"Helt okej att äta vitt bröd"

Näringsexperten Ingrid Larsson chattade med Aftonbladets läsare

HÄLSA

Ingrid Larsson, klinisk näringsfysiolog vid Sahlgrenska sjukhuset, har faktagranskat en bok om Csirometoden, ett nytt och vetenskapligt utprövat program för viktminskning.

Tisdagen den 14 november chattade hon med Aftonbladets läsare.

Ingrid Larsson säger: Hej, nu är jag på plats och är redo att svara på era frågor!

Ninni säger: Hej! Vad gör den här metoden bättre än andra?

Ingrid Larsson säger: Metoden går ut på att man får i sig mindre energi än vad man förbrukar. På det sättet är den inte bättre än andra som baseras på mindre energiintag i förhållande till förbrukning. Men den här metoden är vetenskapligt utprovad, vilket inte många metoder i det här området är, i alla fall inte de som är populärvetenskapliga.

karre säger: Ska man verkligen bara äta 3 mål om dagen även om man tränar ?

Ingrid Larsson säger: Antalet måltider beror på energibehov. Har man ett lågt energibehov, till exempel för att man inte är så aktiv, så räcker det med 3 måltider. Har man däremot ett högt energibehov, som ofta är fallet när man tränar regelbundet, så behöver man oftast fler måltider än tre per dag - exempelvis tre huvudmåltider och ett till två mellanmål.

Susanne säger: Hej Ingrid! Jag skulle behöva gå ner 10-15 kg, men är vegetarian, och har svårt att hitta en diet jag kan följa. Passar Csirometoden mig?

Ingrid Larsson säger: Ja, den passar, om du byter ut det animaliska proteinet mot vegetabiliskt protein, så som bönor, linser och magra mejeriprodukter. Byt ut kött och fisk mot baljväxter och gärna ägg, om du äter det, så underlättar det. Som vanligt är det viktigt hur du komponerar maten, och där kan Csirometoden hjälpa till.

J säger: Är det ok att äta vitt bröd, vitt ris osv. Eller ska man hålla sig till fullkorn?

Ingrid Larsson säger: Det är helt okej att äta vitt bröd och vitt ris. Det handlar om det totala kaloriintaget i förhållande till kaloriförbrukningen. Får du inte i dig fibrer från bröd och ris kan du få det från frukt och rotfrukter.

Lotta säger: Fånig fråga kanske, men vilken är den bästa grönsaken enligt dig? /Lotta

Ingrid Larsson säger: Alla! Det finns ingen som är bättre än den andra, det viktiga är att man varierar så pass att man inte tröttnar på att äta grönsaker.

Camilla säger: Är inte denna metod snarlik GI-metoden, tycker det verkar så.

Ingrid Larsson säger: Ja, det finns likheter. Skillnaden är att denna metod har en större andel protein, och syftet är att äta en mindre mängd kalorier i förhållande till förbrukningen. I Csirometoden får man rent generellt äta vad som helst, så länge energiintaget är lägre än energiförbrukningen. I GI-metoden finns det fler begränsningar vad gäller livsmedelsval.

stina säger: Hej Ingrid! Jag har försökt gå ner i vikt en längre tid nu men faller ofta tillbaka i mitt gamla mönster. Jag tränar och äter bra i några månader men sen blir det som vanligt igen. Vad har du för tips för att det ska kunna hålla sig på samma nivå?? MVH Stina

Ingrid Larsson säger: Där har du tiotusenkronorsfrågan...det är ett vanligt fenomen. Det är viktigt att vara uppmärksam på när man börjar återgå till gamla vanor och försöka rätta till det så snart man upptäcker det. Ju fler gånger man lyckas rätta till "återfallen", desto längre har man kommit i förändringsprocessen. Så det gäller bara att kämpa på. Du är inne på rätt spår - det handlar till största delen om mat och fysisk aktivitet.

