”Hur tränar man bort gubbmagen?”

Motionsexpert Petra Thorén chattade med läsarna

HÄLSA

Julia säger: vad är bäst för att gå ner i vikt hård tränning typ 3 ggr i veckan eller lagom hård typ varje dag???

   Petra Thorén säger: Kort och gott handlar det om att du ska göra dig av med så mycket energi som möjligt, mer än vad du får i dig. På det sättet är hård träning att rekommendera före lugn. Men kör du tre dagar i veckan och sedan bara slappar de andra så är det bättre att köra lagom hård träning varje dag. Du håller du uppe förbränningen bättre. Försök om du kan gärna att köra hårt en-två dagar i veckan och sedan lite lugnare pass de andra dagarna så får du kanske bäst resultat. Du bör också givetvis se över din kost, om du inte redan gjort det.

efa säger: När jag började träna i höstas kände jag mig pigg och glad efter. Nu kan jag känna trötthet som sitter i i dagar, iblad utmattad. Har försökt ta det lugnare men blir ändå trött?????

   Petra Thorén säger: Hej! Dagsformen varierar och energinivån kan gå lite upp och ner. Vi har en lång vinter bakom oss, med lite ljus och mycket mörker, det påverkar också kroppen. Kontrollera först och främst så du inte har en infektion i kroppen, om du inte har det och fortfarande känner dig tung och trött försök att träna lite lugnare och kanske en annan träning än den du är van vid. Om du inte redan kör så testa yoga och pilates och också ger dig ny energi. Pressa inte kroppen i onödan, känner dig dig seg vila hellre eller ta en promenad i dagsljus. Ät mycket frukt och grönt och sov extra mycket så ska känslan säkert vända. Annars bör du kolla med läkare så du inte har låga blodvärden eller kanske brist på något i kroppen. Sköt om dig - det blir bättre!

Vilja säger: Räcker det med endast konditionsträning för att komma i form eller bör man komplettera med mer styrkerelaterad träning också?

   Petra Thorén säger: Hej! För att komma i form så är flåset en grundbult, så kör du konditionsträning räcker det mycket långt. Men för att bli riktigt stark i kroppen så är det oundvikligt att inte träna lite styrketrelaterad träning. Jag rekommenderar alltid att man kombinerar. Konditionsträning och styrketräning i någon form, vilken du väljer är mindre viktig. Gör något som passar dig och dina mål!

siraja säger: hur ska min man träna för att få bort sin "gubbmage" just nu cyklar han ca 1 tim. om dagen, men det hjälper inte längre

   Petra Thorén säger: Hej! Det tar tid att "bygga en gubbmage" och det tar tid att göra sig av med den. Han gör rätt som konditionstränar dagligen, förbränningen är en förutsättningen för att minska i kroppsfett. men han bör variera sin konditionsträning, sina cykelpass alltså. Kroppen blir bra på det den gör, så tipsa honom om att köra olika pass, som lite tuffare intervallpass om han inte redan gör det. Vidare bör han styrketräna sin bål - både mage och rygg två dagar i veckan. Om han inte lagt om din kost lite är det ju också en faktor att ändra på! Lycka till!

salle säger: Hej Jag undrar hur stor skillnad det är mellan en morgonpromenad (innan frukost) och kvällspromenad,när det gäller fettförbränning.Salle.

   Petra Thorén säger: Hej! Man brukar säga kring 10 kanske 15 procent.

Sara säger: Om man är van vid att träna ofta och kör ca 5 pass i veckan kan man promenera de andra två dagarna och ändå räkna dessa som vilodagar? eller måste man sitta stilla för att det ska va vila?

   Petra Thorén säger: Hej Sara! Du kan absolut promenera, det är bara bra för kroppen så får du lite rörelseträning och cirkulation. Men detta förutsatt att din kropp känns ok och att du mår bra av promenaderna. Om kroppen signalerar att den behöver vila helt, låt den gärna göra det emellanåt.

Nazar säger: Hur ska man träna för att få stora muskler?

   Petra Thorén säger: Hej! Du bör träna tung styrketräning. Med tung menar jag en sådan belastning att du tröttar ut dina muskler med fyra-sex repetitioner. Detta bör du förstås inte göra direkt om du aldrig styrketränat förut. Är du ny börja med lätta vikter och många repetitioner i kring sex till åtta veckor, sedan efter hand belastar du hårdare och hårdare. Glöm inte vilan, så kroppen får chans att återhämta sig. Vidare drick gärna en proteindrink direkt efter passet och se till förstås att du äter mycket mat.

Lisa säger: Hej! Hur mycket förbränner man på ett bodypump pass? Vad är bäst ur förbränningssynpunkt - aerobics, step eller bodypump?

   Petra Thorén säger: Hej Lisa! Bodypump ett pass där du tränar uthållighetsstyrka och när jag talat med experter på Les Mills, agenturen för boddypump, säger de att undersökningar visar att man kan förbränna upp till 600 kcal på ett pass. Detta är förstås högst individuellt. Fråga gärna på gymmet om du får låna en pulsklocka för att se hur mycket du förbränner. Du gör sannolikt av med mer kalorier under ett step eller aerobicspass, då du kommer upp högre i puls-. Jag har själv testat alla tre pass med pulsklocka och förbränner kring 300 på ett BP, 400 på step och 480 på aerobics, men det beror ju också på att jag har olika vana av de olika passen och kan ta ut mig mer på step och aerobics.

Fundersam säger: Hej! Försöker variera min träning (stavgång och motionscykel) med att jobba med hantlar, sit-ups och gummiband hemma. Men jag håller sällan på längre än en kvart med just dessa "gymövningar". Funderar nu på om det gör någon nytta eller måste man hålla på åtminstone 30 minuter för att kroppen ska tillgodogöra sig denna träning?

   Petra Thorén säger: Hej! SJälvklart ger dina 15 minuter också resultat. Jag tycker att det viktiga är att du försöker jobba den aktuella muskelgruppen till utmattning i den mån det går att göra med hantlar och gummiband. Om du kör mage kör du tills magen "tar slut" - vila sedan magen några dagar istället för att köra lite av varje gång efter gång.

Moderator säger: Sista frågan kommer från Goslund

Goslund säger: Jag har fått en pulsklocka med diverse finesser, men jag vet inte hur jag använder den på bästa sätt.. Spinnar ca 2 ggr/vecka, styrketränar 1 gång och kör 2-3 joggingpass på allt mellan 5-15 km. Ska springa broloppet 17 juni helst på två timmar..

   Petra Thorén säger: Hej! Kul med pulsklockan, det är ett härligt redskap. Det är svårt att ge dig en beskrivning så här dock, det finns som du har upptäckt såm otroligt många finesser. Du kan säkert koppla den till en dator och föra dagbok ect också. Du har nog fått en bra handbbok med pulsklockan, läs den först ordentligt. Sedan tycker jag att du ska kontakta leverantören, de kan sina klockor och har ofta mycket bra tips på hur du kan använda den får att den ska passa just dina behov och mål, klockan går ju att använda på så många olika sätt. Får du inte tag på leverantör, gå till butiken där klockan är köpt. Om du tränar på gym hör också med din instruktör, spinninginstruktörerna kan visa dig vilken puls du bör ligga på för att få just den effekt du vill ha. Ledsen för att svaret inte är mer konkret men hoppas att det hjälper dig i alla fall!