”Godis är inte bra för någon”

GI-experten Ulrika Davidsson chattade med läsarna

HÄLSA
Ulrika Davidsson.
Foto: Börje Thuresson
Ulrika Davidsson.

Ulrika Davidsson säger: Jag är på plats!

Maria säger: Hej Ulrika. Jag har använt mig av GI metoden i 3 veckor nu, och har gått ner 6 kg, men nu står vågen still och det vet jag att den kan göra ett tag efter ett ras. Min fråga är nu: Förstör jag allt om jag lägger in lite FULLKORNSpasta och/eller ris i mina menyer nu. Man kan lätt bli less på sallad sallad sallad.. Jag ska MINST gå ner 15 kg till. Tack Tack..

Ulrika Davidsson säger: Hej, jag tycker att du kan ligga i fas 1 i några veckor till för att få ett bra resultat. Min rekommendation är inte att redan nu lägga till pasta och ris utan isåfall att lägga till frukt och bär, naturell yoghurt med en musli med mycket nötter och frön. Pröva gärna att lägga till lite linser eller bönor istället. Pasta och ris kan du vänta med till du är nere på din målvikt. Lycka till! Hälsningar Ulrika

Morgy säger: Hur mycket choklad (70% och över) är det egentligen ok att äta?

Ulrika Davidsson säger: Choklad bör ätas med måtta och det menas med att äta det när du verkligen vill lyxa! Inte stoppa i dig en hel chokladkaka utan en eller ett par bitar. /Ulrika

KerstinE säger: Hej! Jag vill ha tips på vad jag kan äta innan (och efter) jag går och tränar på gym.

Funderar också på det här med fet ost (30%) kontra smal (17% eller lägre). När jag steker lök, och sedan lägger i en burk tonfisk i stekpannan. Toppar sedan med ost. Den feta osten innehåller mer mättat fett men den smala osten innehåller mer kolhydrater. Vilket är bäst/sämst? Tack!

Ulrika Davidsson säger: Mitt tips är att äta långsamma kolhydrater innan träning. En grov helkornsmacka med avokado och groddar är ett bra exempel. En proteindryck kan också vara ett val. När du väljer ost så kan du själv välja vilken fetthalt du vill ha. Tänk dock på att inte äta förmycket ost och inte varje dag! Hälsningar Ulirka

anita säger: Hej! Är Frödinge lättostkaka utan sylt en bra lunch.

Ulrika Davidsson säger: Nej, verkligen inte! Det är fullspäckat med kolhydrater och de är inte långsamma! Undvik detta och ät en ordentlig lunch med mycket proteiner, grönsaker och nyttiga fetter istället. Hälsningar Ulrika

säger: hej, jag är 60 år, 160 lång, samt väger 80 kg. I somras gick jag ned 10 kg men blev sjuk, fick kramper vad ej bra, jag började då äta enligt gi-metoden och följde den men jag går upp. Vad gör jag för fel? Jag motionerar, går och har innecykel ca 5 km om dagen.

Ulrika Davidsson säger: Hej! Jättebra att du har fått in en bra vana att träna varje dag. Fortsätt med det och tänk på att äta ordentligt vid alla måltider. Anledningen till att man går upp i vikt är ofta att man äter för lite så läs på ordentligt hur GI fungerar och prova med fas 1 i några veckor igen. Lycka till! /Ulrika

Emma säger: Hej, jag är ingen lunchmänniska, två frukter räcker för mig. Till frukost äter jag havregrynsgröt med solros- och linfrön. Till middag kyckling eller fisk med grönsaker. Ibland blir det frukt eller bär på kvällen. Räcker detta ur näringssynpunkt?

Ulrika Davidsson säger: Hej, jag rekommendar dig att börja äta mer mat till lunch för att hålla förbränningen uppe. Istället för frukt så vill jag att du äter proteiner, grönsaker och fett och tar en frukt som mellanmål istället. Hälsningar Ulrika

säger: Jag har lämnat blod idag och höll precis efteråt på att svimma. Vad rekommenderar du att man äter? Något med högt gi för att få uppblodsockret eller något med lågt? För att få upp blod sockret bör man väl iaf äta kolhydrater eller? Gärna lite tips!

Ulrika Davidsson säger: Jag rekommenderar även här att du äter långsamma kolhydrater. Om du behöver snabb energi så kan du ta en banan precis efter. Det tror jag räcker för att du ska må bättre! /Ulrika

säger: Hej! Hur många E% (energi-procent) kolhydrater rekommenderas egentligen när man äter enligt GI?? Hur ser den rekommenderade fördelningen ut mellan näringsämnena, alltså mellan kolhydrater, protein och fett?

Ulrika Davidsson säger: Hej,jag brukar aldrig räkna på energiprocent utan lägger protein i botten på min kostpyramid, efter det så lägger jag grönsaker, sedan fett och sist kolhydrater. De dagar jag tränar så lägger jag till extra kolhydrater som givetvis är långsamma. Hälsningar Ulrika

Kirsi säger: Jag är i stort behov av macka och kaffe till frukost, hur ska jag kunna börja med GI-mat utan att för den skull behöva dö redan på morgonen. + att jag är en godisgris kvällstid... Motion har jag inga problem med, springer gympar och stavgår. Jag är 41 år och är 170 cm och väger 60 kg. MVH Kirsi

Ulrika Davidsson säger: Hej, Det är viktigt att du äter en riktigt bra frukost. De alternativ jag rekommenderar är ett bra bröd. t ex helkornsbröd eller GI-knäcke från Gränna, en havregrynsgröt med osötat sylt och variera med att göra äggröra och skinka vissa morgonar. Anledningen till att jag rekommenderar att du äter kolhydrater på morgonen är att du rör på dig mycket och behöver inte gå ner i vikt. Jag avråder dig dock att äta godis. Det är inte bra för någon...

patrik säger: Hej, jag tycker det är svårt att veta vad som är bra mat och inte, kan du ge någon enkel tumregel?

Ulrika Davidsson säger: Hej Patrik, Jag kan inte på några rader beskriva vad som är bra mat. Köp en bra bok tex Gå ner i vikt med GI-metoden som Ola Lauritzson har skrivit eller läs på Aftonbladets hälsosidor om GI. Kortfattat så ska du äta så naturlig mat som möjligt och avstå från snabbmat och processad mat. Hälsningar Ulrika

Maria säger: Om man börjar med gi är det livet ut eller bara undrer viss tid ? kanske inte så kul äta sallad hela livet liksom

Ulrika Davidsson säger: Hej Maria, din uppfattning om att man äter sallad på GI-metoden är rätt men du äter ju faktiskt mycket protein, fett och nyttiga kolhydrater också. Det är viktigt att det blir en livsstil. Hälsningar Ulrika

säger: Hej Jag tycker det har gått till överdrift med alla dieter - det är så mycket ny och dyr mat och all GI-föda har blivit dieter för de rika. En vän till mig som är dietist menar att GI är ett trendpåhitt - att sund mat och motion är det enda rätta, allt annat är bara för att tjäna pengar på männsikors olycka, precis som alla flygvärdinnebantningar. Vad säger du om det?

Ulrika Davidsson säger: Hej. Jag håller med om att din vän har rätt med att sund mat och motion är det enda rätta! Jag är övertygad om att mitt jobb som jag gör med att informera, inspirera och coacha människor som vill ha hjälp är meningsfullt och jag tror på GI-metoden därför att det är lätt att applicera som en livsstil, inte bara en diet! Hälsningar Ulrika

urga säger: hejsan! jag undrar vilket godis som är "nyttigast"?

Ulrika Davidsson säger: Hej, allt godis innehåller socker och därför bör man begränsa det i sin kost. Om du vill ha det någon gång ibland så rekommenderar jag att äta mörk choklad, naturgodis utan socker och torkad frukt! Hälsningar Ulrika

Maria säger: Jag känner en tjej som har använt sig av gi något år men de har resulterat i både bulimi och ätstörningar. Möjligt att hon gjort fel men vad ska jag säga åt henne?

Ulrika Davidsson säger: Hej Maria, det är en fråga som är svår att svara på i ett chatforum. Jag tycker att du ska hjälpa henne genom att leta upp experthjälp där ni bor så att hon får hjälp med sina problem. Oftast är det bakomliggande problem som gör att det går tokigt. Hälsningar Ulrika

Moderator säger: Nu kommer sista frågan:

Mr GI säger: Hej Ulrika. Först vill jag atcka för alla bra tips. Jag har gått ner 13 kilo på 3veckor. Nu kan jag ju erkänna att jag kör normalt igen, förutom godis, chips och öl. Jag håller min vikt ;-). Men jag undrar om vilket som kan vara bäst när det gäller dricka på kvällarna. Skall det vara Juice eller lightläsk???

Ulrika Davidsson säger: Grattis till din viktmiskning! För att nu hålla vikten så krävs det att du funderar igenom hur din vardag ska se ut. Om du dricker vatten på vardagskvällar så kan du "unna" dig en lightläsk eller någon öl till helgen. Det värsta är när man dricker för mycket av öl och läsk alltför ofta! Lycka Till! Hälsningar Ulrika

Moderator säger: Det var allt för i dag. Tack alla som chattat - och tack Ulrika Davidsson!

Läs mer: