”Gör GI till en livsstil – då ser du resultatet på vågen”

GI-experten Ulrika Davidsson chattade med läsarna

HÄLSA
Ulrika Davidsson.
Ulrika Davidsson.

Ulrika Davidsson säger: Hej, jag är på plats!

Sebastian säger: Vad står GI för?

Ulrika Davidsson säger: GI står för Glykemiskt Index och det betyder att man delar in kolhydrater i långsamma och snabba kolhydrater. Snabba kolhydrater bryts ner snabbt i kroppen och påverkar blodsockret snabbt medan långsamma kolhydrater bryts ner långsamt och påverkar blodsockret långsamt. Att äta efter GI-metoden innebär att man baserar kosten på långsamma kolhydrater såsom linser, bönor, frukt, grönsaker, fullkorn och mindre socker.

Hälsningar Ulrika

Helena säger: Jag har kört GI metoden i olika perioder i mitt liv sen ett par år tillbaka, startade igen för 3 veckor sen men det är inte mycket som händer med varken vågen eller måttbanden - kan min kropp har blivit immun mot metoden?

Ulrika Davidsson säger: Hej Helena, det kan ta tid för vissa presoner innan det händer något på vågen. Jag förmodar att det finns andra fördelar hittils med att äta efter GI, tex piggare och mättare. Fortsätt och få det till en livsstil så visar vågen resultat för eller senare. En morgonpromenad före frukost kan öka förbränningen! Lycka till! /Ulrika

Lea säger: Hej, kan man gå på GI diet när man ammar?

Ulrika Davidsson säger: Ja visst kan du det! Ingen GI-diet utan GI-metod vilket betyder att du inte följer fas 1 utan följer metoden i fas 2. Det innebär att du äter mycket protein, grönsaker, nyttiga omättde fetter och långsamma kolhydrater. Hälsningar Ulrika

Angelika säger: Hej! Jag har ett stort problem. Jag har ett sånt stort begär av sötsaker. Vill sluta men jag klarar inte av det, kan vara utan nån dag men sen tar jag igen det. Jag är 162 cm och väger 93kg, så lite övervikt finns. Vill motionera men kommer aldrig till skott. Vill äta annorlunda men kommer aldrig dit heller, är slarvig med maten. Snälla ge mej nåt tips. m.v.h Angelika

Ulrika Davidsson säger: Hej Angelika, min rekommendation är att du funderar igenom vad du ska ta tag i först. Det är svårt att göra alla förändringar på en gång. Jag rekommenderar dig att du börjar på fas 1 på GI för att det kommer hjälpa dig med ditt sötsug. Vidare så kan du kanske börja med någon promenad då och då. Oftast så ökar motivationen att göra större förändringar när man får ett resultat och det får du på fas 1. Hälsningar Ulrika

Ollk säger: Redan 2005 publicerades forskningsrapporter som bevisar att GI-konceptet inte håller. (ref: Diabetes Care 28:2832-2838, 2005, 2005 Oct;135(10):2387-91, Diabetes Care. 2005 Sep;28(9):2123-9) Vad är din kommentar till det?

Ulrika Davidsson säger: Jag kan garantera att det fungerar. Jag tillämpar det själv och på hela min familj och vi har aldrig mått bättre. desutom så coachar jag 100-tals kunder som har fantastiska resultat med både viktminskning, sockerberoende, diabetes typ 2 och höga kolesterolvärden. Det finns också en mängd forskning som styrker mina åsikter. Hälsningar Ulrika

trubbelkatten säger: Hej! Jag undrar om min frukost på osockrade blåbär, krossade linfrön, sesamfrön, solrosfrön, krossat bovete och rismjölk är godkänd som GI-mat.

Ulrika Davidsson säger: Det är en perfekt GI-mat! Prova gärna sojamjök också. Hälsningar Ulrika

allergen säger: Jag är både stenfruktsallergiker och mjölkintolerant. Inga skaldjur för mig heller. GI-metoden (samt en rad andra) verkar mest vara avsedda för "friska" personer fastän väldigt många av Sveriges befolkning har liknande allergier/intolerans, speciellt mjölkprodukter..