J säger: Hur är det med frukt - kan man äta hur mycket som helst? Finns det vissa sorter man bör äta mindre av?

Ingrid Larsson säger: Man kan äta av alla sorter, men man kan inte äta hur mycket som helst. Frukt innehåller kalorier som allt annat, och behöver begränsas i mängd. Mellan tummen och pekfingret kan man äta mellan två och fyra frukter per dag, beroende på vem man är och vilken energiförburkning man har.

säger: Jag tränar cirka 5-6 gånger i veckan, är då den här dieten bra? eftersom man ska minska på energin?

Ingrid Larsson säger: Om man tränar 5-6 gånger i veckan så kanske man inte behöver minska i vikt? Då har man ett större svängrum att äta de mängder mat och de livsmedel man vill.

Johan säger: Vem eller vilka är det som står bakom den här dieten?

Ingrid Larsson säger: Det är en australiensisk forskargrupp från ett institut som heter The Commonwealth Scientific and industrial research organization. Det är en stor forskningsorganisation som arbetar med kunskap och vetenskap för samhälle och industri, så den arbetar inom olika områden och inte bara inom kost och hälsa.

Mya säger: Något särskilt man ska tänka på som vegetarian?

Ingrid Larsson säger: Att man äter varierat. Ju fler livsmedel man utesluter ur sin kost, desto viktigare är det att den mat som är kvar är varierad. Det handlar om alla dieter, oavsett vad man äter.

Susy säger: Jag kommer att vara väldigt strikt med träning och mat under en längre tid, ungefär 2 år. Behöver gå ner 40 kg, och undrar om det finns någon mat som är bra för att huden ska kunna dra sig undan fint och för att undvika lös hud?

Ingrid Larsson säger: Nej, det finns tyvärr ingen speciell diet för det. Men går man ner i vikt i den här storleksordningen kan man ibland få hjälp av vården med plastikkirurgiska ingrepp, ta kontakt med ditt landsting för mer information.

Caroline säger: Hej! Jag har några frågor. Är knäckebröd eller mjukt bröd nyttigast om man vill gå ned i vikt? Eller måste man utesluta det helt? Undrar även om misosoppa (sushi) endast innehåller protein och inga kolhydrater som det skrivs? Mvh Caroline

Ingrid Larsson säger: Det finns inget som är nyttigare än det andra av knäckebröd eller mjukt bröd, det handlar om mängden. Det mjuka brödet väger mer per skiva och ger mer kalorier, och det måste man ta hänsyn till, men man behöver inte utesluta det. Din fråga om misosoppa övergår tyvärr min kunskap, jag skulle hänvisa till Livsmedelsverkets hemsida, www.slv.se, där man kan söka i deras livsmedelsdatabas.

fia säger: hej, på listan där det stod vad man skulle äta så fanns inte frukt med. Hur är det med den. Är det dåligt om man äter nån frukt varje dag utöver de 3 måltiderna?

Ingrid Larsson säger: Nej, det är väldigt bra! Frukt ingår i en varierad kosthållning och en lagom mängd kan vara två till fyra frukter per dag beroende på energibehov.

sofia säger: Är det här verkligen en ny diet? Är det inte bara det gamla pratet om det som spelar roll är kcal in - kcal ut? Att man inte ska äta mer än vad man gör av med?

Ingrid Larsson säger: Det är helt riktigt - det här handlar om kalorier in och kalorier ut. Det som är nytt i den här dieten är en större andel protein i kosten - vi vet att protein är mer mättande än kolhydrater och fett, så om man äter en större mängd protein får man äta en mindre mängd mat. Men i grund och botten handlar det om kalorier in och kalorier ut. Dessutom är den, som jag tidigare sagt, vetenskapligt utprovad. Tack för trevliga och intressanta frågor! Vänliga hälsningar Ingrid Larsson.

Moderator säger: Tack så mycket Ingrid Larsson och tack till alla som ställde frågor!

Läs mer: