GI-frossa i ägg

”Äggen är rena vitaminpillren”

HÄLSA

Påskvecka och smörgåsborden dignar av ägg i alla former.

Helt rätt mat för den som vill leva GI-klokt. Ägg är fulla med nyttiga fetter.

Dessutom är de rena vitaminbomberna.

Foto: Börje Thuresson

Glöm skrämselskott som att ägg är onyttigt kolesterolstinna. Visst, ägg innehåller kolesterol, men bara den goda sorten, HDL (High Density Lipoprotein). Det fiffiga med den här typen av kolesterol är att den ”äter upp” den dåliga LDL-kolesterolen (Low Density Lipoprotein), som du får i dig om du äter mat med härdade fetter och transfetter. Dessa fetter finns till exempel i kakor, chips och bröd med lång hållbarhet.

Fetterna kallas också ”mördarfetter” eftersom kroppen är oförmögen att bryta ner dem och de lagras i blodkärlen, vilket på sikt kan leda till hjärt- och kärlsjukdomar.

Massor av protein

Förutom den goda HDL-kolesterolen innehåller ägg massor av protein, A- B- D- och E-vitaminer, selen, järn, kalicium och zink.

– Jag drar mig inte för att kalla dem rena vitaminpillren, säger kostrådgivaren Ulrika Davidsson.

Ägg har höga halter av fett, hur går det ihop med viktminskning?

– Ägg innehåller mest enkel­omättat fett, vilket är bra för kroppen. Nu kan man också köpa ägg som har höga halter av nyttiga Omega 3-fetter. Hönsen som värper har fått tillskott i sitt foder, ofta i form av linfrö.

Finns det ägg som är bättre än andra?

– Jag tycker att man ska köpa ägg från frigående höns. Gärna ekologiska eller kravmärkta ägg.

Vem bör vara försiktig med ägg?

– Du som har problem med gallan ska inte äta ägg för ofta, eftersom de är så fettrika.

Läs mer:

Erika Scott