Tänk dig smal – här är taktiken

GI-experten ger sina sex bästa tips

HÄLSA
Har taktiken GI-experten Ulrika Davidsson ger sina bästa tips för hur du lyckas med din viktnedgång.
Foto: Sara Ringström
Har taktiken GI-experten Ulrika Davidsson ger sina bästa tips för hur du lyckas med din viktnedgång.

1

Vad är det som får dig att börja frossa?

Fundera på vilka typer av mat som får dig att tappa disciplinen. För Ulrika är det mat med snabba kolhydrater som vitt bröd, pasta och smörgåsar. Annan vanlig triggarmat är glass, kakor, godis, choklad och chips.

Ulrikas råd: Köp inte hem mat som du har svårt att äta med måtta. Ersätt snacks och godis med torkad frukt, nötter, mörk choklad. Byt pasta och vitt ris mot fullkornsprodukter och vitt bröd mot nyttigt helkornsbröd.

2

Välj en metod som passar din livsstil

Skippa tänket att du kan snabb-banta inför ”Beach 2006”. Du MÅSTE lägga om vanorna för evigt, annars blir du tjock igen.

Ulrikas råd: Att välja Viktväktarna eller GI, spelar mindre roll. Det som är viktigt är att du känner att du tror på metoden och att du är beredd att leva så här under resten av livet.

3

Sätt upp delmål som är rimliga

Har du 30 kilos övervikt, kan det kännas som en omöjlig uppgift. Därför gäller det att ta fem kilo i taget. Varje gram du går ner är ett steg i rätt riktning.

Ulrikas råd: Tycker du att det inte känns så stort att gå ner ett halvt kilo i veckan? Gå till närmaste mataffär och väg ett 500 grams smörpaket i handen. Det är en rejäl förpackning med fett eller hur? Lika mycket fett har du lyckats gå ner. Bravo!

4

Lev i nuet – och gilla dig själv!

Trots att du väger för mycket är det nödvändigt att du gillar det du ser i spegeln. Vänta inte med att

köpa nya kläder tills du gått ner dina kilon.

Ulrikas råd: Det finns inget värre än att klämma in sig i för trånga byxor och blusar. Det får dig att känna dig ännu fetare än vad du är. Lindex och H&M har prisvärda kläder. Unna dig att vara snygg under din viktresa, så rasar kilona snabbare.

5

Tänk efter före

Står du inför frestelsen ”Fyra kexchoklad för 20 kronor”, fundera på vilka konsekvenser det får för ditt välbefinnande. Äter du dem kommer du att bli besviken på dig själv, det kommer att synas på vågen och du får förmodligen ont i magen också.

Ulrikas råd: Styr stegen till frukt- och nöthyllan. Det finns nyttiga alternativ till kexchokladen. Skulle du falla dit och smälla i dig onyttigheter, var inte så hård mot dig själv. Ta nya tag, dina resultat hittills är inte förgäves!

6

Glöm inte att tänka positivt

Summera på kvällen, skriv ner tre-fem saker du lyckades med under dagen. ”Jag valde ett äpple istället för kanelbullen till fikat”, ”jag promenerade en halvtimme”, ”jag avstod från brödet till lunchen”.

Ulrikas råd: Att konkretisera det som gått bra, istället för att fokusera på det man misslyckats med är superviktigt. Även om man gjort sig själv besviken genom att äta något onyttigt, bör man uppmuntra sig själv med något som man lyckades med.

Fotnot: Inom psykoterapin kan du få hjälp att förändra ditt beteende kring mat via kognitiv beteendeterapi (KBT). Beror din övervikt på matmissbruksproblem, bör du söka professionell hjälp.

Läs mer:

Erika Scott