Ät dig pigg med GI

Bygg upp kroppen med proteiner

HÄLSA

Glöm gårdagens kostpyramid med potatis, bröd, ris och pasta i botten.

Vill du leva GI-rätt bör basfödan bestå av proteiner.

Proteiner kallas populärt för ”kroppens byggstenar”, eftersom de bygger upp alla celler: hud, hår, naglar och muskler. Även hormoner, enzymer och delar av immunförsvaret består av protein.

– Äter du för lite proteinrik mat blir du trött, hängig och det märks också ganska snart på hår och naglar, säger Aftonbladets kostexpert Ulrika Davidsson.

GI-rekommendationen är att låta proteinet byta plats med kolhydraterna i kostpyramiden. Kött, fisk, fågel och proteinrika baljväxter ska alltså vara i botten, medan pasta, potatis, ris och bröd hamnar i toppen av pyramiden.

Känner sig mätt

För den som vill gå ner i vikt är proteiner extra värdefulla.

– Äter du mycket proteiner känner du dig mätt längre och ditt blodsocker ligger på en jämn nivå, säger Ulrika Davidsson.

Ost är proteinrikt. Kan jag äta hur mycket som helst och fortfarande gå ner i vikt?

– Nej, ost innehåller mycket mättat fett, så du bör äta max 100 gram ost per dag.

Liten GI-guide om proteiner

Läs mer:

Erika Scott