”Jojobantning förstör INTE förbränningen”

Professor Stephan Rössner chattade med läsarna

HÄLSA
Foto: malin bondesson

säger: Hej! Jag har jojobantat i hela mitt vuxna liv. (Är 38 år) Hur ska jag få tillbaka någon slags förbränning? Det känns som att jag lägger på mig allt och att jag förstört min kropp.

Stephan Rössner säger: Nej, du har INTE förstört din kropp, många tror att man bantar sönder sig, men dessbättre är det ej så! Men- med åren går din och allas andras ämnesomsättning ner. Ta det lugnt, invänta ett läge, när du verkligen kan ge dig själv tid, detta ÄR jobbigt och gör en omstart med mycket måttliga krav på dig själv!

Clara säger: Hej! Hur ser man till att inte öka i vikt då man är förkyld och inte kan träna?

Stephan Rössner säger: Är man hängig och täppt brukar det vara svårt att äta så mycket. Maten smakar ju ändå inget vidare, eller hur? Det finns inga gyllene lösningar, men det viktiga är att det ÄR hjärtfarligt att träna under pågående infektion. När man sett idrottare falla ner på planen, tidigare friska, har det ofta varit hjärtflimmer p g a av hårt fysiskt arbete under pågående infektion.

hejsan säger: hejsan, jag skulle få bra råd om viktminskning....vilket är ditt bästa tips?

Stephan Rössner säger: Viktklubb är ett bra exempel på ett bra balanserat program, men naturligtvis finns det andra. All forskning ( och vi bedriver ju sådan med våra medlemmar!) visar att långsiktig balanserad nedgång är bäst!

metteliv säger: Jag undrar om rågflinge gröt med osötad äppelmos och minimjölk hur det kan komma sig att det innehåller så mycket kolhydrater, är det en dålig frukost? är det bättre att äta filfrukost på morgonen.

Stephan Rössner säger: Till metteliv: Man får ibland läsa ordentligt på burkar och förpackningar; det är vanligt att det finns mera socker i färdiga produkter än man tror. Men det du beskriver verkar ju vettigt... Blir du mätt och nöjd- så OK!

säger: hej! jag skulle vilja veta vad du tycker om Anna Skippers metoder?

Stephan Rössner säger: Aldrig hört talas om, i alla fall inget som är vetenskapligt baserat, då hade jag känt till det!

mulligalinda säger: Hej! Hur ska jag kunna få ner min vikt när jag inte kan träna en massa för jag får så himla ont i kroppen av vad jag än gör?

Stephan Rössner säger: Har du såååå ont tycker jag att du definitivt ska gå till doktorn. Jag vet ej hur gammal du är, men det finns smärttillstånd, t ex reumatiska som gör det svårt att träna där medicin kan hjälpa. Dessutom kan man hitta former som är skonsamma, t ex i vatten! Om du definitivt inte kan träna (men det tror jag du skulle kunna fixa!) så blir det ju extra svårt att bara hålla vikten genolm maten. Kom dock ihåg att allt du gör "räknas".

säger: Vad anser du om "hetsen" kring transfetter, är det inte bättre att hålla sig ifrån det mättade fettet då det finns i betydligt större mängder i vår mat?

Stephan Rössner säger: Håller med dig, Livsmedelsverket har gjort samma bedömning: drar man ner på fett rent allmänt drar man också ner på transfetterna. Lite kejsarens nya kläder tycker vissa...

Anna N säger: Hur viktigt är det att variera maten från dag till dag om man följer planen med protein, fett och kolhydrater? Jag äter ungefär samma förutom middagen som är olika varje dag.

Stephan Rössner säger: Visst är det konstyigt att vi tycker det är OK med samma frukost, men skulle b li tokiga om vi fick köttbullar och spagetti till middag varje dag! Ur NÄRINGSSYNPUNKT spelar det ingen roll om du äter detsamma, men det blir ju roligare i livet om man väljer omväxlande bland det som finns!

-25 kg:-) säger: Hej SR.. Det är många som äter den kolhydratfattiga kosten med upp till 80-90% fett -

grädde och animaliskt fett. Hur påverkar detta kroppen och blodfetterna. Finns det några medicinska faror som man kan komma med som motargument. Jag är inte för den kosten och oroar mej för dem som äter detta. Har själv gått ner 25 kg med hjälp av VK Tack för hjälpen :-)

Stephan Rössner säger: Kul att VK funkat för dig. Fett ger DÅLIG mättnad och även om man äter mindre än man förbränner är det ju ur åderförkalkningssynpunkt inget smart att trycka i sig fetter! Fettkost innebär stor risk för kontrollförlust och överätning!

Josse säger: Hur stor procent av det man äter tas verkligen upp av kroppen? Jag tror jag klassas som en s.k. "binge eater", men är trots det helt normalviktig. Är dock jobbigt att alltid tänka på mat, alla vakna timmar av dygnet...

Stephan Rössner säger: Du frågar egentligen om flera olika saker. 1. ALL mat du äter tas upp men 2. Du har tur, som klarar vikten trots hetsätning. Varför? Ja, ibland upplever individer att de "hetsäter" för att de äter på ett hetsigt sätt, men kanske inte får i sig så mycket kalorier. Försök att föra bok över ditt ätbeteende och fundera - men lite avslappat!

säger: stämmer det verkligen att man kan äta för lite (och träna för mycket), att det är anledning till att man INTE går ner i vikt? tycker detta låter som en myt?

Stephan Rössner säger: Nä, energilagarna gäller- Din vikt = kalorier IN minus kalorier UT!!! Trots alla jippon med Atkins m m är forskarna överens om detta!

lena säger: Hej! Jag håller på att sluta röka. Hur ska jag göra för att inte gå upp så mycket i vikt. Jag har gått upp 3 kg på 3 veckor. Har redan lite övervikt och behöver definitivt inte mer. Jag äter allt som går att äta känns det som.

Stephan Rössner säger: Ur medicinsk risksynpunkt är detta BRA, din risk för lungcancer, infarkt m m har minskat dramatiskt, grattis! Medelviktuppgången för kvinnor ligger på 3-4 kg, för du får tillbaka din "normala" ämnesomsättning. Den sjunker ju med åren hos alla, så nu kan du, som alla vi när vi åldras, inte äta som förr. Fixa rökstoppet, efter 3 månader har de flesta klarat det. SEN kan du jobba med vikten på allvar.

kickan säger: Kan för lite nyttigt fett bromsa viktminskningen?

Stephan Rössner säger: Med vanlig kost är det svårt att få för lite nyttigt fett. Omega 3 fetter, som är nyttiga, t ex från fisk, har visat sig kunna sätta fart på ämnesomsättningen också. Ät bra och allsidigt, gärna fisk så grejar det sig!

kickan säger: Varför hamnar man på sk platåer när man går ner i vikt? Kan man göra nåt för att förhindra detta? Eller lättare komma ur dom?

Stephan Rössner säger: Bra fråga, platå är ju definitionsmässigt när intag möter utgift. Vi tror att man ska stanna upp, hålla vikten, sköta sig och vänta, kanske 3-4-5 månader innan man drar igång igen! Men jag håller med, vi fattar ej riktigt vad som händer, många tycker de gör rätt och borde fortsätta neråt!

Läs mer:

Bli medlem nu!

Och få hjälp av några av Sveriges främsta experter på viktnedgång.

12 mån 498 kr

6 mån 398 kr

3 mån 298 kr