Vart ska vi gå? GI är inte för alla.

Ulrika Davidsson säger: Jag tycker att du har fel för GI-metoden bygger på att man äter mycket protein såsom, fisk, kött, fläsk, kyckling. Dessutom äter du alla grönsaker och de omättade fetterna. Det går att följa GI-metoden utmärkt utan mjölk, stenfrukter och skaldjur! Hälsningar Ulrika

Katja säger: Hej Ulrika! Jag är galen i nötter, äter helst valnötter och hasselnötter, vad kan hända om jag äter för mycket? Vet att rekommendationerna är en näve om dagen.

Ulrika Davidsson säger: Det som händer är att du tillför kroppen mycket energi som kan vara svår att göra av med. Max 100 g nötter per dag och det är mycket tycker jag. Man ska aldrig överäta något livsmedel för det blir en påfrestning för kroppen. Hälsnigar Ulrika

Jennifer säger: Hej, har du bra tips på nyttiga snacks? Jag måste ha något till teet på kvällarna och torkad frukt och nötter känns inte som ngt alt?

Ulrika Davidsson säger: Hej Jennifer, jag äter ofta en avokado och gör en god röra till eller tar några skivor god parmaskinka eller pastrami. Lite oliver kan också vara ett alternativ. Vill du ha något osötat kex så kan jag rekommendera Nairn's kex eller Dinkelkex som säljs på välsorterade hälsokostaffärer./ULrika

olof säger: Hej! Undrar hur många ägg man kan äta per dag? De är ju rika på protein och fettfattiga, ifall man ej äter gulan.

Ulrika Davidsson säger: Du kan äta både ägggulan och vitan! Ägg är rena multivitaminpillret som innehåller omättat fett, vitaminer och mineraler. Jag tycker 2-3 ägg per dag är lagom. Hälsningar Ulrika

Ludvig säger: Hej, jag styrketränar och undrar hur man vid fettminskning bör äta för att inte förlora just musklerna utan enbart fettet?

Ulrika Davidsson säger: När du styrketränar är det viktigt att du äter mycket protein, omättade fetter och långsamma kolhydrater samt grönsaker. Satsa på linser, bönor, dinkel, quinoa före och efter träning. Hälsningar Ulrika

Monika säger: Har kört GI-metoden i 3 veckor (rivstarten) men har ändå inte blivit av med godissuget. Vad kan det bero på??

Ulrika Davidsson säger: Det är ovanligt eftersom att man in fas 1 utesluter kolhydrater som påverkar blodsockret. Tänk på att äta rejäla portioner och ordentliga mellanmål så tror jag att du kan bli kvitt ditt sötsug. Skippa också tuggummi och lightläsk. Hälsningar Ulrika

Lucy säger: Vad är bra äta på morgonen efter powerwalk för att maximera fettförbränningen?

Ulrika Davidsson säger: Hej, gör en äggröra på 2-3 ägg, 1/2 avokado, alfa-alfa groddar ochh lite skinka. Drick mycket vatten och grönt te. Hälsningar Ulrika

Moderator säger: Nu kommer sista frågan:

Therese säger: Jag är ensamstående mamma och har ingen tid till träning. Jag äter så regelbundet jag kan samt så fettsnålt jag kan. Men det räcker inte. Jag går inte ner i vikt. Har du ngt tips på meny under veckan?

Ulrika Davidsson säger: Det är svårt att ge dig ett så STORT tips via en chat... Jag rekommenderar dig att köpa min bok "Våra bästa GI-recept". Där hittar du recept samt ett kom-igång-program som du kan följa. Det är fel att äta fettsnålt. Tänk istället på att att et rätta fetterna och håll koll på vilka kolhydrater du äter. Hälsningar Ulrika

Moderator säger: Tack Ulrika Davidsson - och tack alla som har chattat. Ni var många i dag och alla kunde tyvärr inte få svar på sina frågor.

Läs mer: