"Vad är ett bra mellanmål?"

Läs hela chattet med Ulrika Davidsson

HÄLSA

Ulrika Davidsson säger: Hej, Jag är på plats och kan svara på era frågor! Hälsningar Ulrika

CG säger: Hej Ulrika. Jag håller på med GI med hjälp av Olas och dina böcker men tycker det är jobbigt med tillbehör då jag inte äter någon sort av bönor, kikärter eller liknande. Med andra ord blir det lite långtråkigt med bara sallad till maten. Vad kan man äta till kött eller fisk?

Ulrika Davidsson säger: Hej! Om du har våra kokböcker så har du en mängd olika tips på tillbehör! Där finns det massor med goda grönsaksrätter, både varma och kalla. Dessutom en mängd olika såser, dressingar och röror. Njut av de goda proteinerna tillsammans med en smakrik sås så blir det gott! Jag tror att du måste variera dig mer och inte bara äta tomat, paprika, gurka och sallad.... Hälsningar Ulrika

Natalie säger: Hej! jag har kört turbodieten i en vecka nu och gått ner 2 kg. Jättekul! Jag har dock idetorka när det gäller mellanmål, brukar alltid äta frukt nämligen. Är mycket i skolan så behöver något som jag bara kan plocka fram ur väskan?

Ulrika Davidsson säger: Hej Natalie, några bra tips är nötter, avokado, kokt ägg, ost, oliver, naturell keso eller en mellanmålsbar, typ Atkinsbarer är ok. Hälsningar Ulrika

Trötter säger: Hej!

Jag har hört mycket lovord om hur effektiv GI-metoden ska vara och gick in i dieten med höga förväntningar. Efter drygt en och en halv vecka kan jag nu konstatera att jag ökat i bukomfång och känner mig både vissen och orkeslös vilket gör att jag inte orkar med de raska halvtimmespromenader jag gjorde innan. Är detta normalt eller är det helt enkelt så att jag får för lite kolhydrater och därmed för lite energi? Känner att jag är nära att ge upp om det ska fortsätta såhär.

Ulrika Davidsson säger: Hej, det är ovanligt att jag hör att någon mår dåligt av att följa GI. Jag vill, för att försäkra dig att du läser på ordentligt så att du verkligen förljer det rätt, att du verkligen äter tillräckligt med proteiner, fetter och mycket grönsaker. Om du utför lågintensiv träning såsom promenader behöver du inga mängder med kolhydrater. Är det så att du gör en mer intensiv träning så gör du av med mer energi och du behöver då ett tillskoll på mer kolhydrater. Mitt tips är att först säkerställa att du äter rätt, sedan lägg på ett par frukter/dag eller en grov skiva bröd så bör du bli av med din trötthetskänsla. Hälsningar Ulrika

My säger: hej! jag undrar hur nyttigt/onyttigt te egentligen är? kan man dricka det med gott samvete om man vill gå ner i vikt, och i så fall, vilken sort? rött, grönt eller svart? Mvh My

Ulrika Davidsson säger: Hej My, Om du dricker grönt, rött eller vitt te så är det bara bra för din kropp. Du tillför en massa antioxidanter och vitaminer! Svart te är däremot sämre och ska begränsas. Dessutom finns det en mängd olika kryddteer som är bra för olika saker, tex höja förbränningen. Prova gärna ett Detoxte som är utrensande! Lycka till! Hälsningar Ulrika

Fröken Röd säger: hej! jag undrar hur man på bästa sätt kan fortsätta vara vegetarian när man börjar köra GI-metoden? Jag har läst böcker med Ola Lauritzon och eran kokbok, men jag hittar inte svaret på min fråga =/

Ulrika Davidsson säger: Hej, Det går bra att följa GI-metoden när man är vegetarian. Du måste dock vara extra noga med att äta mycket quinoa, alger, tofu, soja som är bra vegetariska proteinkällor. Satsa på mycket linser, bönor, kikärter, dinkel som har ett lågt GI och strunta i pasta, ris, potatis och ljust bröd. Hälsningar Ulrika

Anna säger: Hej Ulrika! Hur länge kan man hålla sig borta från kolhydrater?, kan man utesluta det helt? är det farligt för kroppen att inte äta kolhydrater även fast man orkar?

Ulrika Davidsson säger: Hej Anna, det är en missuppfattning att man utesluter kolhydrater helt. Det finns kolhydrater i grönsaker och de frukter eller bär som du äter på fas 1. Jag rekommenderar att man inte ligger i fas 1 - Turbo i mer än 6 veckor. Sedan är det dags att lägga till kolhydrater med lågt GI - men bara som ett tillbehör. Hälsningar Ulrika

CG säger: Finns det något godis för mig som inte tycker om mörk choklad?

