Så gick Elin ner 28 kilo

"Att promenera har blivit som ett gift"

1 av 2 | Foto: TOMMY MARDELL
Efter Nu har Elin Johansson, 23, gått ner 28 kilo genom att regelbundet promenera. "Varje dag, i alla väder, går jag min morgonpromenad", säger hon.
HÄLSA

Har påskgodiset lämnat bestående men på din kropp?

Gå ut och gå.

Det gjorde Elin, 23 - och gick ner 28 kilo.

- Nu har det blivit som ett gift, säger hon om sina promenader.

För två år sedan vägde Elin Johansson 93 kilo. Hon försökte på alla sätt att gå ner i vikt, men ingenting fungerade - tills hon började med det enklaste av allt: att gå.

- Jag hade testat aerobics, spinning och styrketräning, men jag gick inte ner. Då bestämde jag mig för att börja gå fem kilometer varje dag, säger Elin Johansson.

Styrketränar

Hon höll sitt löfte, släpade sig upp extra tidigt varje morgon, och gav sig ut.

Efter en månad hade hon gått ner sex kilo, och vikten fortsatte att rasa.

Nu är Elin inte intresserad av att gå ner mer, så hon har börjat styrketräna som ett komplement.

- Men varje dag, i alla väder, går jag min morgonpromenad. Jag äter vad jag vill och tror inte på godisförbud, bara jag motionerar lika mycket som jag äter så går det bra, säger Elin.

Hennes bantningsmetod får högt betyg av alla experter.

Vanliga promenader gör att vi lever längre, blir friskare och håller nere vikten.

Tålamod viktigt

-Hur långt eller kort man går är oväsentligt, bara man går så att man skapar en vana, säger Hans Krylander, utemotionsledare på Friskis och Svettis i Stockholm.

Men man måste ha tålamod. För att gå ner i vikt är det nödvändigt att ta promenader under en längre tid.

- En generell rekommendation är att man tränar tre gånger i veckan, minst 20 minuter åt gången. Pulsen bör då ligga på 120 eller mer, så får hjärtat sitt också.

Motiverar till mer

Att gå ut och gå kan dessutom vara inkörsporten till ett riktigt aktivt liv:

- Lätta promenader utan krav gör att man allt eftersom man blir piggare blir mer motiverad till annan motion. Intresset väcks när man har kommit i gång, säger Hans Krylander.

Sant & falskt om träning

Jan Henriksson, professor i fysiologi vid Karolinska institutet i Solna ger besked:

Stort schema - så här går du ner i vikt - vecka för vecka

Emma Löfgren