Våga Vår Ruset i år

Allt du vill veta om Sveriges största löpfest för tjejer

HÄLSA

Nu är det hög tid att komma i form till Vår Ruset 2006. Löparfesten bara för tjejer som går av stapeln den andra maj.

Jogga eller promenera runt i fem kilometer.

Du klarar det!

Läs allt om loppet, hur du ska träna och äta.

Foto: mikael gustavsen

Äntligen får vi snöra på oss löparskorna och sticka ut på en joggingrunda. Våren närmar sig med stormsteg och det känns genast lättare att träna ute.

Vare sig du tänker promenera runt, småjogga eller ge järnet är det dags att börja träna nu.

I fjol var det så många som 152 000 kvinnor som deltog i loppet, som därmed blev Europas största löparserie.

Det är två saker som gäller när du ska komma i form: träna rätt efter din förmåga och äta rätt.

För att göra träningen roligare kan du springa tillsammans med en kompis. Då kan ni också peppa varandra.

Beroende på vad du har för mål med loppet och hur din form är i dag så kan du lägga upp din träning i tre olika nivåer. Motionär, joggare och elitlöpare.

Så här ska du träna om du är...

Goda råd:

Så funkar det:

Här rusas det

Shirin Rågby Djavidi