Ulrika Davidsson säger: Hej, jag rekommenderar i så fall nötter och torkad frukt. Det finns en ljus choklad utan socker men innehåller Maltitol som är en sockeralkohol. Den heter Carbzone och är mycket god, men allt i lagom mängd! /Ulrika

Helene säger: Hej. Jag har två gånger provat att gå ner med gi-metoden och i augusti i fjol gick jag ner 10 kg, jag kom inte vidare pga olika omständigheter då och gick upp ett par av dessa kilon. Nu när jag försöker på exakt samma sätt att komma igång igen händer ingenting(är inne på vecka 3)? Jag förstår inte varför? Snarare så ökar jag något i vikt + bukomfång.

Ulrika Davidsson säger: Hej Helene, Det är svårt att svara på via en chat. Ibland tar det tid för kroppen att gå ner i vikt och det kan bero på en massa saker bla stress, för lite sömn, mediciner och hormoner. Jag rekommenderar att du går till en kostrådgivare som kan se över din hälsa och hur du lever. Hälsningar Ulrika

Anna säger: hej, är det bra att äta kanel, chili och äppelcidervinäger om man vill öka förbränningen?

Ulrika Davidsson säger: Hej Anna, ja det är helt rätt! /Ulrika

Karin säger: Hej. Jag kör GI och jag tränar sent på kvällarna, kommer hem ca 23.00. Jag har hört att man ska äta det största målet efter träning men samtidigt att man inte ska äta för sent på kvällen. Hur får jag ihop det och har du några tips på vad jag kan äta?

Ulrika Davidsson säger: Hej Karin, Jag tycker inte att det är en bra idé att äta efter kl 23. Jag tycker att du ska äta ordentligt innan träning och sedan ha med dig någon proteindrink som du kan dricka direkt efter. Hälsningar Ulrika

gunilla säger: Hej, jag har kört gi i 8 veckor, uteslutit nästan helt kolhydrater, promenerar varje dag nästan. Ändå endast -7 kg. Jag väger ganska mycket så det känns lite tråkigt. Kan jag fortsätta utesluta kolhydrater? Äter endast osötat bröd på morgonen. Men jag skulle vijla ha en fortare viktnedgång. Vad gör jag för fel?

Ulrika Davidsson säger: Hej Gunilla, Nu får du vara snällare mot dig själv! Det är ju jättebra att du har gått ner 7 kg på 8 veckor. Låt det ta den tid det tar och stressa inte din viktminskning. Var nöjd med ditt resultat och tänk långsiktigt! Ett tips är att gå ut på morgonpromenader (45 min) innan frukost - då har du bäst förbränning. Lycka till och Grattis! Hälsningar Ulrika

Pia säger: Hej, jag tänker prova på det här med GI och undrar om det kan inverka på resultatet om man äter medicin för magkatarr, typ losec.

Ulrika Davidsson säger: Ja, verkligen! Du kan bli av med dina problem om du följer en GI kost. Uteslut allt vete, t o m fullkornsvete, allt bröd och all sorts pasta. Dessutom så rekommenderar jag att du också utesluter mjölk. Lycka till. Hälsningar Ulrika

Jennie säger: Hej! Varför ska jag köra med GI istället för med Viktväktarna?

Ulrika Davidsson säger: Hej Jennie, Du måste själv avgöra vilken metod som passar dig när du ska gå ner i vikt. För mig har GI-metoden passat bättre därför att jag har lätt att applicera det som en livsstil. När jag följde Viktväktarna så lyckades jag aldrig med det. Pröva dig fram och välj det som du gillar bäst! Hälsningar Ulrika

Moa säger: Vad är rött och vitt te?

Ulrika Davidsson säger: Rött te är gjort av tebuskens rötter och är fri från koffein och tein. Vitt te är blommorna på tebusken. Grönt te är bladen från tebusken.

Hälsningar Ulrika

Henrik säger: Vad säger GI-metoden ang salt?

Ulrika Davidsson säger: DEt är ingen som rekommenderar salt, vrae sig på GI-metoden eller kalorimetoden. Salt binder vätska och sägs bidra till högt kolersterol. Undvik eller salta lite! Hälsningar Ulrika

Moderator säger: Då var det dags för dagens sista fråga!

Elin säger: Hej Ulrika! Jag har försökt nästan alla bantningsmetoder.. Men de fungerar inte, jag vet inte om det är fel på min motivation eller hur det ligger till. Men saken är att jag vill verkligen verkligen gå ner i vikt. Kan inte du ge mig lite tips hur jag ska komma igång. Tack på förhand/ Elin

Ulrika Davidsson säger: Hej Elin, Jag vet av erarenhet att det kan ibland vara svårt att gå ner i vikt. Jag vill påstå att det handlar om din motivation och din prioritering. Vet du med dig att du har svårt med detta så tycker jag att du ska gå till en kostrådgivare som lägger upp en plan tillsammans med dig. Du bör träffa henne/han regelbundet så att du håller motivationen uppe! Ett annat tips är att gå en kurs i GI. Det finns ett företag som heter GI Metod som erbjuder kurser i hela Sverige. Då kan du både få information, inspiration och motivation - det är det som behövs för att du ska lyckas! Tack för alla frågor idag. Ha det bra! Hälsningar Ulrika Davidsson

Moderator säger: Tiden är tyvärr ute. Stort tack till Ulrika Davidsson och till alla er som ställt frågor!