en fin genomkörare. Man kan se det som en kombination av styrketräning och smidighetsträning. Du formar framförallt bålen - rygg, mage och midja.

helena säger: hej Petra! jag tränar tre gånger i veckan, antingen promenerar jag i raskt takt eller dansar hemma och gör situps varje dag.. räcker de som träning? jag vill inte gå ner i vikt utan få mer fast kropp.

   Petra Thorén säger: Hej! Det är en fin-fin start. Men efter hand måste du öka kraven på kroppen (om du vill ha bättre resultat). Spring, kör lite tuffare konditionsträning. Öka gärna styrketräningen till mer än bara situps. Hinner du inte kör situps en dag, ryggresningar nästa och armhävningar en tredje. Magen behöver vila minst en dag mellan sit-ups-passet.

Moderator säger: Sista frågan kommer från erika

erika säger: jag är överviktig på vilket sätt ska man träna för att gå ner i vikt

   Petra Thorén säger: Hej Erika! Först och främst ska du se över dina levnadsvanor: kan du ändra kosten? Träningen är självklart en viktig del. Om du har mycket övervikt och problem med knäna så föreslår jag att du börjar med träning i vatten, simma, vattengympa eller något. Kör tre pass i veckan. Känn efter hur hårt du orkar/kan köra. Försök också göra lite styrketräning för kroppen hemma: kör mage, rygg, axlar, armar och ben. Vidare är all vardagsmotion bra: så rör på dig så mycket som möjligt. Stort lycka till!